Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 722 ggr
LinaN
0

puckoponny *muttra*

ni vet den där obstinata fjordingen harry går med nu?

igår bet rackarn mig i bakhuvudet när jag skulel hämta in Harry från hagen. Och när jag skulle knuffa undan hono mförsökte ha nbita igen, då vifta ajg med grimskaftet. Han brydde sig inte….

Knuffade honom på halsen uppe vid huvudet och svor åt hono mnågra gånger. Han försökte naffsa igen. o jag lapapde till honom med knuten näve på halsen, då backade han undan ett steg.

Så ryckte jag i grimskaftet o drog emd mig harry rakt förbi snoken på fjordingen. Dvs, jag gick så nära inpå huvudet på honom att ahn fick vika undan med skallen. 

jisses så sur han blev.

Snackade med stallägarn om det och han hade bitit henne i fingret och tjejen som har Whispers hade han betit i armen. Ägaren proppar tydlgien i ponnyn morötter för att kunna leda honom ens…. och säger hon ifrån så sparkar han med framhovarna mot henne. så stallägaren tycker han är opålitlig o dan…. en "puckoponny"

Han är 4 år och ingen har satt honom på plats…. så jag ser ju itne fram emot o gå ut o hämta in min häst emra….. inte sålänge dne där huliganne bits, och jg tycker ju itne att det är mitt jobb att vänja honom av med sånt trams när jag har min häst i samma hage som honom.

Men jag vill kunna hämta min egne häst utan att riskera en näsa elelr annat som är väsentligt för mitt utseende…. Och som sagt, knuffar man på honom så flyttar ha nsig knappast utan bara blir stående elelr försöker bitas…..

Vad hade ni gjort? 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Jag lappar inte till för sakens skull utan att det är befogat.

Och jag vill itne behöva gå ut i hagen med pisk heller, så jag kan mota bort honom genom att rappa till…..

jen
0

ägaren skulle behöva träna lite ledarskap med honom, för att skrika och slå med honon gör nog mer skada än nytta eftersom han verkar se människan som ett hot…

det är aldrig hästens fel att den beter sig sådär, utan helt och hållet brist på uppfostran och förtroende Flört

PonnyAnnie
0

jag hade nog flyttat min häst från den hagen..när han har lärt sig att man inte ska bita o så ,åsa hade jag kanske flyttat tillbaka min häst:P

lisette
0

exakt samma sak som med lotta i somras ju lina! hon sparkade ju dig på ankeln!

jag hade ett grimskaft för att få väck henne från mig (viftade det framför mig om hon kom nära). det var inte mitt ansvar att fostra den hästen och jag tänkte inte bli skadad för att hämta in mina hästar och det inte passade henne…

Loa-bg
0

Håller med Annie, säg till ägaren ocg flytta hästen från hagen. När hästen "fungerar" igen kanske ni kan prova att släppa ihop dom igen. Du ska inte behöva ta skit från någon annans häst.

LinaN
0

Jo, men då blir ju Harry att gå själv elelr tillsammans med Whispers….

Om det upprepas, dvs att jag får ett bett till av fjordingen (som verkligen är en ulv i fårakläder för ack så söt han är….)  så ska ajg ta up pdet emd stallvärden eftersom jag inte vil lriskera livhanken….

Lisette, detta är inte alls som Lott ai somras, För Lotta vek undan när ma nväl viftade o blev förbannad på henne. Detta lilla k**k flyttar sig itne den minsta lilla tum om jag itne använder råvåld o all min kraft för o flytta på honom. 

Det är helt klart brist på uppfostran på den hästen. Han mopsar sig mot Whispers som är ranghögst så det slutade emd att Whispers fick flytta ut ur hagen. Whispers lät fjordingen vara men fjordingen gick på och började slåss mot whispers……

Jag ska föreslå att han får gå i en egen hage o whispers o harry får gå ihopa igen.

gejsa
0

Ja, jag hade nog tagit med mig en pisk iaf. Det kan räcka med en gång bara sedan så slutar den. Har haft flera hästar här som har attackerat sin hagkompis så fort ägaren sätter på grimma. Dom liksom passar på då. Även på hästägaren. Det enda som har hjälpt då är en pisk. Bara hästen ser den brukar dom få respekt och hålla sig undan. Det kan ju faktist bli farligt annars både för dig och hästen.

gejsa
0

Ja, jag hade nog tagit med mig en pisk iaf. Det kan räcka med en gång bara sedan så slutar den. Har haft flera hästar här som har attackerat sin hagkompis så fort ägaren sätter på grimma. Dom liksom passar på då. Även på hästägaren. Det enda som har hjälpt då är en pisk. Bara hästen ser den brukar dom få respekt och hålla sig undan. Det kan ju faktist bli farligt annars både för dig och hästen.

