täcke på fölis???
Nu är jag så där nedra harig igen,nu när det blev -10
Pachen har en riktig björn päls men endå…när han går ute i ur o skur,ska han behöva ett täcke då?
När det går ner i grader och snöar.
Kalllllt blir det då om man är blöt(säger jag bara för att jag sitter med ludd tofflor i värmen)
Nämen ärligt,behöver jag införskaffa mig ett täcke.
Nån med erfarenhet och som vet!
Har emot täcke på unghästar för det kan hämma rörelsemönster och så!!!
Alexandra med Pachino
ps!nu när jag ska skicka in passhandling..nån mer än jag som tycker att han ska heta Al Pachino ist för bara Pachino?har flurat på det,tycker det är lite läckert!!??

Tycker gott att du kan ha täcke på om du har något. När det regnar, blåser eller är flera minusgrader ute så går det åt mycket, mycket energi för att värma sig. Har dom då inte mat hela tiden ja då får du en väldigt tunn häst. Dom kan ju få ont i ryggen dom också fast dom är unga. Den enda som inte har täcke på sig här är en fjording och min islänning. Men snöar det mycket och ev blåser, ja då får dom också täcken på sig.
På vilket sätt hämmar det deras rörelseförmåga? När det är kallt och blåstigt står dom ju iaf mot vinden.

Unghingsten vi har i stallet han är snart ett år och han har bara täcke på om det är ett ihållande regn en hel dag. Han går på lösdrift och har fritt med hö och flera vindskydd och ligghallar att välja på.
Jag funderar oxå på namn till min lilla/e som föds i april. Det skulle vara roligt att kunna baka ihop mamman och pappans namn till ett fint och inte allt för krångligt namn. mamman heter Migotcha och pappan Premier….så kommer ni på nått så….
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Svårt då man inte vet om det blir ett sto eller hingst. Ska fundera…

Man brukar ju ta något från pappans namn. Första bokstaven.
Tex mitt första föl ett sto fick heta RoxeLina för pappan heter Rimbo.
Soyas föl, hingst fick heta Sorro efter Simsalabim.

Ametist heter på bokstaven A för att hans mamma heter Athena
Men om, för jag avlar inte på inte godkända hästar, Ametist och Kiara kommer att få små föl. Då kommer dom heterozygot tigrerade få namn efter halvädelstenar och dom homozygota tigrarna efter "riktiga" ädel stenar och dom som blir utan tigrering kommer att få namn efter Disney figurer.

Jag har hört att pälsen i framtiden blir dålig och man får en frusen häst om man har täcke på förmycket på unghästarna?
// Lina

Det kan aldrig stämma. Det är ju lika dumt som om du hade mössa när du var liten så får du fult hår när du blir äldre. 
Många säger ju att en häst ska (härda). Tror inte så mycket på det. Fryser en häst så kan man inte låta hästen fortsätta frysa så att den inte fryser nästa gång det blir kallt. Det fungerar inte så. En del är frusna och en del inte. Precis som vi människor.