Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 9687 ggr
lisette
0

storlek på sadelkammare?

jag går i byggtankar här hemma och funderar på att bygga om den lilla boxen till en sadelkammare. boxen är ca 6 kvm stor.

hur stora är era sadelkammare och vad har ni i dem? =)

visa gärna bilder!

halludu
0

Vi har våran sadelkammare i en liten militärvagn! Fungerar jätte bra. vi har ca. 6 sadelhängare där inne och ett skrivbord och tränshängare.. Den är väl ca. 2x4 MAX Och den passar utmärkt.

Har tyvärr ingen bild : P

Peppe
0

våran är 3 x 3.5 och på tok för liten för 22 hästar… den ska dock byggas ut nästa år tror jag

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

#2 jisses :O hur får ni plats?
min är 4*4 meter och jag slogs med min syster om platsen när hon hade häst ;)
nu är den dock rymlig när det bara är mina prylar där :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

#1 jag hade med det från början. eller en byggbod. men den var inte tät så jag kunde inte ha in ett element. nu har jag grejorna i stallet och är nådigt trött på det.

#2 ja det hoppas jag för er skull! ;)

#3 ingen bild?

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 jodå :)

Cilla89a
0

..

Cilla89a
0

..

Cilla89a
0

..

lisette
0

jag hade tänkt använda garderober inne i sadelkammaren. men det är kanske dumt? nog bättre att sätta hyllor? och använda sig av korgar eller liknande till smågrejorna? det blir ju ganska mörkt med garderober.

lisette
0

vad är ni missnöjda med i era sadelkammare och är det något ni önskar ni hade tänkt på innan?

Cilla89a
0

#10 det jag är missnöjd med är vasken, haha! den korkade rörmockaren vi hade var kort och satte den i en passande höjd till honom ;)
hade heller inte skadat om den vart lite större :P

lisette
0

men det borde ju gå att åtgärda! vaskar hittar man relativt billigt på blocket faktiskt. =)

Repoort
0

Vår är mini men det räcker gott och väl ändå. Ska fota och ta lite mått. Vi utnyttjar höjden.

Zadeira
0

Vi har en väldigt liten sadelkammare på jobb för att vara till 10 hästar. Vet inte exakt storleken, men den är allat annat än stor… Sadlar längst ena långsidan i två rader, stora ponnyer över, små ponnyer under, träns längst kortsidan på tränskrokar, hylla samt garderob på andra långsidan med lånehjälmar och lånevästar, ett låst skåp med mediciner och liknande

Sen har vi extra skåp i foderkammaren, samt på vinden, där det finns täcken, träns och allt annat sådant extra.

I privatarnas sadelkammare är det större, sadlarna hänger likadant på ena långsidan, men sen har alla skåp med sina grejjor i, samt extraskåp på vinden.

Fiona
0

Kan slänga in mått & bild sen när vår är klar ;) Blir en ny nu när det nya stallet är klart.

För tillfället har vi ingen sadelkammare utan det som används hänger i stallet och saker som inte används för tillfället är undanstoppade i skjul.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

fridak
0

vi har en liten sadelkammare. den är ca 4x3 meter. stallet har plats för 14 hästar och nu är vi 12 personer som försöker dela på utrymmet. vi ska försöka göra om den, bygga ut lite och byta alla skåp så man har en halv garderob per box. vi har även annat utrymme där det ska upp fler skåp där man kan förvara täcken mm som man inte behöver plocka fram och tillbaka varje dag.

Tusen
1

Min erfarenhet är att det nästan oberoende hur stor en sadelkammare är så blir den alltid för liten efter ett tag. Glad

Vi har en adelkammare i stallet på c:a 12 kvm till två-tre hästar. Den räcker precis.
Sen har vi ytterligare en sadel kammare till lösdriften och den är väl något mindre men till detta använder vi dessutom vårt garage till alla täckeshängare och hyllor för småsaker. Så det blir väl några kvadrat till. I lösdriften står just nu 6 russ men alla har inte egna grejer utan det är väl utrustning till c:a 3 hästar om man bortser från att varje häst har varsitt träns. (täckena delar de på om de skulle behöva något.

Peppe
0

#3 vi får inte plats… haha. min gamla lekstuga agerar sadelkammare här hemma nu ;) väggen på ena långsidan är helt täckt från golv till tak med bara täcken…

dom som har anläggningen nu har bara haft den i 1 år så dom har inte hunnit bygga ut än, frågan är ju hur som dom gjorde stallet från början tänkte…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#18 de kanske inte tänkte på att folk lätt blir lite prylgalna och täckesberoende. ;)

jag brukar faktiskt vara duktig på att sälja av sånt jag inte använder, så plats borde jag få på 6 kvm, gäller ju att utnyttja höjden som någon skrev.

JoyBysen
0

Alldeles för liten Obestämd Vi byggde ut den när vi renoverade stallet, men den är ändå för liten.

Vi har har 7 sadlar där inne. Och skitmycket täcken och sånt. Vi har 4 hästar, men Teddy och Nastja har bara 3 täcken var, sen har Bysen och Bonne typ 15 var -_- ;) Så allt får inte plats, utan har det i kistor i stallet och i garaget. Vi har haft hästarna i stallet sedan Oktober 2008 Flört

Bilden är gammal, det är mycket mer saker där nu, och vi har städat ;)

Tusen
0

För att vara lite seriös så är nog inte ytan på sadelkammaren så viktig. Viktigast är att ha många och långa väggar. Gärna om man kan dela in sadelkammaren i flera mindre bås brukar fungera bra.

Var en gång i tiden inhyrd i ett stall med en kanonstor sadelkammare men eftersom den hade fönster åt tre håll blev det bara en vägg man kunde använda. Golvytan var bra men fler hela väggar hade varit bättre.

HannaT
1

Vi har i princip ALLT i sadelkammaren. Tungan ute Utrustning, borstar, kraftfoder, omklädningsskåp mm.

Riktigt så här stökigt brukar det inte vara…

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

AusaBausa
0

min är verkligen mini..det kan Lisette intyga;-) där har jag foder, täcken o sadlar o träns ja allt utom mina kläder..vet ej måtten men gissar på 1,5x3meter.. så den är inte stor..där har jag saker till 4 hästar…!!!!

skulle kunna tänka mig en liten bod utanför istället…MED värme!

emeliekarlssoonn
0

Bonden ska ÄNTLIGEN bygga ut i utrymmet som är mellan gamla oxladugårn' och stallet :D  Kan försöka stega upp ungefär hur stor den blir imorgon. :)
 Där ska väll det mesta få plats, utrustning för.. 10 hästar och en liten fikaplats. Fodret lär hamna i kalvboxarna. :)