Insläpp
I mitt stall där jag står har vi kollektivt intag. Tiden är 17-17:30.
Som jag uppfattar det så får man inte börja innan kl 17. Eftersom utsläppet är ganska sent, ibland kommer de ut först vid 9 tiden, så igentligen tycker jag att kl 17 är tidigt för intag.
Men tydligen så börjar folk med intagen innan kl 17. Som i dag hade jag ett missat samtal 16:45. Var privat nr. När jag kommer till stallet så står det på tavlan att de inte fick in min häs och de hade försökt länge och hade försökt ringa mig. Sen hade visserligen en av personalen fått in min häst.
Om de nu hade försökt länge med att fånga min häst, då måste de ha börjat starx efter kl 16 med att ta in hästarna.
Det är inte ok anser jag, vad skulle ni tycka om det?
Vad har ni för insläppstider i era stall?
Jag skulle absolut inte vilja att hästarna kom in så tidigt, vad är det för mening med att de ska stå i boxen och stirra när de kan vara ute istället?
Våra kommer in runt sju-åtta-tiden. Kommer ut typ halv sex på morgonen på vardagar och sju på helger.
jag ville vell tatt dem inn typ 20 00 og sluppet ut 0600 men mine går ute hele tiden men för jag hadde bygget åpen lösning var det tidene de gikk inn och kom ut.
jag tycker inte om at hästar står for lenge på boks uten och komme ut och få röra seg

Jag tar in mina egna hästar runt 9. Utsläpp runt 7.
Oj va tidigt de går in.. Våra går aldrig ut efter kl 6 och går inte in förrän 9 halv 10-tiden..
Jag skulle inte tycka att de vore ok att ta in så pass mycket tidigare om de inte är ute längre än 17..

står det att insläppet är mellan 17-17.30 då ska hästarna stå på stall senast 17.30 får då beräknas det med utfodring.
Vist är det tidigt men om man ska fodra jämt få man välja kvällsmål i hagen eller inne i stall sen lär det komma ett nattamål vid 21-22

Våra hästar går in vid 16.00 ibland tidigare…. men sen kommer dom ut lite tidigare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Förstår att du är besviken om ni kommit överens 17-17.30, men det kanske fanns en anledning att dem kom in tidigare idag? Dåligt väder, den som hade insläppet kanske behövde komma iväg tidigare ifrån stallet? Eller så tycker personen helt enkelt att det är bekvämare att ta in medans det fortfarande är ljust.
Jag själv tycker också att hästarna bör få vara ute mycket, mina kommer ut strax innan 06.00 och in mellan 16-18 beroende på omständigheterna, märks på eftermiddagen när det mörknar att dem vill komma in och ibland börjar dem springa i hagen och då tycker jag inte det är värt att tvinga dem att vara ute dels p.g.a skaderisk och slitage på hagen, medans vissa dagar accepterar dem att gå ute till 18.
Men jag föredrar själv att ta in dem innan det hunnit bli kolsvart, eftersom en viss Brimad gärna själv bestämmer när det passar honom att bli fångad i hagen, och att då jaga häst som idag i 30 minuter vid 18 tiden när det var kolsvart, var inte uppskattat! Huwa, så arg jag var!
Men det är klart tråkigt att tiderna inte följs som ni bestämt. Kommer ihåg att jag retade mig på att folk alltid ville fodra tidigare än bestämt på helgerna för att komma hem så tidigt som möjligt.
Underbart att bo på gård nu, så jag kan bestämma själv :D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det är tidigt tycker jag, skulle inte kunna stå i ett stall där hästarna inte får mer utevistelse än så. Självklart kan undantag för mycket dåligt väder göras.
Tyvärr så är det fler som börjar ta in hästarna tidigt, inte ör att det är dåligt väder utan för att de vill åka hem.
Ofta är hästarna inne innan kl 17.
Och argumenten för att insläppet ska vara kl 17 är " Hästarna är hungriga då och det blir jobbit att fodra i hagen, vem ska göra det lixom?"
De får lunch i hagen kl 12-13.
Jag tycker att insläppet kan vara mellan 18-18:30 tidigast, hällst senare men det skulle jag aldrig kunna få igenom.
Men ska försöka prata med stallägaren om att de tas in innan kl 17 iaf, för innan kl 17 bör det inte normalt gå in om inte vädret är piss.
Är det bestämt mellan 17.00 och 17.30 så ska det väl ske då. Anser någon att dennes häst behöver in och få mat tidigare, ja då får väl h*n ta in den när det passar och sen ta in de andra efter 17. Sker det före 17 bör hästägarna kontaktas om det, anser jag.
För det håller ju inte om alla ska köra på sina egna regler, om någon, som anser att sin häst behöver mat vid 16, tar in hästarna då, och nån annan dag tar någon annan in hästarna och tar då in de vid 18 för att h*n anser att hans/hennes häst behöver vara ute längre, det håller ju inte. Ta upp det som exempel, att om de tar in tidigare kan du välja att ta in senare dina dagar… Då kanske folk håller på reglerna.
Om det nu är maten det handlar om kanske det går att senarelägga lunchfodringen en timme?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Där jag har ponnyn har vi att hästarna ska in mellan 17.00-18.00. Dock är där två som gärna tar in dem redan 16.00 pga att de vill komma hem sen. Detta gick vi dock igenom sist på stallmötet utan att anklaga någon speciellt och jag hoppas det blir bättre. Tycker inte det är ok att ta in dem så mycket tidigare. Undantag kan göras vid extremt väder som igår tog jag själv inte dem mellan 16.30-17.00 pga av spöregn och hästarna verkligen stog och skrek vid grinden för de ville in.
Där mina systrar har sina hästar (är halvfoder värd på en av de) så släpper man in typ när man vill. Men oftast blir det runt 20:00 tiden eller något.. Men om någon som bor där inte är hemma förrän 11 så tar de in hästarna när de kommer hem så länge det inte är dåligt väder.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
står hästane på boks fra kl 17 00 til 8 00 vär dag? och er 1700 siste foring?
det moste vell väre en kvelds foring sen?

håller med om att 17 är för tidigt! men jag har sett ännu värre än det. tyvärr. verkar som om alla inte inser att hästarna behöver mycket utevistelse.
mina åker ut i hagen kl 4 på morgonen och in vid 19.30… ;)
jag tycker att du ska ta upp det på ett stallmöte faktiskt.
17 00 är det då sista måltiden på dygnet, eller finns det någon som kvällsfodrar senare under kvällen sen ?
Jag har tyvärr inte mycket val :( I och med att ut och innsläpp sköts av stallpersonalen och dom slutar arbetsdagen klockan 4 måste även hästarna hämtas inn innan dom slutar sin arbetsdag.
Men, nu står Gejsa tilsammans med en delinakordering som skal ta inn sin själv, varpå jag har sagt att Gejsa skal stanna kvar ute med honom, tills en av oss kommer i stallet.
Vilket i principen betyder att Gejsa kommer ut nånstans mellan halv 8 och 8, och inn när jag kommer till stalled närmare 5.
Sen rider jag ju, och sen kommer hon inn i sin box och får ett litet mellanmål. Kvällsmaten serverast efter klockan 8, då får Gejsa sitt hö och några kilo halm så hon har nåt att pyssla med under natten.
Men hadde jag eget stall skulle nog hästarna få stå ute tills "natthö".
Där jag hadde Nikita kom hästarna ut vid 6-7 på morgonen och inn nångong när stallägaren skulle sova mellan 11 och 12 oftast, på kvällen altså.
Då kom dom inn till hö, och fick då nattmat (vid midnatt) och frukost (mellan halv sex och sex) i boxen och 5 mål serverat ute. Dom sto även på halm så dom hadde pyssel där.
Förmodligen skulle även jag ha nånting likadan i eget stall. Inn strax innan läggdax, och ut tidligt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
De får kvällsmat kl 22 av personalen.
Tog upp lite försynt med stallägaren att de tar in hästarna tidigare än kl 17, ex som igår.
Hon höll väl med om att det var tidigt men " Om man fryser och alla hästar står vid grinden kan man lika väl ta in dem" . Men vaddå fryser, vi har uppvärmd sadelkammare och uppvärmd fikarum (20 grader varmt). Och alla hästar stog ju inte vid grinden (min alltså). Men hon är knepig och jag är ny i detta stall så man vill ju inte värka som en plågoande som har flyttat in.
Står i kö till ett annat stall med bättre utevistelse, men tyvärr är det populärt och inte så många som flyttar därifrån.
Om ni har en regel som säger att intaget ska ske mellan 17.00-17.30 så ska alla följa den. Det har du rätt att kräva. Annars kan ju alla göra som de själva vill, eftersom det som är bestämt inte följs ändå. Jag hade tagit upp det på nästa stallmöte, det är ju ändå en så pass viktig sak.
Sen kan man ju givetvis vid undantag enstaka gånger acceptera att det händer, ex om någon har en viktig tid att passa och måste ta in redan 16.30, men bara om alla hästägare är meddelade det.
På jobb tas privathästarna in mellan 15.30-16.00, eventuellet om någon tar in sin egen före det. Ridskolehästarna tas in 15.30 när första gruppen elever kommer När jag har morgonen släpper jag ut första hästen 07.30 och sista vid 08.40. Tycker absolut det är för lite tid att vara ute. Sen ska vi inte tala om att de står inne på box från 19.00 fram till nästa morgon…
står de inte med for mange timer i mellom kvels maten och maten om morgene?
det er alt for mange timer i mellom.
mine får mat kl 11 på kvelden och 7 på morgenen och de står inte inne de går på open lösning men det er lite grass nu.
så de får hö och annat.
Kvällsfoderingen är mellan 22-23, men det brukas nog fodras ganska precis kl 22. Morgonfodringen ska vara runt 7 tror jag, så att de ska vara redo att gå ut kl 8, men eftersom det slarvas lite med det då ibland när andra har kommit till stallet halv 9 så står det fortfarande inne, vet jag inte 100% när de fodras på morgonen.
Fodring 6,00. Första träningspasset 8,00-8,40, hage 9,00-14,30 (bra bete), andra träningspasset 14,50-15,30 (växelvis under sadel eller vagn). Fodring 16,00. Nattning 21,00. (Detta är tävlingponnierna). 5,5 tim hagvistelse och träningssträcka ca 1-1,5 mil/dag beroende på vilket jobb som genomförs.
Unghingstarna åker ut i hagen omedelbart efter morgonfodringen 6,00 och kommer in 16,00 (10 tim) därefter förberedande hantering för inkörning.
Ska väll tillägga att det är eget stall

jag har mina i eget stall.
mina hästar kommer ut mellan 5.15 och 6.30 på vardagarna och har sin frukost (=hö) i hagen när de kommer ut. på helger kommer de ut senast 7.30.
de går ute dygnet runt t.o.m. 1 oktober, sen stallas de in och tas in mellan 18 och 19 på kvällen och har sin kvällsutfodring kl 20, senast 21.
medarbetare på djurskydd.ifokus

I ett stall där jag hade mina förut så gick de ut vid 10-11 och in vid 15 för stallägaren ville inte hämta dem när det var mörkt..
Här hemma går de ut vid 8 och in vid 4 men så har jag ju öppet i stallet så de kan gå ut hela natten, vilket de alltid gör så länge det inte är för dåligt väder. Fri tillgång på hösilage.
Innan jag byggde om så de kunde vara ute på natten så släppte jag ut vid 8 och tog in vid 20. Fri tillgång på hösilage.
Skynda långsamt så går det fortare.
Numera har jag mina på lösdrift, men förra hästen hade jag installad på box innan jag flyttade honom till stallet jag står i med mina nu.
Det var ett privatägt stall och det vara bara stallägarens 2 hästar och min. Hästarna kom ut mellan 8 och 9 (dom fick frukost vid 7-8 tiden och stog inne någon timme tills dom ätit klart). Skulle vi rida på kvällen så togs dom in vid 17-tiden (när ägaren kom hem från jobbet) och då red vi någon till några timmar (hans ena häst som bara gick som sällskap kom oftast inte med ut då utan stog inne) och efter det fick dom stå inne för natten. Annars (när jag ridit dagtid och/eller att vi inte red alls) fick dom komma in vid 18-20-tiden (vilket som passade ägarens övriga aktiviteter). Dom fick sista fodergivan vid 22-23-tiden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Idag när det är 8 grader ute, visserligen lite duggregn (som dock försvan) så ville intagaren ta in kl 16.
Jag hade varit på en ridtur och min häst hade stått inne lite över en timme och jag märkte på honom att han inte var intresserad av att stå inne, och jag hade räknat med att kunna släppa ut honom kl 16 så han skulle kunna vara uten en timme till, så jag släppte fräckt ut honom.
Halv 5 blev han intagen fick jag reda på av en annan i stallet.
Väldigt många som tycker 17-17.30 är för tidigt att plocka in hästarna. Själv tycker jag det är ganska lagom för den här årstiden.
På morgonen får våra hästar kraftfoder inne, på vardagarna blir det runt 5.00 beroende på hur bonden jobbar, på helgerna får hästarna maten mellan 6.30 och 7.00. I sto hagen läggs det sedan ut höpåsar och våra hästar i stora hagen har fri tillgång på hösilage hela dagen.
Hästarna tas sedan in mellan 16.30-18 beroende på väder och vind. Sedan kvällsfodras det vid 19-19.30 beroende på när kvällsfodraren åker hem.

Tycker det låter som lite lite tid att vara ute :/ Dom kan ju lätt dra på sig ovanor av att stå inne för mycket också. Mina kommer ut 07.00 och kommer in 20.00
Våra får frukost ( hösilget) ute runt 7-7.30.
Lunch vid 12, middag vid 16-16.30 och får sin kvällsgiva inne allt mellan kl 20-21.
Sen får man ju se till väder och vind också…
Är det riktigt regningt eller stormigt kan de ibland komma in redan vid 18.
Där jag hade min praktik var frukosten ca kl 06.30-7, sen utsläpp kl 8-9.. Sen var det insläpp 14.30-15.30 och då eftermiddagsfodring, kvällsfodring ca 22 tror jag.. Så dom hästarna var inte ute mkt :/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.