Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1256 ggr
Snuttan
0

Varför rider ni/har häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kom in på det i en annan tråd och jag är nyfiken på att höra mer vad folk svarar på de direkta frågorna…. :)

Så: Varför har ni häst?

Varför rider ni? 

Milli
0

otroligt nog är det här en ganska svår fråga för mig…
det är nog faktiskt mycket bara för själva ridningen. att få komma ut och bara släpp allt annat. Men självklart har jag hästar "bara" för att umgås med hästarna också. Dom är mina bästa vänner, skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dom.

Sussi
0

Hästen är ett underbart djur och det är väl det som skapar mitt hästintresse. Känner mig ridsugen jämt med, störande när man inte har nå hästar att rida på när man vill.

Sen är jag själv en aktiv och praktiskt person som älskar fysiskt arbete, tycker faktiskt om att mocka, gillar att se förändringen efter att man mokat. Ha aldrig påsått att jag är normal…

Finns mera att säga men måste gå nu, fyller på senare.

jen
0

Varför har ni häst? = därför att jag älskar hästar, hästen är ett vackert, trofast och ett underbart djur  

Varför rider ni? ett härligt sätt att få komma ut i skogen, en bra motionsvariant och ett underbart samarbete mellan djur och människa

Luthien89
0

Har häst för:

Underbara djur! Avkopplande att kunna gå ut till stallet efter en dag med stress i skolan, man kommer bort från det jobbiga i vardagen. Och man kan liksom se ut hur man vill, det bryr ju hästarna sig inte om, man blir uppskattad för den man är och måste inte bete sig på nått speciellt sätt för att bli accepterad.. Jag blir glad när jag får vara med mina hästar :)

Jag rider för:

Det är framförallt kul. Det är ju så varierat, skogen, hoppning, dressyr. Det finns ju så mkt man kan göra med sin häst. Sammarbetar tsm med ett så stort och starkt djur är är rätt häftigt! Att se hur både mig och hästen utvecklas i träningen.Tävlar händer det ibland att jag gör, för skojs skull, åker inte iväg för att vinna, utan för att jag och hästen ska komma ut och få erfarenhet, utvekckas och ha framförallt KUL :D

Jao, det är väl därför jag håller på med hästar ;)

__iE
0

Varför har ni häst? jag har ingen häst ^^

Varför rider ni? för att det är kul o man slappnar av så mkt när man är med hästarna.. allt som har med ridning o hästar att göra tkr jag är kul :)

bubbelbubbel
0

jag ändrar frågan till varför jag håller på med hästar, eftersom jag själv inte har någon egen.

men jag gör det för att jag alltid tyckt om hästar, för att dom är fantastiska djur och jag gillar att rå om dom..

varför jag rider, det är väl ungefär samma som ovan, men för att få en annan slags frihet, slappna av lite, släppa tankar ect..och för att det är kul :)

Alex
0

För att det är kul helt enkelt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Jag bara älskar att skyffla skit och göra slut på pengar ; ) jag kan inte vara utan hästar det bara är så.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

Skulle man svara varför man rider också, för att inget går upp mot känslan att vara ett med hästen ;D

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

NinaToy
0

Jag låg på sjukhuset i några månader när jag var va 5-6 år, blev opererad i benet ett par gånger och man visste inte om jag skulle kunna gå igen eller inte. Doktorn sa att det var bra med simning och ridning för att träna upp rörligheten- och vips så var jag fast! :D Jag har min ponny nu för att jag satsar på SM detta året. Och han har kapacitet till det.

gejsa
0

Jag började rida för att jag inte kan gå i skogen. Jag ville rida i skogen så att mina två hundar fick motion. Så jag blev medryttare. Det var jag bara i 4 månader sedan köpte jag Gejsa. Hon var 3 år och oinriden. Själv kunde jag varken galoppera eller rida lätt. Vi lärde oss tillsammans. Jag red kanske ca 10 ggr som barn. Då var det lätt att hyra häst och rida ut i skogen själv eller tillsammans med en kompis. Jag ramlade av många ggr när hästen stack iväg tex. Så jag gjorde uppehåll fram tills jag var 36-37 år gammal. Sedan rullade det bara på. Dottern ville ha en egen häst. Vi fick flytta till en hästgård pga att jag bara litade på mig själv att det bara är jag som kan sköta mina hästar bra. *Ler*

Nu känns det som jag inte kan vara utan hästar. Det har liksom blivit min livsstil. Jag mår ju bättre i kroppen också av att rida.

lisette
0

wow gejsa, det är ju snabbt jobbat att köpa häst efter fyra månader! :D

lisette
0

1. för att jag har ridit sedan jag var liten på andras hästar. när jag skulle flytta med min sambo så sa ajg att jag skulle kunna ha hästar. älskar att hålla på med dom och vara i stallet med dem.

2. har vuxit upp med hästar o det har satt sina spår.

gejsa
0

Japp! Har jag inte berättat det? Alla tyckte jag var en idiot. *ler* Vilket jag ju är också när jag tänker efter. Men allt har ju gått bra. Jag red in henne, ställde ut henne och körde in henne samma år. Efter ca 7-8 månader kunde jag rida lätt. *Ler*  Efter kanske 1 år kunde jag sitta något så när i galoppen. haha

jag skulle vilja se mig själv på film när jag red. Och alla gånger jag ramlade av. haha

juliapettersson
0

Det är något speciellt med att kunna kontrollera ett djur på ca.500kg. Framförallt är det häftigt att se resutat av något man har jobbat med, att hästen utvecklas.

