Det bästa hästtipset
Vad är ditt bästa hästtips?
Tänker nu på allt inom ridsportsvärlden!

En snabb lösning för att få en dammig häst någolunda ren är att dra en fuktig trasa över hästen - den drar åt sig dammet och smutsen.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Den bästa pälsglansen som finns då den är både dryg, ger otrolig glans och gör både hästars manar och mitt hår mjukt som silke utan at vare sig tynga ner eller bli kladdigt. Innehåller inte heller silikon som många andra gör =)
Den kostar ca 110 kr för 500 ml men för mitt hår (har långt) räcker det med att spraya max 2 gånger, annar blir det tom för mycket ;) Och i en normal man t.ex räcker det med 2-4 beroende på längd och tjocklek =)
Den heter Canter Coat shine och finns på inte det flesta men många ridsport butiker och brukar även finnas på granngårdens hästavdelning =)

Hakuna matata!
#2: Det skriver jag under på! Den är superbra!!!
Jag har själv rätt dåligt med tips att komma med….
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
för att förebyga strålröta kan man blanda vatten och äppelcidervinäger i en sprejflaska och spreja på strålen
Träna NH, vet att det är väldigt stort men det är bra!
Har du inga snösulor på vintern, smörj in undersidan av hovarna med olja eller såpa så får du inga styltor. Håller för en kortare tur i alla fall. :)

#6 vad är snösulor? och styltor?
Aloe Vera gel. Läker de flesta småsår på bara ett par dagar.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
hva er en trasa???

ett tygstycke ;)

#9 Handduk. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Tålamod, tålamod, tålamod. :)
och eltejp, funkar till allt ;) eller silvertejp om man så önskar. :D
vill du göra stallkompisen glad, mocka åt honom/henne x]
ok takk 
7: Snösulor är nåt man sätter fast mellan skon och hoven, antingen heltäckande eller som en tjock ring av gummi på insidan av skon. De är till för att snön inte ska fastna och bli styltor.
Styltor, snöstyltor, är när snön har fastnat under hovarna och packat sig så att hästen går på snön, inte på skon. Typ.
Jag köper sprejbalsam på dollarstore till 10 kronor flaskan :) Har för mig fungerat lika bra som pälsglans då jag mäst använder för att reda ur svansar, och sen blir dom inte grå av den med tiden.
Fungerar suveränt för mig iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
DryFeet är något jag använt vid hovar av dålig kvalite med en början till strålröta eller som förebyggande om de har lite kännsliga hovar. Innehåller främst väteperoxid (bakteriedödande) och kopparsulfat (används til att "bränna rent" vid riktigt dåliga hovar).
Men några tipps till fånghästar (eller blivande sådana)!
Så fort fånget upptäcks spola 3-4 ggr/dag i 2-3 dagar samt ca 2 ggr/dag tills symptomen är helt borta med kallt vatten. Hela hoven och lite upp över kotan. Linda gärna på bandage löst med en padd under som du blött ner ordentligt innan (annars stöter den bort vattnet) och spola ovanpå bandaget och i överkant så kyler det lite extra (man måste ju gå runt mellan alla 4 ben hela tiden).
Kan man och har en tillräckligt snäll häst så är dock det allra bästa att ställa ner benen i en hink med vatten vilket ger ännu bättre kylning då det även kommer underifrån då.
Man kan även: Sätta på en bit fast skummgummi och tejpa på under hovarna för att de ska stå så mjukt som möjligt. Annars kan man klä på ett par gammla strumpor och lägga någon extra under hoven samt tejpa ihop (eller knyta).
Vid hovböld så kan man koka linfrön och lägga in en påse som man sedan stoppar hoven i och tejpar runt hoven =) Detta gör att den verker ur betydligt snabbare.
Hakuna matata!