Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2149 ggr
carrrrrooooo
0

fördelar med box?

Ja nu undrar jag vad ni har för fördelar med box?

-vad tycker ni?

Jag har börjat att stalla in min häst och hon verkar stortrivas med det:) hon blir så lugn och mysig direkt när hon kommer in och känner sig trygg.. (hon brukar annars gå i lösdrift)

-Men vad tycker ni varför ska man hällre ha hästen i box än på lösdrift?

Tacksam för alla svar!:)

//carro

Lorita
0

Jag vill följa tråden men föredrar själv lösdrift.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Oj.. Jag ser inte att man heldre skulle bilja ha hästen på box än på lösdrift.

Har en kompis som haft sin ridtravare på lösdrift i 5 år och 6e året så boxade hon in hästen. Först så blev hästen lugnare även i hanteringen, men efter ett tag så vände det och hästen blev ännu värre än innan (hon hade/har problem med att hästen är stissig).

Det enda jag kan tänka mig är som min häst som har mugg, jag tar ju in och spolar hans ben på kvällen men när jag släpper ut honom så blir han ju lika skitig igen. Dock så blir han gallig/svullen lätt om han står på box så det är bättre med lösdrift för honom iaf. Jag får helt enkelt vara nogrannare och jag har löst det med att smeta på ett tjockt lager av fett utanpå när jag tvättat och gjort rent, då håller det längre.

Du skriver att din häst blir trygg när hon kommer in, var hon inte trygg i lösdriften? Var det en dåligt utformad lösdrift? Var det en dålig sammansättning av flock? Varför var hon inte trygg på lösdrift skulle jag fråga mig och istället åtgärda det. Jag har mycket heldre en häst på lösdrift än i box (efter många erfarenheter av båda delarna och med olika individer).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

Jag ser gärna att hästen lever ett naturligt liv, vilket innebär mycket utevistelse i stora hagar och gott om grovfoder, och minst en hästkompis givetvis :) 
Varför jag inte låter mina hästar gå på lösdrift är dels för;
1, vi har inte tillräckligt med mark för att ha lösdrift, vi har "bara" 2,½ ha till 2 hästar, det skulle snabbt trampas upp om dem skulle gå på lösdrift, och på sommaren skulle det ju inte bli något gräs. känns inte lönt att dela av, eftersom ju mindre yta, ju snabbare skulle det gå att trampa upp, och det värsta jag vet är att se hästar behöva stå i lera.
2, vi har mycket vilt i skogen, hästarna blir snabbt oroliga när det blir mörkt och det prasslar och låter ifrån skgen, och jag vill inte att dem ska springa i hagen när det är mörkt, som bäddat för skador.
3, dem kan aldrig slappna av och lägga sig ner och faktiskt sova.

Det är de största anledningarna till varför jag inte har mina på lösdrift.
Sen överlag så tycker jag det känns tryckt att låta hästarna sova inne, man slipper behöva oroa sig för vädret, jag skulle aldrig kunna sova om jag hör det spöregna utomhus och jag vet att hästarna står ute i hagen, eller om det blåser väldigt mycket.
Sen vet jag att både Japp och Brimad uppskattar att få komma in i sina boxar på kvällen, där dem vet att dem är trygga och kan lägga sig ner och sova.
Det märktes tydligt på sommaren när Japp stod ute dygnet runt, det första han gjorde när han kom in i en box var att lägga sig ner och sova. Så numera sover han inne på nätterna även på sommaren. Men det ska tilläggas att han är gammal med, 26 år.

Men jag anser att mina hästar lever ett väldigt bra liv trotts att dem inte står på lösdrift :) Dem är trotts allt uppfödda som tamhästar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

Den enda fördelen jag kan se är om man har en häst som inte kan slappna av utomhus, som vill hålla koll på allt jämnt. Då får hästen komma in och vila på natten. Men det kan vara fråga om den flock som inte riktigt fungerar då.

Jag har själv min unghäst på lösdrift och ser det som en fördel att han inte samlar energi genom att stå på box om nätterna.

CelsiusT
0

#3 Nu var väl igentligen inte frågan om vilka nackdelarna är med lösdrift utan vilka fördelar det är med box!?

Men måste endå tjafsa lite med dig ;P

1. Håller helt med dig, har man så lite mark så förstår jag att man inte vill ha hästarna på lösdrift på den (men det beror också på hur marken ser ut såklart)

2. Det brukar gå väldigt fort så vänjer dom sig vid det. Det är dessutom lika mycket vilt i skogen på sommaren som på vintern, fast på sommaren har man oftast inget "hus"/stall som hästarna kan söka skydd i.

