Flätad svans?
Varför har endel hästarnas svansar flätade när dom rider? Framförallt westernryttare ser man med sånt. är det nåt som anses snyggt? ser bara konstigt ut tycker jag och nån funktion kan jag inte komma på?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Självklart har man det bara för att det är snyggt ;) Jag tycker att det är snyggt om man flätar bra! Om man börjar fläta nedanför svansroten är det ju inte så snyggt…

#1 alltså det är ju en sån fläta jag menar, den börjar nedanför svansroten och hela svansen används. det är ingen form av inbakad fläta
Antagligen tycker dom att de är snygga, men jag tycker såna kosseflätor är fula. Här ser man det tom bland några hoppryttare

Vet att min kompis flötar svansen när den är skitig och hon inte orkar göra rent den. Själv red jag med fläta igår (hela roten och svansen) för att gubben har den tjockaste svansen. Han går med den i hagen, men jag orkade inte ta ur och borsta till.
Tycker det är ganska fult faktist men tror många gör det av praktiska skäl kanske :P

men att åka på träningskurs med svansen flätad så?
vi hade ett gäng westernryttare i stallet förra helgen och samtliga hade svansarna flätade hela dagen. är det nåt westernmode?
#6 Det är säker något "western mode" vi knoppar ju manarna x ) Men det är väl olika vad man tycker är snyggt x)

Min har flätad svans i "lertider" både i hagen och vid ridning för att hålla den någorlunda ren. Hon har så pass tjock svans så det är ett rent helvete att hålla den fräsch. Hon har två flätor i svansen för dagen ;)

många westernryttare har svansen flätad för att vara rädd om den på träning/ i hage, detta för att svansen bedöms när man tävlar.
ja de har så dels för att de ska inte vara ivägen, när de gör slide stops ect. samma pricnip som folk som kör i skogen som klipper hästarnas svans.
en viss modedel men funkionellt
Här hemma går de flesta flätade året runt förutom när det är mycket flugor/mygg osv. Dels för att de inte ska bli så skitiga och toviga och dels för att de inte ska slitas av och få tunna svansar.
Dock skulle jag nog aldrig komma med en helflätad svans på någon tävling… o.O Har det bara för det praktiska på hemmaplan.
Hakuna matata!

Många som har utställningshästar, särskilt Frieser har manen och svansen flätade dygnet runt för att inte taglet ska slitas och ramla av. Och för att man inte ska behöva borsta den så ofta, så att taglet åker med i borsten.
Själv tycker jag det är ganska sjukt att ha det så, liksom om alla hästar hade fått ha manen och svansen lös hade ju alla sett lika dana ut på en utställning.
Men sen tycker jag det är helt okej att ha flätad svans om det är lerigt eller så. Sen tycker jag det är snyggt med inbakad fläta längst upp.
Min lille shettis valack, har jag flätad svans på året om. Dels för att spara på den, genom att den är lång och jag vill inte att han trampar på den. Sen tycker inte jag den slits på samma sätt. När jag hade quarter så hade vi dom flätade och stoppade i en svanspåse. För att den inte skulle bli förstörd.

HELA svansen flätat? Tkr inte att det är fint däremot gillar jag flätat svansrot:)

Men sliter det inte mer att ha svansen flätad än lös? :S

#15 du slipper leran och att borsta ur svansen, riktiga westernryttare flätar in svansen i en strumpa för att skydda den.
Jag skulle aldrig låta min häst gå omkring med helflätad svans, det är inte rätt mot hästen

#16 men vore inte det bästa att bara låta den vara helt? jag borstar rätt sällan Blackys svans
Hur ofta flätas svansen om på de hästar som går med flätad svans ute?
Jaha, om ni tänker på sån som flätas nedanför svansen håller jag med om att det är skitfult! Mkt snyggare när man börjar i svansroten och bara gör en liten fläta under roten.
Jag brukar göra det när det är lerigt ute för att den ska hålla sig ren. (Har skimmel)
Till exempel om man ska och tävla så brukar jag tvätta ordentligt med skimmelschampo kvällen innan och så får han ha fläta tills vi ska åka nästa dag.
#18 Varje dag när jag borstar min Bill.
#21 ok!
Jag brukar fläta om alla någon gång i veckan, men efter som de är flätade jämt så blir de aldrig skitiga och sträva och därför är det lent som silke när man borstar ut det varje gång och det sliter ytterst lite =)
Jag ser inte "plågan" i att ha dem flätade så länge det itne är under sommarmånaden om det är mycket flygfä…? Titta bara på alla stackars adennerhästar som går med en kort taffs och inte kan viffta något alls…. =/
Hakuna matata!

