Att rida stora hästar
Hur är det egentligen? Alltså rejält stora hästar! Funkar det om man är liten som jag är, bara 154cm xD
Är van att rida 150-155cm, ganska grova nordisar och är bara nyfiken på vad son är skillnaden i ridningen mot typ 160-170cm. Är det svårare?
Det är ju olika från häst till häst, hur stora gångarter dom har.
Jag har tex. svårare att sitta ner i traven på mitt varmblod på 160 än jag hade på ett halvblod med en mankhöjd på ca. 180. :P

Klart du kan rida stora hästar, om du vill det förstås..
Som #1 säger, så beror det lite på hur mycket gång hästen har, en häst på 170 kan kännas mindre och lättare att rida än en D-ponny.
Det är väldigt individuellt.
Min kille är dryga 180 hög :) Visserligen är jag runt 172 cm lång också, så jag är inte kort.
Men han är stor, inte bara höjdmässigt utan gångartsmässigt med. Så det är lite häst att rida, men han är väldigt rörlig och smidig trotts hans storlek. Men jag har alltid gillat stora hästar, aldrig varit någon direkt ponnyryttare.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Okej:)
Det känns om om de ska vara mycket svårare x)
Jag rider både ponny och häst jag är ca 168 väger 50 rider olika hästar men en gång red jag en ponny på 127 Tex på (söndagar)Och nästa gång (på onsdagen) red jag en häst på 175.De va ingen skilnad i komunikation och kontroll bara att ena hästen tog störe steg och va mycket störe medan anndra va mycket mindre och tog mindre steg.
Okej:)
Hur funakr hanteringen i stallet? Jag menar, ajg är väldigt mcyket mindre än en häst på 1.75cm… Är de inte större risk att jag blir trampad eller liknade?

#5 Det beror ju på om hästen har respekt för dig, är "subbig" osv. Men likaväl som en ponny kan gå över dig så kan en stor häst göra det, men så länge den är väluppfostrad så ska de inte vara några problem :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#6 Okej :) Men jag tänker, är en bufflig stor häst (typ 175cm) mycket svårare att hantera än en bufflig typ nordis?

#7 Alltså desto större/massigare dom är desto mer kraft blir det ju i "buffet"! Sen är väl nordisar ganska kraftiga vilket kanske gör dom lika starka som ex. ett halvblod?! Men jag tror inte att det är något problem fär dig :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Okej:) Tack för svaren! Funderar nämligen lite på att skaffa foderhäst och undrade ltie vilka annonser som var lönt att svara på

#9 Okej. Du hade inte tänkt att köpa en liten stor häst då på 152? ;) Min nuvarande foderhäst är nämligen till salu!
Jenny
Bor i piteå :) Gissara tt du bor i typ skåne eller stockholm;P det brukar alla göra^^

#11 Nja ca 35 mil nedanför stockholm kan man säga ;P
Jenny
blir inte skänkel läget annorlunda när man har kortare ben?
Hanteringen i stallet av en stor häst kan faktiskt vara knepig, rent praktiskt.
Slänga upp sadel på stor häst är jobbigt och kräver pall eller bra swing. Även borsta en häst som är stor kan kräva pall för att nå upp till ryggen och rumpan. Och tränsa en stor häst som inte är så sugen på att bli tränsad är riktigt svårt!
Ridit en bautastor häst ett par ggr, det var lite svårt i stallet. :)
Själva ridningen skiljer ju sig som så att det är längre att falla av ;) Nej, skämt åsido, större hästar har ofta större steg. Sen är det längre fram till huvudet och längre till baken såklart, vilker känns underligt när man är van att rida lite mindre hästar. Dock rider man ju på samma sätt med sits och sådär.
Själva hanteringen är ju inte annorlunda än med en mindre häst, förrutom att du kan behöva pall för att sadla och borsta på vissa ställen. Att en större häst är svårare att hantera stämmer ju bara om hästen har mindre respekt för dig. Visst blir det mer kraft i en knuff från en stor häst eftersom de har mer kraft, men du ska ju inte heller låta en liten häst bossa över dig bara för att den har mindre kraft. I all hantering gäller det ju att hästen respekterar dig, annars kan det ju bli farligt oavsett storleken på hästen.

Jag är 155 lång och rider ofta stora hästar ( varmblodiga travare på 160-176)
Visst, skänklarna hamnar lite fel men jag har aldrig haft några större problem. Men måste ha pall för att komma upp på ryggen xp
Okej, tack så mycket för svaren:)