LinaN
0

Hade han attackerat Harry hade ajg blivit rikstokig…. Men so msagt, han ahr 1 chans till o jag markerade som sagt at tajg tine tolererar att han är "disrespectful" gentemot mig genom att jag faktiskt fick hono mtil latt flytta sig om det så ens bara var huvudet han fick kränga undan med.

så antingen att han får gå själv eller at tjag går ut emd pisken då…. risken är j uatt går jag ut med pisk så får jag itne tag på Harry :/

gejsa
0

Du kan ha pisken i stöveln. Så ser inte Harry den. OM den andra kommer och är stöddig så tar du fram den. Och då har du ju förhoppninsgvis Harry redan i grimman.

LinaN
0

Jo, det är sant :P

Litet obehagligt är det ju att bli tuggad på i huvudet….. :/

Men det som vart riktigt skumt var ju att dom andra 3 gångerna jag hämtat in harry o pegasus vart där har pegasus inte gjort något alls….

gejsa
0

Han kanske bara var lekfull i dag. Han var ju så ung. Rider dom hästen eller gör något med den?

LinaN
0

Jag ahr ignen aning vad han används till…..

Det enda jag vet är att han biter folk (uppenbarligen) til lhöger o vänster. ger sig på ranghöga hästar och mobbar sktien ur dom. Och att ägaren är rädd för att säga till honom.

ingen aning om han är ridbar elelr ens hanterad ordentlgit (vilket jag tine tror med tnake p åhans dåliga uppförande)

gejsa
0

Tänk vad synd det är. Hör så många som köper unga fjordingar och dom blir rädda för dom till sist. En fjording är smart. Den märker direkt när den kan få övertaget. Och håller man på och ger godsaker stup i kvarten så blir den ju bitsk och nafsar osv. Det är också väldigt svårt att få ur dom det när dom väl börjat.

LinaN
0

Hade det bara vart att han naffsa så skulel ajg nog få ur honom dne villfarelsen fortare än kvickt, men nr han inte flyttar sig ens för hot eller när jag sätter hoten i verket då är ha nltiet för smart för mitt eget bästa…..

Vet tine om avtrubbnignen på röstkommadnona med harry kan bero på pegasus ignorans för människan…?

För när jag ber harry backa så är det numera väldigt högljutt och jag får sätta pekfringret i bringan på honom….. Kan det bero på Pegasus tro?

gejsa
0

Nej, det tror inte jag iaf. Lite unghästtrots kanske. *ler*

Nej, det är klart att hästen tar i mer och mer när han märker att han kan skrämmas också. En sådan häst som ägaren blir rädd för kan bli helt livsfarlig.

LinaN
0

Jajo, är detta vad trots harry har o komma med så tar jag emot den med öppna armar…..

Min sambo har ju försökt börja ge honom kommandon okcså…. gissa o mnågon blir grovt ignorerad? ^^

Men ivf så ger jag lägesrapport nästa gång jag tar in Harry elelr msåte ut i hagen med puckopalure till ybersöt fjording…… :S

Lorita
0

Är fjordingen sent kastrerad, låter lite hingst kaxig….

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Eve
0

Usch,. sånt är aldrig kul.. Säger som Lorita, han låter sent tagen…

Jag hade en arab en gång som var sent tagen.. eller, jag var medryttare på honom.. Ägare skulle åka till grekland i två veckor en gång, så jag tog honom då.. En dag när jag släppte ut honom i hagen så började han gå på mig.. Han stegrade och ville förmodligen bara leka, men han stegrade och viftade med framhovarna över huvudet på mig.. Och när man puttade på honom fortsatte han, han gav sig bara inte… Det var knappt att jag kom ut ur hagen, han bara blockerade min väg hela tiden.. Då var jag uppriktigt sagt livrädd! Och det var första gången jag var livrädd för en häst…
Men det var första och sista gången han gjorde så.. fattar inte vad som hände den dagen.. Hur som helst så tog jag mig ur hagen helskinnad..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

elin
0

vad tråkigt! Va trött jag blir..
Fjordingar e stor häst i litet format o grymt viktigt att den får lära sig vett o ettikett, Jag tränar Nisse gämt o ständigt..
Det e därför hon e så snäll :*)

/Elin

Luthien89
0

Usch, jag hade nog också tagit med en pisk ifall att han skulle ge sig på mig och min häst.. Det kan ju bli riiiiktigt farligt om han är så kaxig, du har ju inte en chans mot honom om du inte har nått du kan säga till med..

