Tänk på språket
Jag har märkt att språkbruket vacklar ibland i forumet ;o)
Att man kan vara arg, ledsen, irriterad eller vilken stämning man nu befinner sig i, det har jag förståelse för…men för den saken så kan man välja sina ord, det finns mer milda alternativ om man måste svära.
Detta står bl.a. bland våra Skrivregler vi har på ridsport.ifokus:
Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär
Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport.ifokus
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bra att du lyfte det charlotte!

vad betyder detta i skrivreglerna?
"Du godkänner att sajten publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet."
det är "publicerar det material du bidrar med" som jag undrar över
Jag har kommit på vad jag saknar för någon, en knapp för att anmäla inlägg som bryter emot reglerna… Eller finns det och jag har missat det?
Jag reagerade tex på tråden om godkänd egen hingst, jag ser det som väldigt stark reklam för var sin egen hingst kommer befina sig… Borde det värkligen vara tillåtet med tanke på att man inte får göra reklam..?

Oj, där skrev jag
men han är inte godkänd än 

Det borde finas en ren reklam sida, där man som på blocket kan lägga ut hingstar och hästar tillsalu, annars är risken stor när året skörd av föl kommer, att inget annat kommer att få plats.
Om det rullade som rutan med nya inlägg, så skulle jag vara beredd att betala en slant för reklamplats. Det skulle faktiskt vara skönt att slippa trådar med saluhästar och prylar som puttas upp också.

#2 Om du bidrar med artiklar tex.
#3 Det går väldigt bra att skicka ett PM till mig eller Lisette om sånt.
#5 Planerna för en till salu sida finns modell som blockets.
Bra med egen sida för annonser, håller med Lorita om att det är lite störsamt :)
Jag tycker det är lite för besvärligt att gå in och leta upp någon av era medlemssidor för att sedan skriva ett pm ärligt talat… Ni kan inte bidra med det som förslag åt dem som står för själva sidan?

ja jag har ju inte mer att tillägga än vad cba skrev ovan.. ;)
#3 det finns faktiskt ett förslag på det!
#5 & #6 Men får man inte lägga ut annonser på fliken "Säljes"? Bara man inte lägger ut reklam…

#9 Under fliken Säljes kan du som privatperson lägga ut en salu annons.
Det framtida salutorget kommer vara möjligt att som tex företag lägga in annonser mot en liten avgift har jag för mig…det blir ungefär så som Blocket har.
Men tills vidare har vi våran Säljes flik där man kan lägga in till salu annonser om tex hästtäcken, ridstövlar etc där det inte föreligger någon vinst intresse och företags anda.
Krånglade jag till det…hoppas du förstog *hmmm*
Så det ska inte bli en separat sida för annonser helt? (var vad jag hoppades på…)
Jag irriterar mig rätt mkt på puttandet av annonser.. Är ju ett disskutions forum och det kommer liksom ivägen… Borde ju fungera bättre att sälja saker på en riktig annonssida desutom…

om alla hade satt sina annonser under ämnet "säljes" så hade det ju blivit en annonssida för privatpersoner.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Sorry om ja har skrivet lite fula ord iblnad
fast ja gskriver inte för att vara dum utan det kan bli såhär typ "fan vad fint" .. o sånt ,, sorry ; P Sk a sluta me det bumms!
Fast jag använder aldrig rubrikerna :p Det hindrar en ju ifrån att fånga upp trådar som blivit underligt placerade som ändå skulle kunna intressera en… Så jag tittar bara under senaste :p
Och den här sidan är ju inte särskilt bra bygd för annonser ens… Är ju bara medlemar som kan kontakta och det blir ju bara annonser inom forumet därför, fångar liksom rätt lite folk. Fundersam till varför folk ens är störsama nog att annonsera här (bör läsas med rätt mkt ironi och skämtsamhet ;))

Ibland kan det ju räcka med en annons här om man vill sälja något. Vi är ju redan över 800 medlemmar. 

