stegrande 2 åring
tänkte börja "träna" min 2 åring i padocken nu, lite förflyttningar och så. blev lite förskräckt över hennes reaktion när jag bad henne flytta bogen för hon bara tvärvände och stegrade mot mig. har aldrig haft en häst som betett sig så. någon som kan dela med sig om liknande erfarenheter? vad gör man? jag bara fortsatte på samma spår att hon skulle flytta bogen och det gick bra till slut. blir lite orolig då hon är till salu och jag vill ju inte att hon ska skada någon. är ju väldigt lätt i en sådan situation att klappa till hästen men det hade nog varit förödande, då hade hon nog gått i försvar. har aldrig varit några problem hittills, hon är hanterad enligt NH´s principer sen hon var ett litet föl. kanske hon har nån slags 2 årstrots tro?

Min förra ponny red jag in och utbildade själv. Han var väldigt trotsig när man ställde krav på honom.

Finns tvååringen på ditt kollage? :P
Vilka fina frieserhästar ni har!
Hur stora brukar frieserhästar bli?
Hur brukar de vara i temperamentet?
Vilket pris brukar de ligga runt?
Tacksam för svar! :)

2# jodå, hon finns med i mitt kollage, det är den lilla fuxen en bit ner på höger sida. frieserhästar är helt underbara! finns inte en chans att det blir någon annan ras för mig i framtiden. våra friserhästar har faktiskt ganska olika temprament men det dom här gemensamt är deras förkärlek till människor. hingsten är ganska försiktig och inte så tuff medan stoet är jättetufft och inte rädd för något. hingstarna ligger runt 160-170 cm medan stona ligger runt 150-160, sen finns det ju undantag. ett stoföl kostar ca 50 000 medan hingstfölen ligger lite lägre kanske 40 000, sen varierar ju prisen nå så oerhört bland dom äldre bedömda hästarna. ett stersto kostar ca 150 000 medan ett sto utan sterbedömning kan vara hälften så billig. en sterhingst vet jag däremot inte vad dom kostar men det känns ju som det kvittar, en hingst som inte får betäcka har ju inte värde mer än i sig själv och då kan man lika gärna kastrera tycker jag. en stervallack är värd ca 100 000. om en vuxen frieser kostar under 60 000 oavsett kön så ska man börja ana oråd.

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vill säga att dina hästar är underbara!!! =P

#4 tack så mycket :)

Vilken av fuxarna? :P*
Hmm då är nog inte frieser något för mig… ;P Kan inte betala så mkt.

#6 fjärde uppifrån på höger sida, Lee heter hon.

#7# Hur stor är hon och var ligger priset på? :P

hon är för tillfället ca 137 cm och hon ska väl bli d-ponny är det tänkt. läste att d-ponnys numera får vara upp till 151 cm så det är ju bra. hennes mamma är bara 146,5 cm & hennes pappa 155. jag har begärt 25 000 för henne för att inte gå back, köpte henne och mamman för 40 00 och sålde sedan mamman för endast 15 000. undrar du bara rent allmänt eller är du intresserad?