Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1554 ggr
LillaLinn
0

Klädsel vid kyla

Hur klär du dig när du ska rida och det är riktigt kallt?

Elshira
0

När det är -10 C:

#Jag har långkalsånger (ev. 2 om det är riktigt kallt) och thermo ridbyxor.

#Dubbla strumpor bestående av ett par vanliga i bommul och ett par ridstrumpor i ull samt ett par varma kängor/stövlar med fordring.

#T-shirt, fleece tröja (eller höghalsad stickad), säkerhetsvästen (ja den är olidligt varm alla årstider utom vinter där den värmer som en kamin ;), och en ordentligt tjock jacka. För att slippa halsduk har jag minst ett plagg med hög krage.

#En tunn mössa och ett par "magic" vantar tillsammans med ett par tjockare vantar, eller enbart de tjockare.

Är det kallare än -15 och bara någon enstaka dag så låter jag hällre hästen vila en dag extra än ger mig ut i kylan, är det dock flera dagar är det bara att klä på sig extra^^

Något jag kan tippsa om är att använda sig av overall! Inga värmeläckage etc och det är hur bra som helst, tyvärr har min gammla från hööks blivit vardags overall då den är så sliten xD

Kan faktiskt tippsa om den från hööks, skoningen är faktiskt bra då många overaller annars är hala i en sadel, och näår jag hade deras overall så kunde jag rida ut i -10 endast iklädd ett bar långkalsånger och en t-shirt under. Man är verkligen jätte varm i overaller!

Hakuna matata!

LillaLinn
0

#1 Smart! Kan du länka till den från Hööks?

Elshira
0

De har bara en overall, dock har jag den gammla modellen. Men efter att ha varit och tjuvkikat på den nya så är det samma tjocklek och foder och samma tillverkare men i nya färger bara ^^ Den kostar en slant men jag har haft min i över 5 år nu!

Hakuna matata!

Huldan
0

När det är -25:

Strumpor
Tjocksockar
Ridskor av grövre modell

Långkalsonger
Jeans
Täckbyxor

Sport bh
T-shirt
Långärmad tunn-tröja
Flecejacka
halvtjock täckjacka

Hjälm

Tunna fingervantar

Lorita
0

Lagger på lagger, luft isolerar och sen kan man ta på och av efter behov.

Mössa/ridhjälm på för huvudet läcker mycket värme.

ett annat tips det är om man fryser om händerna (ofta vill man inte ha vantar på i stallet) att då ha tennis-svettband om handlederna som isolerar, just handlederna har ytliga bodkärl och läcker också värme

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Salish
0

Blir ju inte så kallt på västkusten, så jag har fleecetröja, säkerhetsväst och hjälm som alltid, men det är även varmt, täckväst och dubbla strumpor.

Zadeira
0

När det är kallt här är det väl lite under nollan. ;)

Då har jag underställ, t-shirt, vinterjacka från blåkläder, eventuellet täckbyxor. Dubbla strumpor och fodrade kängor.

cordenia
0

jag använder när det är kallt: långkalsonger, ridbyxor och ett par tjocka thermobyxor.
Dubbla strumor ett par fodrade vinterskort från hööks (f.d jolly jumper heter nu Muddy).
lite tunnare långarmad tröja, fleecetröja och en tjock vinterjacka.
under hjälmen har jag en fleeceluva.
och ett par vinterhandskar.

SannaHolmgren
0

Jag kör nån enstaka tur med vagnen då det är riktigt kallt. Det blir lager-på-lager, en varm mössa, fingervantar och utanpå försvarets vapenhandskar i skinn superbra då man ska hålla i tömmarna. Varma strumpor, isolerade stövlar. Samt en filt att sitta på och en runt om benen, sen kan man köra på långtur i -15 utan att frysa i flera timmar. En korg med fika och varmt kaffe får följa med.

Alex
0

Underställ under de "vanliga" kläderna och min älskade jacka från 66 North Iceland när det är "halvkallt", ibland även en regnjacka/tunn vindjacka över mest för att skapa ett extra lager.

Är det riktigt kallt åker overallen på. Glad Då klarar man all kyla som finns. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst