Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3870 ggr
[LoveNasse]
0

Angående hästköp

Lite frågor jag hoppas kunna få svar på x)

Vad är billigast:

Halm

Spån

Torv

Brukar det skilja på stallhyran på sommar och vinter?

(när hästen går på sommarbete)

Hur är det, kan en privat häst bli riden 7 dagar i veckan eller sliter det väldigt mkt?(inte varje vecka dåra men ibland)  (jag tänker eftersom ridskole hästar går typ 6 dagar i veckan flera pass om dagen)

Hoppas ni kan svara :)

Cilla89a
0

Vilket strömedel som är billigast beror väl lite på hur "grisig" hästen är, och sen vad strömedlet kostar i din region.
När vi hade halm, så blev kostnaden ungefärlig den samma som spån, som vi sedan gick över till p.g.a den jobba hanteringen med halmen.

På sommaren betalde vi bara kallhyran på 500 kr, när hästarna stod på bete.

En privathäst kan bli riden 7 dagar i veckan, rids hästen korrekt i en ändamålsenlig form, så sliter det inte. Det är värre om hästen blir riden 3 dagar i veckan och inte rids i en ändamålsenlig form.
Men sen varför ska du rida 7 dagar i veckan? Jag tror jag uppskattar lite mycket som hästen den dagen i veckan då det är vilodag ;) Sen behöver den ju återhämta sig också, tycker absolut den ska få en vilodag i veckan.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Birke
0

Har för mig att spån är dyrast, och torv billigast.

Stallhyra har jag ingen aning om, men kan inte tänka mig det. Kanske skiljer från ställe till ställe?

En häst måste få vila, enligt mig minst 1 dag i veckan.

[LoveNasse]
0

#1 Tack för svaret :)

Nej jag kommer ju isåfall knappast rida 7 gånger i veckan ja bara undrade :P

#2 tack :)

Elinormaggan
0

Men brukar inte torv/spån ingå i stallhyran ??

Sen brukar torv damma om man har ett litet stall >.< (Jätte jobbigt!!)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

isabelle_
0

#4 Det skiljer från stall till stall..

Kimpa
0

Jämför man spån och halm skulle det bli MYCKET billigare för oss iaf om man hade halm. Vi gör av med ca en spånbal per box
på 1-1½vecka och den kostar 75:-/st
Medan en stor rundbal med halm för 150:- räcker en vecka till alla 9 boxar.
Det var mycket billigare med spån bara för ett,två år sedan, men nu har priset stigit kraftigt.

Sen är det bra för hästen att få en vilodag att återhämta muskler, samt att kanske få tänka igenom vad den lärt sig (om ni tränat något nytt ex ?)

niare
0

vi har halm det är mkt billigare om man inte köper av en lokal vedgubbe :P

vi betalar ingen sommarhyra så maj-sep betlar vi inget så går dom ute.

Zadeira
0

Givetvis skiljer svaren på dina frågor beroende på var du bor i landet, vilket stall du står i osv.

Angående strömedel beror det som någon sa lite på hur mycket din häst skitar ner. Även var och hur du köper strömedlet gör att priset kan skilja stort, så det är bäst att kolla upp möjligheterna i just din stad eller region.

Sommarhyran brukar vara billigare. För det mesta går ju hästarna på bete och man betalar då kanske bara kallhyran eller eventuellt hyra för hagen.

En privat ridhäst kan om den rids rätt, balanserat och på ett varierat sätt ridas varje dag. Du bör ju inte rida ett dressyrpass 7 dagar i rad, utan bryta av med någon uteritt, hoppning, klättring osv för att variera hästens träning. Sen kan jag tycka att minst en vilodag är inte fel, för både din och hästens skull, även om man inte måste det.

Zahara
0

bor i skåneoch köper halm och hö av bönderna runt om, köper ca 2 balar a 300kg halm per säsongde kostar 195:- st och en bal hösilage i månaden för 350:- stallet har jag själv men här nere ligger stallhyran på +- 500:-. Man kan komma billigt undan om man luskar lite bland bönderna med foder och strö. Själv hade jag aldrig haft råd med hästar om jag gett "marknads"pris på foder och strö så det är turatt man inte e blyg och vågar vara lite fräck :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Alex
0

Du har ju fått rätt så bra svar redan, men vill bara tillägga en sak med strö, eftersom enbart halm och hö nämnts när det gäller priser.

Om man utgår ifrån "standardpriser" på strö (dvs räknar med att man inte kan få billigt spån från någon såg eller liknande) så är halm klart det billigaste om man ser pris per mängd. Dock är det ju oftast det jobbigaste att mocka i osv, och ofta behöver man ju slänga rätt så mycket vid mockning (det blir ju svårare att peta ut enbart de skitiga stråna, om man säger så).

Spån och torv ligger väl i stort sett i samma prisklass numer, men torv är drygare, speciellt om man har en bra bädd.

Sen är det ju extremt individuellt vad man föredrar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[LoveNasse]
0

Tack för alla svar, nu känner jag att min fråga är besvarad :)

Rita-S
0

Vad är billigast:

Halm

Spån

Torv

Varierar nog lite olika från län till län och kommun till kommun men jag skulle tro jämt över blir torv billigast om man köper lösa lass och inte balar från Granngården.

