Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 826 ggr
linasvovvar
0

Jobbiga beslut

Jag vet inte hur jag ska göra. Med tanke på min ryggskada osv. Visst hästarna mår bra, men jag mår inte bra av att ha mina hästar. Mockningen är ett jättejobb för mig dom dagarna min sambo jobbar för då hinner inte han mocka. Han jobbar 14 timmars pass. Visst jag mockar men sen orkar jag inget mer. Faxi borde ridas ordentligt, han är pigg och frisk så an mår ju inte bra av att bara stå. Freya visst hon är gammal men kan promridas och jag tror faktiskt att hon skulle må riktigt bra av det. Jag går dygnet runt och har dåligt samvete för hästarna och har nu kommit till en gräns där jag även funderar på om jag ska sluta med att vara hästägare då min kropp verkligen inte orkar mer.

Vad hade ni gjort i min situation ?

jen
0

oj vad tråkigt att du mår så Ledsen

har du provat att få medryttare? Det skulle jag göra först och främst om jag var i din sits, annars skulle jag sälja en häst och försöka ta en inackordering som sällskap till din häst, och erbjuda låg boxhyra till den om h*n mockar åt dig ett par dar i veckan.

linasvovvar
0

Tack för ditt svar Jen, jag har provat medryttare ett par gånger men som vanligt slutar dom om det börjar regna osv.

Har även annonserat många många gånger om att hitta en inackordering men vi bor långt ute på landet inga bussar går hit inget ridhus på ridavstång det är så svårt

både jag också hästarna skulle nog må bäst av en stor förändring, även fast det tar i mot så in i bomben.

Rita-S
0

Jag skulle satt alla klutar till för att antigen hitta billigt stallplats där mockning/fodring inngår, för så att kanske ha ork att jobba litegrann med hästaarna det vare sig markträning, trickträning eller ridning, eller forsökt hitta medryttare och skötare som kunne hjälpa i eget stall. Chansen är ju dessutom att om du hittar stall som mycket inngår, kanske det även är goda bussförbindelser och man kan få foderryttare ändå

Om inte det skulle gått.. ja då hadde jag nog forsökt sätta bort hästarna på helfoder och forsökt hitta en lösning för att få vardagen bättre rent smärtomässigt, och SEN tagit ett beslut behålla/sälga

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

Jag har gjort ett uppehåll med egna hästar ett tag då reumatismen var som värst, jag red lite lektioner och var medryttare. Hårt men jag tror det var det bästa för att idag kunna vara så frisk så jag kan ha häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linasvovvar
0

Tack för era svar. Foder vet jag inte om jag vågar låna ut dom på, jag tror jag kommer att bli en riktigt grinig hästägare som har synpunkter och åsikter om allt. det är ju ändå mina babysar vi pratar om. Visst freya kan jag tänka mig att låna ut på livstids foder för om jag säljer henne så ska hon inte byta hem fler gånger sedan, räddade henne från slakt i sommras.

Faxi tror jag absolut inte det blir några som helst problem att sälja…..usch jag skrev sälja…tårarna väller upp i ögonen. Jag vill verkligen inte

J*vla dumma min kropp

Lorita
0

Går det inte att lösa så att ni kan få någon form av lösdrift på gården och ett system med glesare mockning

Freya, är hon reggad som knabstrupper eller korsning? Jag bara nyfiken, hon är ju tigrerad Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

JA! Lösdrift! Och sen betala en 16åring för en lördag med mockning nån gong i mellan! Det kanske kan funka?
Men ang foder: Det går ju att ställa upp ett helfoderkontrakt där det spesifict står vissa saker, tex man får inte tävla utan tillstånd från dig varje gong, dom får inte ändra si eller så, sådana saker? Du står ju fortfarande som ägare och ditt ord gjälder och om ni skriver kontrakt på det lär det ju va tryggare att låna ut hästen på helfoder?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

lisette
0

kan berätta för er att lina inte har möjlighet till lösdrift. har för mig att faxi inte mådde bra av lösdrift…

Rita-S
0

attan…….:(

linasvovvar
0

#8 det har du så rätt i lisette…..hum är sååååå kluven vet inte hur jag ska göra alls

Hoppas på att Lorita vill ta sig an freya *flörtar jätte mycket*

lisette
0

tyvärr kan jag inte hjälpa dig lina, hade gärna gjort det annars. pappa behöver dock en sällskapshäst under sommaren om det känns intressant?

linasvovvar
0

han vill inte ha redan nu typ ?

