Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1250 ggr
Luthien89
0

Igångsättning efter skada i rygg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Vetrinären var här idag och friskföklarade min häst ;D Woooohooo. Han har stått i 1 månad och 2 veckor och varit öm/ont i ryggen enligt mig :P Haha, men hon tyckte att jag var liiite överdriven ;) Och tryckte liite förhårt ;) (A) Men hon tror han är rätt känslig i ryggen.. Så jag skulle ha vaaarmt täcke på han i hagen så han hålls varm hela tiden i ryggen.. Så han inte står och spänner sig..

Nu ska jag sätta igång han och han har typ tappat allt :( :( Hade nån velat hjälpa mig att sätta upp träningsschema el. liknande? Nu när han sätts igång..

Har ni nått tips på hästar med känsliga ryggar? Typ strechövning, nån "gegga" man kan sätta på, nått speciellt man ska tänka på i ridningen m.m.? Använder back on track om nätterna, han kstar bara av den i hágen :/ Brukar också gegga på Arnica efter ridning..

Han är unghäst, 6 år..

Mangis
0

Igångsättningen: börja med promenader utöka med tömkörning (om han kan det)och longering innan du lägger på sadel.

När du börjar rida - variera mkt med tömkörning/longering/löshoppning (studs) om du har möjlighet.

Det finns ju lite stretchövningar för ryggen, men jag har lite svårt att beskriva dem. Gör ett försök:

Dra med ett mynt, en hovkrats eller bara fingret (beroende på hur känslig pållen är) längs filén. Absolut inte på ryggraden! Gör detta på båda sidor av ryggen från manke till sidan av svansen. Hästen ska böja från trycket.

Dra på samma sätt uppifrån korset ner till sidan av svansen, båda sidor samtidigt.

Sen finns det en punkt under magen där du kan trycka för att hästen ska skjuta upp ryggen.

Kanske någon annan har några bra länkar på lager?

Lycka till med igångsättningen. Gör ett eget träningsschema där du ökar längden på promenaderna successivt och efter ett par veckor börjar lägga till lite arbete. Ex klicka på träning

emsems
0

jag skulle åxå tipsa om tömkörning.. det brukar vara en bra hjälp!

Luthien89
0

tackar :)