Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 782 ggr
NinaToy
0

Vila, igångsättning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 15 årig hopp ponny som varit igång väldigt mycket i sitt liv, han har ganska så lätt för att bli lite stel när han står. Men nu ska han ha vintervila och jag tänkte att 3 veckor blir lagom, vad tycker ni? Då har jag sen 5 veckor på mig att sätta igång honom till första tävlingen. Hur ska man lägga upp schemat för igångsättningen? En i vårat stall håller på att utbildar sig till hästmassör och masserar nu gratis. Han älskar massage och man märker verkligen att han inte är lika stel när massören har varit framme. Så tjocka täcken på och massera under vilan?

gejsa
0

Har du två hästar Nina?

Snuttan
0

Gejsa: Enligt profil har hon en. Och på bilden är det samma som hon tävlar och har nu. Och beskrivningen låter som den d-ponny hon brukar prata om. Varför tror du att hon har fler? Jag tror att det är den gula :)

Jag skulle nog om jag var Nina inte ställa av hästen helt om den redan börjar visa tendenser till att få ålders-stelhet. Då bör man hellre hålla igång den. Men om han ska vila lite ifrån arbete kan ju välja att bara inte arbeta. Skrittturer, skogsridning och arbete ifrån marken är ju utmärkt för att röra på sig och hålla igång så att man inte blir stel, men ändå inte arbetssamt, utan bör ge en utvilad fräsh häst…

gejsa
0

#2# Varför jag tror hon har fler beror ju på att hon skrev att hon hade en 15 årig hopponny. Lät som om hon berättade att hon hade en till. Men eftersom Nina var intresserad av min Sorro förut så lär hon väl bara ha en.

Varför frågar du mig om det?

Snuttan
0

Jag frågade det eftersom vi läser hennes medelande olika och jag är intresserad utav hur du tolkade det.

Jag tolkade det som du tolkade som en presentation av en ny ponny som en presentation av hennes situation för dem som inte orkar ha koll eller vet alla uppgifer.

NinaToy
0

Haha det är min gule påny, har bara en… :P
#2# Har du något tips på hur man kan ha igång han? Våra hagar är väldigt leriga och hästarna rör sig inte särskilt så jag brukar släppa ut honom i ridhuset nu och där rör han sig.

gejsa
0

#4# Det var värst vad du tolkar. *ler*

gejsa
0

#5# Det blir nog bra Nina. Jag menar att du låter hästen få springa eller röra sig då och då i ridhuset. När min dotter körde ponnytrav så hade russet också en liten vintervila. Men då tog vi en ridtur ibland ändå. Det var ju bara vagnen och inga tävlingar som gällde då under vintern.

Wanilj
0

håller med snuttan om att det är bättre att hålla igång med enklare arbete då du har en lite äldre kille… Det viktigaste för honom kan vara att mentalt få ladda batterierna och ha ngr sköna veckor med skritturer i skogen etc… de kan tycka att det är härligt att slippa ridbanan och krav ett tag… Får jag välja att motionera under vilan med hjälp av lösgalopp i ridhus eller skritturer så blir det det sistnämnda::

Sen är det mkt bra att du skrittar/promenerar honom när han samtidigt för massagebehandlingar.. eller ja kanske inte under tidenGlad men efteråt!!

NinaToy
0

#8# Vi har ingen skog.. :P haha. Och han taktar bara när man rider ut isåfall får jag väll gå med honom. Ännu ett problem, får ont i mitt ben då! HAHA… :P Men det löser sig. ;) Aa han måste ju skrittas efter massagen.

Wanilj
0

#9 ja då vart det lite svårare!Glad Ja det är svårt när man har en häst som är het på gröten och gärna vill takta!

Snuttan
0

Såg att du inte hade någon skog Förvånad Ni har inga grusvägar eller någonting som man kan rida lite på?, gud vad tråkigt ni måste få det annars…

Skulle jag vilja att hästen skulle vila ordentligt men inte få den stel skulle jag nog köra på rena skritturer… Antinge på bara lång tygel eller arbeta lite. Är ju utmärkt tillfälle att tvinga din häst till att lära sig lunga ner sig och bara nöja sig med att skritta. Tänk på att anpassa foderstaten bara för vilan så att han inte blir fet eller får massor med extra överenergie ifrån kraftfoder eller så…

Skrittmaskin är ju underbart annars om man är lite lat :p

NinaToy
0

#11# Aa vi hade ju skrittmaskin på vårt förra ställe. ;) Vi har en massa grusvägar och över en väg har vi hur stort område som helst att rida på! :) Jag har minskat ner maten till 5 dl müsli på middag och kväll, lite betfor och morötter på morgonen. Han får 7 kg hösilage men äter aldrig upp allting så det känns inte läge att öka på hömängden…

emsems
0

här håller jag med snuttan (för en gång skull, haha!). t detta som ett bra tillfälle att träna på skritt! sedan kan man ju ta prommisar, och bara strosa.. onödigt att dom ska bli stela..

NinaToy
0

Fast det funkar inte, okej i ridhuset men han blir helt tokig när man rider ut och träna, nej.. det GÅR INTE. Jag har försökt allt över ett halvår, jumer man försöker desstu mer spänt går han och om man bara sitter still på långa tyglar så börjar han tillslut trava och sen galoppera… Funkar inte… Idag släppte jag först han och hans kompis i ridhuset och sen "skritta" ajg ut på han.

Snuttan
0

Det är inte bara onödigt, utan varje gång hästen står en period för att sedan sättas igång slits det på kroppen :) (kul för att vi håller med varandra ;)). Lagom träning (inte för mkt, elitidrott sliter, för lite vet alla hur det blir väll ;)) är det som är bäst.

Gamla hästar blir ju desutom svårare att sätta igång varje gång och förmågan att komma tillbaka till samma kondition och smidighet går inte alltid…

Hästar är ju desutom skapta för att jämnt röra sig, så det säger sig självt att vila i tråkig hage och box sliter på dem i det långa loppet med…

Mer babbel ifrån mig :p

NinaToy
0

#15# Kan man varva vila med skritturer och lite avrastning i ridhuset nudå? För våra hagar är leriga så han springer inte direkt runt där.

Snuttan
0

absolut!