Fast du kanske lämnar dina hästar på bete hos din pappa i sommar då du säkert har fullt upp med kickboxaren du har i magen =0)

lisette
0

han har ju två ston hemma nu, när de fölar och han får hem whiskey igen behöver han ha sällskap. whiskey står ju inne året runt, men kommer ut några timmar. han tränas ju ganska hårt. så hästen måste kunna vara själv i stallet/hagen. det är i april som det behövs.

jag hade kunnat lämna ner mina hästar om det inte varit för att han skulle haft sällskap där inne med..

lisette
0

men jag förstår ju att det är nu som behovet finns - på sommaren är de ju ändå ute och det är bara vattnet som är den tunga delen.

du har bytt till spån och du har fortfarande problem med att mocka? eller va är det jobbiga i stallet?

linasvovvar
0

#14 jag har både spån och halm nu och det är betydligt lättare att mocka nu, men ack det gör ont ändå, jag drar på det för när jag har varit i stallet så är min dag totalt förstörd och det ska inte va jobbigt att ha hästar det ska va en glädje. Och min dåliga samvete gör det inte b'ättre heller vill kunna rida och aktivera dom.

Fredrik säger inget om det men jag ser på honom att han också börjat tyckta det är jobbigt, han jobbar minst 200 timmar i månaden och så fort han är ledig så finns det massor för honom att göra i stallet, som att putta gösselstacken, mocka, hämta foder, hämta hö, kastna ner annat hö och halm från logen, fylla vatten i hagarna, med dunkar då slangen inte räcker mm mm mm han vill ju inte svika mig men det känns som om jag lägger över allt på honom

Rita-S
0

hm… en ide? kolla med kommunen med stöd för praktikant? som då kommer och mockar osv osv ?

gejsa
0

#15# Synd att du inte kan få dit någon som kan hjälpa dig. Har ju eg samma problem vissa dagar. Men jag har ju en dotter som hjälper mig mycket när jag inte klarar av det tex.

Eve
0

Usch, vad tråkigt.. Hade jag kunnat hade jag hjälpt dig :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Sussi
0

Usch vilken jobbig situation du har!

Den ända lösningen jag ser är att hyra in hästarna i ett stall där mockning och övrig stallskötel ingår. Då skulle du kunna enbart ägna dig åt ridningen.

lisette
0

lina, du har ju boxar som du kan ha halmen i, slänger ni ner så det finns gott om halm nere? du har säkert kvar alla dina grejor i den lilla boxen misstänker jag?

man kan ju planera lite med att slänga ner halm osv. jag har börjat få ont i ryggen jag med, men jag kör på ändå. använder min rullebör jätteflitigt! ;)

vattnet är ju iofs lätt att lösa. skaffa en slangvinda med massa slang på. sedan drar du in slangvindan in i stallet/hundrummet när det är minus grader så fryser den inte!

förstår att fredrik tycker det är jobbigt, han är ju sjukt snäll som ställer upp för dig!

linasvovvar
0

hum…ja det är som du säger lisette, jag har ju två boxar tomma en hel loge osv osv….men det tar inte bort mitt dåliga samvete

lisette
0

nej det är klart det inte gör. men det underlättar för honom! o för dig, för du måste kunna ta en bal halm på en bör, eller?

Maja
0

Aww.. Fina Faxi!! Haha.. Vänta bara till sommaren 2008 då jag flyttar ner i landet.. ;) Skulle gärna kunna tänka mig att hjälpa till, men det finns väl ingen sjuksköterskeutbildning där du bor, tror jag.. :P

Jag funderade också på samma sak som Sussi sade i #19.. Hur skulle det se ut? :)

linasvovvar
0

jo visserligen, men det är hela skötslen av hästarna som är tuff, har varit ute en sväng och promenerat dom båda, ryktat osv och detta kommer jag att få lida av BIG TIME i morgon så som att jag måste ha hjälp att komma ur sängen, klä på mig osv osv. Min problem med min whiplash skada har ökat otroligt de senaste halvåret.

E_hjo
0

Detta kan ju inte va lätt nej… =(

Maja
0

#24 - Aww.. Stackare!! :( Önskar verkligen att jag kunde hjälpa till.. :( Men jag hoppas verkligen att det löser sig!! :)

lisette
0

förstår att det är jobbigt lina. måste säga att det dock låter som om det är bäst (och jobbigast) om du säljer/lånar ut hästarna. det är ju bäst för din egen hälsa.

*ger stor kram*

NinaToy
0

Var bor du Lina? Du har inte prövat om det är lättare att mocka med bädd?

lisette
0

hon bor utanför hörby nina!

linasvovvar
0

Jag har bädd, mockar bara bajs dom dagarna jag mockar min sambo tar allt när det är hans mockdagar.