Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 3276 ggr
Cilla89a
0

fascinerande, lyhörd häst!

jisses, denna videon om någon fascinerar mig! så lyhörd på sin ryttare, hon rör ju sig knappt på hästens rygg.

http://www.youtube.com/watch?v=YMr4REbiW-s&feature=player_embedded

Medarbetare på Dressyr.ifokus

cathie
0

Det är väldigt fascinerande men ändå inte… Man blir påmind om hur duktiga hästar egentligen är… Dom är så lättlärda, så varför börjar vi med att lära dom när dom är små att rycka i tyglarna betyder stanna osv…

// Cathie @ www.cathie.se

Smex
0

det märktes på hästen hela tiden att hon sa till med små hjälper när det skulle ske saker. Men att det behövdes såååå små. WOW säger jag bara =)

#1 Jag håller med dig att det påminner en hur lätt lärda hästar är men jag blev lite fundersam vad du menar med små. Menar du då oss människor eller hästen?

För oftas så lär sig alla att rida på ridskola. Jag tror att det skulle bli svårt att lära en häst som har runt 2-3olika ryttare varje dag att lyssna på 2-3 olika små hjälper hela tiden och så skulle det vara väldigt svårt att lära en 6 åring, som kanske är väldigt rädd, att sitta djupt i sadeln när dom inte ens kan knipa ihop sina händer runt en tygel.

för barn upp till 10 år har faktis svårt att hålla i tygel, de tappar tygeln hela tiden.

Gronstedt
0

Vi pratade om det där när vi var i Falsterbo i somras. Tänk om man fick chansen att prova att rida en häst som Briar! Men vi kom fram till att häststackarn skulle bli helt paralyserad, för en vanlig klump som jag skulle förmodligen ge den alla hjälper på en gång!

Ridskolehästar måste faktiskt vänja sig av med att vara lyhörda, annars skulle de bli helt konfysa. Min ridlärare har berättat om en gång det blivit strul med hästar och hon fick att låta sin egen gå med på lektion några veckor. Första gången fattade han galopp från skritt när det var meningen att de skulle trava, och när den förskräckta ryttaren drog i tyglarna så gjorde han halt, så ryttaden for av. Han trodde ju han fått signal om det!

Även om alla ryttare rider jättebra (vilket de nog inte gör på en ridskola) så rider de i alla fall olika. Ett sätt det märks väldigt tydligt på är när man gjort sidvärtsövningar ett tag och sedan vill fatta galopp. En ridskolehäst kan inte känna skillnaden i hjälperna, om man inte är väldigt tydlig, utan tror att den ska göra mer av det senaste.

Därför lär sig ridskoleryttare att vara mycket tydliga/överdrivna i sina hjälper. Det går nog inte att komma runt om man inte är ensam, eller nästan ensam, om sin häst.

cathie
0

#2, jag menar när hästarna är små :P Alltså de som rider in hästar… Dom lär ju hästarna på samma sätt som alla hästar rids, alltså dra i tygeln för att bromsa, dra i ena tygeln för att svänga.. när man egentligen skulle när hästarna är små bara lära dom att peta på högersidan av halsen betyder sväng.. (kanske dåligt exempel) Men menar bara att varför i hela fridens namn lär vi oss att dra hästarna i munnen vad vi än vill göra!

// Cathie @ www.cathie.se

Peppe
0

#3 håller med dig där

jag red min fd tränares häst för några år sedan. jag var knappt 145 lång och hästen 173. hände mer än en gång att den fattade galopp från skritt utan att jag visste vad jag gjort Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mazze
0

#4 En häst lär sig inte små/fina hjälper på en dag men det är vad man strävar efter. Dessutom ska man inte "dra i hästen" vid inlärning utan försöka lägga in större hjälper som visar hästen vägen och mycket kan man inöva innan hästen ska ridas in.

Gronstedt
0

Jag har ju nyligen övergått från ridskolehäst till egen, men min går några lektioner i veckan med andra elever. När vi har privatlektion och har "funnit varandra" är hon fruktansvärt känslig. Det räcker att instruktören säger "Kom fram i galopp när hon känns avslappnad", så börjar jag tänka på hur och när jag ska göra fattningen - och så ändrar jag sitsen en aning, hästen känner det och blir spänd och så fungerar ingenting. Så jag får vänja mig av med att tänka Flört. Fast ibland fungerar det och hon fattar utan att jag vet att jag har rört mig. Då känns det härligt att rida!

På grupplektioner är hon fortfarande känslig, men inte såååå känslig. Hon vet precis vad som är vad. Tala om lättlärd!

Innan red jag en ridskolehäst som var tung som ett lok i handen och krävde benmuskler från helvetet innan han slutade maska och började jobba. När han väl kom igång var han underbar, men känslig kan ingen kalla honom Tungan ute. Så jag har verkligen fått lära om.

Zadeira
0

#4, en människa som rider in en häst och lär den att det är tygeltagen och tränset som bestämmer hur hästen ska göra är faktiskt inte särskillt bra. Man kan lära den vikthjälper redan vid inridningen, och då behövs knappt tygeltagen. Visst ska hästen förstå det, men att rida in en häst med tygeln som styrande redskap är enligt mig bara dåligt och dumt. Vikt, röst och andra småknep kan även en onriden unghäst förstå om man jobbat med sådant från början.

Tyvärr vet jag vad du menar.

Som andra sagt så är det också skillnad på hästen, en häst med en eller två ryttare lär sig att läsa av ryttares signaler mycket tydligare än en som har flera olika ryttare. Det krävs nog rätt mycket träning för att få hästen så lyhörd, men det är ju inget omöligt. Jag blev mer imponerad av ryttarens balans! Jag hade glidit av direkt ;)

Julia-Sirocco
0

Jag gillar henne. Hon är väldigt duktig med hästar (tycker jag)

Salish
0

Stacy är skitduktig!