Brukar det skilja på stallhyran på sommar och vinter?

Beror på stallet, men många brukar operera med en kallhyra för enbart boxplatsen och man fixar sommarbete själv på annan plats.

Hur är det, kan en privat häst bli riden 7 dagar i veckan eller sliter det väldigt mkt?

Inga problem med det om det är skogsmulleridning, men om man tränar hårt många dagar i veckan tycker jag hästen förtjanar nån dag vila innimellom även om man kanske inte ger en dag varje vecka. Men det beror även på hästen, vissa hästar gillar inte att inte få jobba med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

CelsiusT
0

#12 Var köper man torv i lösa lass?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rita-S
0

#13 inte riktig säker, men i stallet hos oss köper dom iaf löslass med torv :) det kommer typ en lastbil när dom beställer och tippar ner i logen där dom förvarar det

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

CelsiusT
0

#14 Okej, du kan inte fråga varifrån dom köper det?

Rita-S
0

Jo, det kan jag ju, men med mindre du bor nära Delsbo är det nog inte mycket hjälp i det :D

CelsiusT
0

#16 Fast om jag får höra varifrån ert stall köper så förstår man iaf vilken typ av ställen man kan fråga efter det på. Just nu har jag ingen idé alls på var man skulle börja söka.

Rita-S
0

Jag hittar en del olika ställen när jag söker på google efter "Torv i lösvikt" tex, men jag skal fråga vart vårat stall beställer.

lisette
0

googla på det som rita säger. du hittar säkert något i din närhet. det gjorde jag!

Linnea
0

Här i Skåne kan man köpa torv i lösvikt på Weibulls i Eslöv.

Torven är annars dyrare än spån om man köper på bal, med det är rättså mycket drygare än spån. Någon sa att det dammar mycket i små stall med torv men torv rekomenderas till hosthästar och jag har haft det i mitt två-hästarsstall utan problem till min hosthäst! Halm dammar mycket mer.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rita-S
0

Jag har inte sett så mycket damm nånsinne som av torv själv. Det ligger et dammtäcke över absolut allt som finns i stallet, och man kommer hem som semi-afrikaner i huden, och får blåsa näsan ren och tvätta glasögon. Sen är det mörkt och trist tycker jag personligen. Hästen bryr sig inte.
Gejsa har konstant torv-damm i pälsen och får skav av allt och inget  om jag inte täcker hon eller badar hon hela vintern, och det kvittar om jag står en timme och borstar varje dag.. Personligen gillar jag inte torven alls, men ekonomisk sätt är den dryg och billig överlag, och den är bättre för hovarna till hästen än andra lösningar.
Den komposterast bra mycket snabbate än spån och halm dessutom, vilket gör att den snabbt är redo för att sälgas som gjössel med, eller användas till det, och ger en bättre bädd än halm och spån gör.
Så det finns en hel del fördelar som gör att jag biter i mig och tar dammet och alla andra nackdelarna.

Linnea
0

#21 Det måste ju bero på hur man får hem torven kanske? Du fick den väl i lösvikt? Jag har alltid köpt på bal och det har inte dammat nämnvärt.

Rita-S
0

#22 jo det stämmer, i bal har dom ofta filtrerat bort det finaste dammet och då är torven helt suverän. Och dyr. Men det får det ju bli när man får den nogrannt anpassad hästen på det sätt, samma är ju med spånet i bal eller spån i lösvikt, man får ju samma problemet med damm där, fast spånets damm är inte lika fint och smått som torvens ändå.

isabelle_
0

Jag hade spån först sedan bytte vi till torv. Eftersom min häst vänder runt allt i boxen (går runt i cirklar,ligger ner,osv..) så blir allt en enda röra då funkade det inte med torvbädd. Dock har vi nu torv/spån blandning som vi blandar själv vilket ger bra uppsugningsförmåga och ändå rent och ganska ljust.

Linnea
0

#24 Jag blandade också spån och torv ett tag för att få det lite ljusare i stallet och det funkade riktigt bra.

Rita-S
0

Jag skulle hemsk gjärna kört på mix eller nåt, men då får jag inte slänga på stacken här i stallet :/ Jag måste hålla mig till det dom har i stallet. Jag får gjärna köpa torvbalar själv och strö med i stället för den torv dom köper i lösvikt, men jag får inte slänga spån eller halm på stacken här.

Dock har jag hittat halmpellets nu, och frågat om jag får ha det, det komposterast tydligen lika snabbt som torven, så dom skulle kolla om det gick. Jag kanske köper det i stället om det går.

isabelle_
0

#26 Kan du skicka länk,tack om det finns? :)

Linnea
0

#27 Halmpellets bör finnas på Granngården.

isabelle_
0

#28 Tackar! Tänkte att jag kanske kan ha det till marsvinsburen.

Rita-S
0

Japp, och sen finns där även andra leverantörer med :)
Men ni kan läsa lite om halmpelletsen här iaf. Man får kolla runt om där finns några billigare än granngården. Najstrotting håller ju till rätt långt söderut, och jag bor ju i hälsingland, men det finns fler återförsälgare runt om.