3. Det är även det en vanesak =) Om dom inte klarar det ute så är det oftast pga en dålig lösdrift eller en dålig sammansättning av flock.

Jag behöver inte heller oroa mig över vädret, mina hästar kan gå in när som helst under hela dygnet om dom inte gillar vädret eftersom jag har dom på lösdrift, känns för mig mkt mer tryggt än att vara på jobbet och se hur det plötsligt drar ihop sig till regn och jag kan inte åka hem och släppa in eller ta på täcken. Men nu när dom går på lösdrift så behöver jag inte känna så för dom kan gå in om dom inte gillar vädret.

Mina hästar sover ofta på lösdrift. Dom turas ofta om att ligga ner (både ute och inne). Ibland ser jag dom båda två ligga ner inne och sova (när jag kommit dit mitt i natten). Det är ju väldig skillnad på att ha hästarna på lösdrift med ligghall och att ha dom på sommarbete dygnet runt.

Visst kan hästar ha det jättebra även om dom har box =P Men jag tror fortfarande att det bästa är att ha dom på lösdrift.

Jag gillar att ha häst på box lika lite som jag gillar att stoppa in mina hundar i en bur lika många timmar (som hela natten tex). Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är konstigt att det är förbjudet att ha hund i bur mer än tillfälligt men det är tillåtet att ha häst i bur regelbundet och dessutom hela nätter.

Cilla89a
0

#5 det stod varför man hellre ville ha hästarna på box än lösdrift. och jag därför skrev jag dessa 3 punkter som är anledningen till varför jag inte har mina på lösdrift utan på box. 

hästarna vänjer sig inte vid att det är vilt i skogen, dem fattar väl inte att det är en älg som brakar rundor i skogen, och dem förstår inte att det är rådjur som skriker. helt ofarligt, men det förstår ju inte hästarna!
och vi har skog runtom hagarna, och extremt mycket vilt. vi ser älg och rådjur för jämnan, det är snarare vardagsmat.
hästarna blir nervösa såfort dem hör eller ser vilt, och värre är det när det är mörkt, att då låta dem gå ute på lösdrift under så många mörka timmar är inget alternativ p.g.a skaderisken. jag vill inte att dem far rundor i hagen när det är mörkt.

hästarna får inte alls lika mycket sömn utomhus som inomhus, möjligvis om dem är uppfödda på lösdrift, men en häst som är van att stå på box, ser boxen som en trygghet, och man märker ju tydligt på hästar som står på box vintertid och ute dygnet runt sommartid att det tar inte långtid innan hästarna är trötta, och det första dem gör när dem kommer in i sin box är att sova.

sen bara för hästen sover dåligt på en lösdrift så behöver det inte bero på dålig lösdrift eller dåligt sammansatt flock. det är ju så att dem har en rangordning och dem stackarna som tillhör de längst ner, dem har det ganska tufft! har man bara 2 hästar, så tyr dem ju sig till varandra.  

det får inte glömmas att hästar är individer, ingen är den andra lik! vissa hästar trivs på lösdrift, andra inte! vissa hästar trivs på box, andra inte!

jag har inget emot lösdrift, men för mina 2 hästar Japp som är 26 år och Brimad som är 7 år och tävlingshäst, så passar inte lösdrift! och absolut inte här där vi bor.  

det är ju bra för dig att dina hästar trivs på lösdrift. men alla gör det inte.

Caspianowner
0

Boxarna är okey då man vill ha unghästarna att äta sitt kraftfoder i lugn och ro.

Ha fölmärrarna i när det närmar sig.

Tja mer kan jag inte se med fördelarna.

CelsiusT
0

#6 Jag menar inte att du gör fel som har dina på box. Men jag tycker att du skriver i allmäna ordalag som att "såhär fungerar hästar" och det är inte så enkelt. Precis som du skriver är dom individer.

Hästar sover inte dåligt på lösdrift per automatik om dom är uppfödda på box, det beror på många saker. Tex beror det på hur lösdriften är utformad, är den utformad på ett sätt så hästen kan känna sig trygg? Är flocken utformad på ett sätt så att hästen känner sig trygg? Precis som du skriver så kan det vara skillnad på om man bara har två hästar, vissa är bara trygga just där - då är det en sammansättning av flocken som passar den individen bättre. Om en häst som är lägst i rang har det tufft och inte får chans till så mkt mat och sömn som den behöver så menar jag på att antingen passar den hästen inte i den flockkonstelationen eller så är lösdriften inte anpassad efter den flocken.

