Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4121 ggr
Gronstedt
0

Lugnande droppar?

Min häst älskar att hoppa, och vi hoppar en gång i månaden. När det är hinder och andra hästar på ridbanan blir dock kombinationen för mycket för henne. På vägen mot hindret tappar hon kontrollen och börjar slåss mot min hand i stället för att lita på mig och samarbeta, det blir flängigt och okontrollerat med nosen i vädret och gigantiska galoppsprång. Efter hindret lugnar hon sig fort och "kommer tillbaka" till mig.

När vi träffades för några månader sedan var hon likadan i dressyren - sprang när de andra hästarna sprang, blev hysterisk och studsade på frambenen om man tog i henne. Det har vi nästan helt arbetat bort genom mjuka, konsekventa hjälper och stora eftergifter och mycket tålamod. Men just i hoppningen "återfaller" hon och stressar upp sig tills hon knappt är kontaktbar.

På senaste hoppasset fick jag tipset att ge henne homeopatiska lugnande droppar, för att se om det kunde få henne att spänna av och komma ihåg att lita på och lyssna på ryttaren.

Är det någon här som har erfarenhet av sådant? Vad för droppar? Funkar det?

Gronstedt
0

*putt*

Någon som har erfarenhet?

Zaphix
0

Har ingen erfarenhet av såna droppar. Men jag skulle nog strunta i hoppningen ett tag framöver och jobba mer markarbete.

Hur är hon när du löshoppar henne?

Tycker hon ens om hoppning, eller är hon rädd för hindren? Har hon ett positivt drag på hindren, eller känns det som hon flyr över dom av rädsla?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[louise80]
0

Har provvat dropparna men dom hade ingen effekt :(

satin
0

Har provat dropparna på mig själv, utan effekt.

(Bach räddningsdroppar resque remedy)

Rorosjons
0

Låter som om hon blir taggad av dem andra hästarna. En del hästar kan bli så då. Ta en volt varje gång hon blir sådär och hoppa inte. Känner du att hon blir lite finare och lugnare så kan du hoppa henne, upprepa sedan samma bana igen tills hon slutar hetsa upp sig.
Prova att rida med bara en häst till, så ni är två på banan och inte fler så ditt sto får vänja sig och förhoppningsvis sluta tagga upp sig.
Och gör den där proceduren: Taggar hon upp sig och blir studsig eller vad man skall säga, gör en volt och försök igen, gör hon detsamma så gör du kanske två volter och försöker igen. Till slut kommer hon inte orka att tramsa runt utan lyssnar på dig.
Hade samma problem med en häst som stog hos oss förr. Han taggade upp sig nått så otroligt oavsett om han var själv eller med andra. Gjorde volt varje gång och idag är han en toppen hopphäst som hoppar 90cm på tävling med sin nya ägare (Gotlandsruss).

Lugnande droppar skulle jag nog hoppa över då det bästa egentligen är att faktiskt bara ha tålamod och jobba med henne.

Gronstedt
0

#2: Hon är väldigt känslig och har inte lärt sig att lita på sin ryttare. Vi har jobbat bort detta riktigt bra i dressyren, men hon är inte speciellt utbildad i hoppning. Därför blir hon osäker, och jag är ingen hoppstjärna själv heller. Det är kanske klokt att vänta med hoppningen, men jag märker verkligen att hon tycker det är roligt (till en början) och hon mår bra av gymnastiken. Jag har inte löshoppat henne, eftersom jag inte vet hur man gör Skäms. Jag ska försöka hoppa några små skutt ibland när jag är ensam i ridhuset. Då kanske det inte blir så extraspeciellt och hispigt som när det är en grupphopplektion en gång i månaden. Men det är svårt att hinna bära fram hinder och ut igen när man rider mellan lektionerna (vi står vid en ridskola). Men grupphoppning är nog inte hennes grej ännu.

På hopplektionen skulle vi komma i "strömhopp" på en liten studs (2 hinder, cirka 40 cm). Första gången gick bra, öronen spetsade mot hindret, hon tittade sig för, anpassade steglängden, skuttade över och frustade belåtet på andra sidan. Andra gången gick också bra, men galoppen efteråt blev större eftersom hon såg hästen före längre bort och ville springa ikapp. Tredje gången försökte hon göra en rallystart från skritt till galopp när hästen före började trava, och sedan var det liksom kört. Hon föll tillbaka i att göra som alla andra och springa ifrån det som är förvirrande och jobbigt, slåss mot handen, backa, gå på tvären och sedan vräka sig iväg. Och ju mer jag försöker hålla tillbaka, desto värre blir det.

Det enda att gära när hon blir sådan är att låta henne få långa tyglar och hinna "landa" igen och komma ihåg att vi är kompisar. När vi sedan hade skrittat några minuter på halvlånga tyglar, så var hon fint tillbaka hos mig och vi tog studsen igen medan de andra skrittade. Då gick det perfekt, mjukt och balanserat både före och efter.

#3, 4: Räddningsdroppar är det jag först tänkte på, men hon är ju inte rädd eller nervös, bara uppjagad och blockerad. Jag gillar inte riktigt tanken på att "medicinera" problemet, men sådana droppar räknas kanske inte som medicin? Fast om de inte ens funkar …