Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 2092 ggr
lisette
0

häst påkörd...

mycket sorligt. tydligen hade hästen gått utanför sidomarkeringen på vägen bakom sin ägare. den blev så illa skadad att den fick avlivas!

jag undrar vad som kommer att hända med bilisten, något straff borde ju komma.

tråd på buke där ägaren själv skriver…

Cilla89a
0

tycker det är otroligt dåliga straff när det gäller påkörda hästar :/
har en bekant som blev påkörd i 65 km/h, när hon var ute och red, otroligt nog klarade sig tjejen, värre gick det med hästen, som blev ordentligt tilltyglad, och det tog över ett år innan hästen var frisk. personen fick böter!! inte nog med att han körde på ryttare och häst, han körde dessutom 15 km/h för snabbt!!
fruktansvärt dåligt att det inte blir värre straff.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AusaBausa
0

usch o fy för bilister som inte kan visa respekt för häst o ryttare:-(

I helögen nrä vi var ute o red med ungarna så komen karavan av bilar alla vinkade glatt o i en av bilarna vinkar dem glatt och TUTAR!!!! när dem kör förbi…hur fasen tänker man då som bilist!

Hade dem stannat hade jag sagt mannen ett sanningens ord…tur vi har snälla hästar:-)

Nu gjorde han det inte av elakhet men fasen vad irreterad man blir när dem inte tänker längre än näsan räcker:-P

lisette
0

#1 anmälde inte tjejen bilisten? hoppas hon hade försäkring som täckte alla vet kostnader. stod bilisten för alla självrisker osv?

#2 är man inte hästvan tänker man ju inte på sådant som att ej tuta tyvärr.

AusaBausa
0

ja men man borde ändå fatta sånt tycker jag..han tuta vinka och skrattade glatt..grrrrr nöt;-P

Cilla89a
0

#3 jo, visst anmälde hon honom, och hon ville att det skulle tas upp i domstol, men det lades ned, och han fick böter.
och hästen var försäkrad, men hästen stod ju på djursjukhus i flera månader, och sen flera månaders rehab. och sen vart det något strul med försäkringsbolaget, nu minns jag inte vad det var längre, för detta var för 4 år sedan, men försäkringsbolaget ville inte stå för alla kostnader för dem hade väl något "undantag" i villkoren om påkörd häst eller vad det var.
så det blev extremt dyrt trotts att hästen var försäkrad. allt som allt tror jag kalaset gick på 130.000 kr, och sen tog försäkringen endel.
dock slutade allt lyckligt, dem tävlar 1.20 hoppning idag :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

oh herregud! det där tycker jag verkligen att bilföraren skulle fått hosta upp.

skönt att hästen är bra idag, även om det kostat blod, svett och tårar för dem.