Cilla89a
0

#8 det är alltid några individer som är lägst i rang, dem har ju en rangordning, det är ju inte så att dem inte passar in i flocken, några måste ta på sig den lägsta rollen helt enkelt. 
det kan handla om personligheten, precis som oss människor, vissa håller sig automatiskt i bakgrunden och går undan, andra dem vill sticka ut och gör allt för att göra sig hörda. det är ju inte så att dem som håller sig undan, dem inte passar i "flocken".
och dem som är lägst i rang får det ju tuffare, dem får ju passa på att äta och sova när det ges tillfälle.
i vilt tillstånd skulle dem säkerligen inte överleva. det handlar ju om det naturliga urvalet. 

inte lönt att diskutera mer, jag har sagt varför jag har mina på box och inte lösdrift och jag ska väl inte behöva försvara mig varför jag tycker si och så?
mina hästar funkar inte på lösdrift, thats it!

och smaken är som baken, delad!

Lorita
0

Jag måste bara få påpeka att en häst sover fyra timmar per dygn och det uppdelat i korta perioder.

CelsiusT
0

#9 Fast som du själv sa så kanske en lågrangad häst mår bättre i en sammansättning av bara två, eller helt enkelt i en annan sammansättning. Det är inte alls alltid så att det alltid är en som är så låg i rang att den inte får chans att äta/sova. Därremot så kan det finnas ngn som bestämmer över när dom andra fåt äta/sova, men det är inget som är farligt utan helt naturligt. Men om man har en lösdrif/flock som fungerar på ett sådant sätt att ledarhästen bestämmer att den lägsta i rang inte alls får varken äta eller sova, ja då tycker inte jag det är en bra sammansättning av flock eller en dåligt arrangerad lösdrift som inte ger alla möjlighet att sova/äta.

En människa som är tillbakadragen och håller sig i bakgrunden får kanske inte ut så mkt av att vara i en större flock medan den individen kanske får mer ut av att vara med bara en kompis.

Fortfarande har jag inte klankat ner på dig och ditt sätt att ha dina hästar, du får självklart tycka vad du vill och du får självklart ha dina hästar på box, det har jag inte sagt ngt om.

Skriver man något på ett forum så får man räkna med att någon kan säga emot, det är så det går till på ett forum - man har olika åsikter. Om du vill "försvara" ditt sätt att tycka och resonera så är det upp till dig.

Jag talar för mitt sätt att tycka och vill främst visa att även mitt sätt att tycka finns och fungerar (långt ifrån alla hästar fungerar så som du skriver, trots det skriver du i allmäna ordalag - som om det gällde alla hästar).

LinaN
0

Min häst, 4½ år gammal har gått 1 juni-i princip siste september ute på bete. Från i juli så det första han gjorde när han kom in i sin box var att somna, ståendes eller liggandes. Det tär på hästarna att gå ute dygnet runt om de inte är uppvuxna med det eller anpassar sig väldigt lätt.

Min häst är av modell kallblod, uroxe, men trots det så pallar han inte med att gå ute hursomhelst. visst sommarbete är en sak och lösdrift en annan. Shettisarna i vårt stall går ute dygnet runt, deras ligghall är ett tak som sticker ut frånväggen av ladan och där är det uppstrött. Men sen så har Fredman gått på lösdrift de senaste 15 åren då han vart i stallägarens gfamiljs ägo. Han däremot blir stressad av att stå inne förlänge.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sus-sharon
0

mitt vbl-sto har gått mååånga år i lösdrift innan hon kom till mig. någon/några har säkert funkat bra, men den sista var långt ifrån bra.

hos mig står hästarna installade i box (utevistelse i hage 10-14 timmar om dygnet, beroende på väder, vind osv).

jag kan inte jämföra med alla lösdrifter, en del fungerar som sagt bra.

däremot, om jag jämför med de lösdrifter jag har sett, så upplever jag att detta är plus med att ställa in hästen på box:

*kollen på sår, svullnader, ev ansträningningar eller hältor.
*jag kan med stor exakthet påverka samt överse foderintaget.
*hantering: bl.a. rutinen att gå in och ut.
*definitivt skydd mot väder och vind.
*hagmarken klarar sig längre (hos oss iaf).
*noll risk för hästar som pga undvikandeordning, skador eller sjukdom blir undanträngda från foderplatser.
*bättre förutsättning för att individuellt kontrollera inälvsparasiter.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
0

fördelar i box:

• full kontroll på vad hästen äter (och OM den inte äter märker man det direkt)
  • inga liggsår
  • möjlighet att linda ben/ha BoT på nätterna
  • kunna duscha hästen på kvällen (och över huvud taget kunna duscha hästen alls!)