Det betyder inte att det är 800 som är här, vissa blir medlemmar och är här en eller två gånger och sen aldrig mer. Jag håller helt med snuttan det måste var mycket bättre att annonsera på dom riktiga annonsplatserna, jag var inne på hastnet och dom hade haft 846 unika besök, när jag var inne och tittade där går folk in för att se om något finns att köps så det är en viss skillnad, det är även gratis.
När räknas man som privatperson och när räknas man som företagare? Vad räknas som att annonsera? Även om Ametist blir godkänd så blir jag inte någon företagare(?), då jag kommer ha ett tak på antal ston som får komma, omsättningen kommer att bli minimal då jag bara kommer att ta emot tre ston om året.
En katt sida har löst det jättebra, där lägger som sina katter under säljes och där är det låst för kommentarer, då kan man om man är intresserad gå in och läsa, säljes men det går inte att putta eller att någon skriver något dumt om katten/hästen. Ägaren kan gå in och skriva såld när katten/hästen är såld, enkelt och bra, tills vidare.
Nu till #2 det är en formulering som ger forumet rätt, att om tex skriver en dikt använda och ändra den som man vill, den formuleringen bör ändras.
Bra att du tog upp det, tycker att det har varit väldans mycket svordomar på sista tiden..
Hm, jo, den där texten om att använda allt material.. en regel på en websida som säger så skulle ju i så fall bryta lagen om upphavsrätt. Jag tycker att den lagen burde stå över en forumsregel…? Men det är en annan diskution, jag tycker med man borde va bättre på att undvika vissa ord
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har inte mycket mer kött på benen just nu annat än att det kommer att komma en riktig salusida…hur den kommer se ut får vi se när den kommer.
Varför inte vara nöjda med att det faktiskt kommer att komma en riktig salusida?!
en liten off topic fråga: Vart ser man egentligen sajtregle/ifokusregler äfter man väl innmäldt sig? det lär nog va en länk nån stans, men jag är blind i dag.. ;) Vet ju det står litegrann under "om sajten" men annars..?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#20 Vissa sajter har forumreglerna som en särskild artikel, som det finns länk till i "om sajten"… Titta t.ex på ponnytrav

#21 Gå in under fliken Artiklar så finns den just nu högst upp i listan…annars finns dom att hitta under Läsvärt rubriken.
CBA, vart kommer din reaktion "Varför inte vara nöjda med att det faktiskt kommer att komma en riktig salusida?!" ifrån..?
Jag tycker det låter som om du inte tycker om att vi pratar om det, och jag förstår ärligt talat inte varför. För det har ju inte tidigare tråden beskrivits som om det kommer lösas på ett sätt som vi när vi fortsätter skriva håller med om…?

Jag tycker det är bra som det är. Spelar väl ingen roll hur många som tittar på annonsen eller inte. Vill man inte läsa behöver man ju inte ta upp tillsalu sidan över huvudtaget. Det är ju fritt val att titta på det man vill här.

#23 Reaktionen kommer ärligt talat ifrån att ibland kan ni medlemmar vara lite väl gnälliga ;o)
Jag formulerade mig knasigt, det erkänner jag…men jag hade redan skrivit att en riktig salusida är på G :o)
Fast nu gnäller vi inte. Vi kommer med förslag på förbättringar med anledning till varför, både jag & Lorita har iallafall motiverat det…
Och man får väll ändå vara bered på att ta lite imotsägandes om man är ansvarig för en sida och räkna med att vara tålmodig eftersom man faktiskt jobbar med människor och skrift, två saker som rätt lätt leder till missförstånd :p

Jag kan ta motsägelser, det är inte det men när jag har skrivit att jag inte vet mer så vet jag inte mer…jag kan inte trolla med knäna ;o)
Nåja…det kommer iaf och jag ber er medlemmar ge er till tåls lite…den som väntar på nått gott….. :o)
Fast vi bad väll ändå inte om fler svar på det hela?
Jag bad om en förtydligan då jag inte förstod, och så förklarade jag mer varför jag inte tyckte det fungerade.
Lorita kom med förslag över hur andra har det och lite annat, orkar inte läsa igen.
Så det är ju inget som du direkt behövde svara på, vi bad ju inte om mer information på något vis ..?