Flätar endast Rianas svans när jag skall rida då hon har lång och otroligt tjock svans = jätte jobbig att borsta ur om det blir tovor av lera och dylikt eller bara trolltovor.
Många flätar svansen av dessa skäl, inte för att det är snyggt utan för att hålla den ren. Sen blir ju svansen som en piska om man har den flätad jämt, ska dem veva bort flugor osv så kommer det en smal ihop flätad piska som inte alls tar lika bra istället för en mjuk, bred svans som tar på ett bredare parti än en flätad svans.

#23 ardennern har lång svans idag

#25 inte alla. det finns de som klipper ner/upp den.

Ja, ja men man flätar upp svansen på utställning och då ska svansen vara lång…………..sen vad "folk" gör är en annan sak.
Förr så kurerades ardennerns svans, vilket är förbjudet idag.
Jag gillar inte att ni pratar om "western-ryttare" som hel grupp i just detta sammanhanget. Det finns dom westernryttare som håller på med grenarna showmanship at halter och pleasure och dessa två grenarna är en form av uppvisning där hela ekipaget bedöms och då är det viktigt att hela hästen är hel, ren och snygg - välskött och mer därtill helt enkelt. Jag ser ofta dessa ryttare fläta svansarna på sina hästar för att skydda dessa.
Vi som mer är inriktade på kofösning och ranch-klasserna håller absolut inte på så!! Men min kompis som åller på mest med kosseridning hon flätar sin hästs svans när den är nybadad för att den ska hålla sig vit några dagar längre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#25 Jag ver in på ardenner föreningens hingstsida. Där hittade jag endast en enda som hade svans ner till haserna, alla andra var flätade och jag kan aldrig tänka mig att en så enorm svans som de annars har skulle rymmas i dessa flätor. inte heller på ardennerutställningen jag var på nyligen fanns någon med lång svans.
De som har lång svans är i sådana fall de som inte håller på med avel av dem, och det är inte många som har ardenner mer än just uppfödarna idag.
Så visst har nog några lång svans - men absoluta majoriteten har korta. Finns 2 uppfödare inte långt ifrån mig som jag åker förbi någon gång i månaden och ingen av deras hästar har heller långa svansar.
Så jag tvivlar på att så många har långa svansar fortfarande.
Hakuna matata!
(OT)
#29 På ardennerutställning måste man fläta svansarna med bast, och även manarna. Och jo, det går att fläta upp det en lång svans, vi har en ardenner i stallet som var på utställning i sommras och så här såg han ut då (han har ca 40cm lång man och lång svans.) Så du kan inte säga att det inte var nån på utställningen som hade lång svans, för alla ska vara uppflätade ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Ja 40 cm är i.af inte lång svcans för mig i.af… För något måste man ju ha kvar att göra fläta av. Men lång i mina ögon är till kotan eller strax där över. 40 cm är inget att viffta flugor med
Hakuna matata!
#32 - 40cm man skrev jag :P svansen går ner till backen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Oj då sorry xD Jag ser ju itne huruvida svansen är jätte tjock eller inte, men en "normal" svans går ju att vika ihop, men en riktigt tjock svans blir nog svårt att få snygg. De ska ju inte vikas ihop utan de ska ju bara flätas direkt uppåt och inbakat. Stoet på bilden är inte av den allra grövsta typen med jätte mycket behåring.
Jag menar inte att "anklaga" att man ser någon som faktiskt flätar upp den istället för att klippa den - för det är det jag tycker fler borde göra absolut. men majoriteten gör fortfarande inte så tyvärr.
Hakuna matata!