Den allra största anledningen här är dock att det inte existerar några lösdrifter här så jag skulle inte kunna ha min häst på lösdrift även om jag hemskt gärna ville

Detta är dom viktigaste anledningarna, speciellt maten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#14 Vad menar du med "inga liggsår"?? Skulle hästen få liggsår lättare av att gå på lösdrift än att stå i box? Sen undrar jag vad du menar med att kunna duscha hästen alls, varför skulle man inte kunna det om man har häst på lösdrift?

Peppe
0

#15 jag utgår från min häst som får 6-8 st liggsår så fort han går ute på nätterna. angående duschen så är det inte bra att duscha hästar som går på lösdrift då deras fett i pälsen försvinner så de inte kan hålla värmen

Lorita
0

Jag har inte haft liggsår på någon häst sen jag stod i fina Obestämd i alla fall dyra Rynkar på näsan stallet, där ingick mockning och det var inte så bra och hagar var obefintligt (aldrig mer säger jag, då var jag omyndig och hade inget val)

Jag är inne på tredje året lösdrift nu och som sagt inte ett liggsår

sus-sharon
0

#16 jag har iofs mina stallade också men det är ju ändå skillnad på när hästar sover ute på bete och hästar som sover i lösdriften - i lösdrift ligger de i regel i ströad ligghall, vilket inte borde vara någon skillnad mot en ströad box, förutom att boxen i regel är mindre.

jag har sett lika många stallade hästar som lösdriftshästar med liggsår, framförallt för att människor aldrig lär sig att ströa boxarna/spiltorna ordentligt, utan ströar minsta möjliga "för att hålla nere kostnaderna".

Elshira
0

Tycker för och nackdelar nämts ganska bra. Dvs om de lätt fryser, har problem med mugg eller kanske inte kan gå ute hela tiden pga fång eller exem, eller något annat som kanske behöver lite mer tillsyn eller vård som vid fölning och behandlingar.

Här hemma kommer de normalt sett alltid in på kvällarna (på somaren om det inte är för mycket mygg och är fint väder får de gå ute hela tiden).

Har haft hästar både på lösdrift och installade och kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i deras temperament så vida de rör sig ordentligt. Annars blir endel lite piggare efter att ha sovit inne, men det är just om de inte rör på sig allt för mycket.

Nästan alla hästar jag haft ligger och sover inne medan de ute undviker all ligga ner och av de jag har just nu har jag bara haft en som faktiskt legat ute och sovit. Så för den delen ser jag särna att de kommer in.

Men tycker de får tid att slå sig ner och bara ta det lugnt när de kommer in i en box (mina stå i.af bara och sover om nätterna när de är ute och betar knappt heller). Och om kvällarna pratar de alltid när de vill komma in trots att de blir matade ute. Skulle jag lämna dem ute nu en natt bara sådär så skulle de gnägga hela natten.

De längtar in varje kväll och man ser hur de bara sjunker ihop och slappnar av när de kommer in. Så varför de ska behöva stå ute den delen när de ändå (i.af mina) bara sover och gör nästan ingenting förstår jag min inte riktigt på =) Vill man ändåatt de går ihop kan man göra som riskolan i närheten, ha stora boxar där det går 2-3 hästar tillsammans men åndå inne ^^

Hakuna matata!

Peppe
0

#17 jag har heller aldrig haft liggsår på nån häst innan jag fick Blacky. Han är känslig för ALLT, precis ALLT utom mat. han har en stålmage =)

#18 han har inga liggsår när han går inne. han gick ute på nätterna i sommras och hade liggsår (ibland blödande) på haser, 2 på varje bakkota och ett på varje framkota efter 2 nätter. samma sak första sommaren jag hade honom men inte när han fick stå inne.

sus-sharon
0

#20 jag betvivlar inte att han får liggsår, jag menar bara att det med högsta sannolikhet finns en skillnad mellan när hästar ligger och sover ute på betet (= i regel direkt på backen, känner ingen som bygger en ligghall på betet..) i jämförelse med en lösdrift som har en ströad ligghall, då lösdriftshästarna så vitt jag vet brukar preferera att sova/vila i den ströade ligghallen och inte ligga och göra leränglar mitt i hagen=)

Julia-Sirocco
0

Det som kan vara så bra med att ta in dom i stallet under natten är att man kan göra en allra sista kol innan natten, man kommer närmare hästen psykiskt eftersom man håller på med den och i vårat fall så blir det lätt blött i hagarna så här års så då får dom komma in och hovarna hinner torka så dom inte får hovröta eller nått annat hemskt.

Men annars tycker jag nog att lösdrift är bättre så har dom alltid frisk luft, det förstås så kan man ju använda sig av såna där öppna boxar…