Själv så kör jag ju en hel del. Känslan att sitta bakom en guppande svans i flygande trav är härligt!

MiaMaria
0

Varför jag har häst: Har ingen häst just nu, han såldes i September men har hand om 3 underbara (oftast) pollar och snart blir det 4 när den lille behagar ploppa ut. Anledningen till att jag inte har egen är att jag kände att ajg behövde en paus, någon direkt paus har edt ju dock inte blivit, men trivs som jag har det nu =)

Varför jag rider: Satt i sadeln i princip innan jag kunde gå, tack vare min mor som oxå har hållt på med hästar i hela livet. Och sen har det hängt med. Tycker att hästar är fashinerande djur, vackra, ståtliga mm

E_hjo
0

Varför har jag häst: Det råkade bli så bara. Men det var inte meningen att jag skulle köpa Maggan. Det gick lite fort där… (ångrar det dock inte)

Varför rider jag: Mamma hade häst när jag var liten å då ville jag börja på ridskola, å sen har jag alltid tyckt att det vart kul å rida! =P

shirley
0

**Varför har ni häst?
**uppvuxen med hästar, en livsstil för mej, beroende.

**Varför rider ni?
**ridning har ju inte varit det största för mej, kör å massa annat minst lika mkt. men det är en skön känsla…. å ett alternativ att umgås med sin kompis….

emsems
0

Varför har ni häst? för att kunna rida så ofta jag vill, känna sambanadet med en egen häst, få tävla och träna som jag vill

Varför rider ni? för att jag alltid gjort det och älskar det. red inte på ca 6 mån pga ryggskada, men blev så deprimerad att jag inte klarade av det. jag köpte då en häst och humöret blev bättre direkt. mina läkare säger att jag absolut inte ska rida, " du ska ju leva när du är 45 också" säger dom. jag sa "om jag inte får rida blir jag inte 45"

wewwa
0

Jag rider och har häst för att det är roligt. Mina föräldrar är hästintresserade o har haft häst långt innan jag föddes, så jag har väl fått intresset automatiskt…

Murre_Uddiz
0

Varför jag rider: jag ville när jag var liten, 6år :) och hästintresset fortsätter för fullt ;) Längtar till stalle hela tiden :D
har ingen egen

zandrizen
0

Jag började för att det var roligt, vilket det iofs fortfarande är men det är egentligen inte huvud anledningen till att jag har fortsatt. Ridningen är väl iofs mest för att det är kul. Men att ha häst och pyssla med hästar gör jag för att jag älskar att vara i deras sällskap för det får mig att må bra.

Murre_Uddiz
0

#21 och för att hästar e så bäst

[Quellii]
0

Har jag inte tänkt på egentligen xD

Varför har ni häst?: Har ingen just nu, men ska köpa en Islänning i Februari! :D

Varför rider ni?: Det är underbart, men för mig är inte ridningen allt, jag älskar att bara vara omkring hästar, deras energier fyller på mina ^^ Jag blir som pigg och Glad av att vara i bland dom :D Jag mår bra helt enkelt, det är så mysigt, underbart, roligt, härligt (fler bra ord xD) att vara nära detta magnifika djur.
Häst, Häst Häst, Häst Häst, Häst Häst, Häst Häst, Häst & Häst ^^

PimTheGreat
0

Varför har ni häst? Jag har häst för att jag tycker hästar är ett intelligent, stort och fasionerande djur. Och vackra….vill lära mig så mkt som möjligt om hästens beteende och kunna läsa av dem och bli ett med min/mina hästar….. Impad av hur samspelta man ser endel ryttare och häst är. Har sen jag var 10 år varit mkt glad för hästar. Alltid drömt om egen häst….Pim blev min första!Kyss

Varför rider ni? Just nu rider jag inte så mkt då jag marktränar Fontane. Ibland en tur på Pimmen. Tycker det är avkopplande och skönt att bara kunna "rida ifrån" alla problem hemma ibland och bara vara med min bäste vän och bara vara. Härligt sätt att komma ut i skog och natur.

NinaToy
0

#23# Var rider/bor du? :)

Eve
0

Jag har alltid varit intresserad av hästar. Bölrjade rida när jag var fem och sen dess har jag inte slutat. Intresset har växt och växt…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Murre_Uddiz
0

#26 you har pm :)

horspawer
0

jag säjker som många andra:

1.Hästar är det underbaraste djuret som finns!!..även om dom kräver mycket tid.

2.Det är så avstressande att vara i stallet och att rida..bara koppla bort  allt annat.

Konstig bild du valde snuttan men en bra fråga =)

Fiona
0

därför att hästar är helt underbara och det är jätte skoj att rida helt enkelt;) sen är det  även väldigt mysigt att pyssla med sin häst m.m;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Murre_Uddiz
0

#29 hihi, undra jag med ^^ *L*

Jill_Niss
0

Hästar är mysiga, och väldigt personliga djur. Min häst är min kompis. Jag har häst därför att jag kände att jag inte ville fortsätta på ridskolan och bara rida runt på fyrkantsspåret… Jag ville utvecklas tillsammans med någon. Och det var just därför jag valde att ta en travare. De är perfekta hästar att jobba och att utvecklas tillsammans med.