LinaN
0

jo men samtidigt är det ju den aspekten att går ajg ut emd psiken o läxar upp någon annans häst EFTER att han betits, sparkats etc så kan jag j ufå skit  i stallet av dom andra där sen…. Eller så tycker dom det är bra att någon tog tag i hästuchlingen en gång för alla.

Han är sent tagen så som jag fröstått det…..

Men en hingst ska ha mera hyfs än en vallack ändå tycker man.

Träffade en på skola nidag som känner hon som äger hästen o hon rekommenderade dem att köpa kräket innan. Eftersom den famijen som hade honom sim hingst lät hono mhållas med allt…. men vad hjälpte det att byta familj om nya familjen är rädd öfr honom?

Nej, pisk med ut nästa gång får det allt bli. vill ogärna bli av med näsan eller så….

lisette
0

tycker inte du behöver ha en pisk. räcker med ett grimskaft som du viftar framför honom för att få väck honom från dig. det är somsagt itne ditt ansvar att uppfostra honom.

sen tycker jag det är ungefär samma sak som med lotta. hästen hotar dig och skadar dig. ;)

gejsa
0

#23# Det är inte för att uppfostra hon ska använda pisken utan skydda sig själv. Det fungerade ju uppenbarligen inte med grimskaftet. Hästen måste få mer respekt för människan. Tycker inte att man uppfostar genom att piska en häst som attackerar. Det gör man genom NH. Fast DET är ju inte Linas uppgift.

josssan
0

Jag håller med dom flesta med pisken, men att typ slå till en häst kanske känns fel? Men ägaren kan ju byta hage, & kanske ta hjälp av nån som är bra på sånt där? :)

gejsa
0

Ibland behöver man inte slå till med pisken. Det kan hjälpa att bara visa den just när det behövs.

bubbelbubbel
0

hua, läskigt, man har ju inte så mycket att säga till om när en stor häst gör sig bestämd…tur att det inte hände nått värre, och jag hoppas det inte kommer göra det heller..

lisette
0

tycker ifos att en pisk och ett grimskaft som snyurras ger samma effekt.

elin
0

Jag skulle aldrig vilja ha mig mig en pisk ut.
Även om du aldrig skulle slå hästen så ser det ut som du skulle o det blir bara en massa skitsnack.
Håller med Lisette, ett exta grimskaft o en till människa till exta hjälp är bättre.

/Elin

gejsa
0

För mig är det en stor skillnad på en pisk som snärtar i luften mot ett grimskaft som knappt låter något. Jag har kommit emellan två hästar och jag tackar min gud den gången att jag hade en pisk den gången måste jag säga. Jag tycker inte synd om en häst som attackerar en människa. Dom måste ha respekt för en människa annars kan dom bli väldigt farliga stora djur. Tyvärr!

Och kom ihåg nu bara att jag är jäkligt djurvän. Jag gillar inte att slå djur.

Lorita
0

#22 En hingst är mer ettrig, bara försöka en gång till, har då hästen gått länge okastrerad utan uppfostran så är det beteendet ofta befäst.

NH det är något som människan lär sig, det är vårat sätta att lära oss vara med hästen. Det är så att vissa människor genom sitt sätta att vara och röra sig i närheten ber/tillåter hästen vissa saker, helt omedvetet men en då. Alltså ett dåligt beteende kan inte bara skyllas på hästen, utan där finns också den mänskliga faktorn med. Sen så är hästar olika uppfostrade, jag är noggrann att tidigt tala om för mina hästar vad som är förbjudet, bita, sparka och knö det är strängt förbjudet och det vet mina hästar men tydligen inte denna hästen. Ofta kan man bara genom sitt rörelse schema visa hästen, "nej du detta får du inte", om det inte räcker då håller jag med Lisette att ta med ett långt extra grimskaft och när hästen kommer för nära snurra det kraftigt och visa med din kropp, sträck på ryggen se hästen i ögonen, vad du menar. Grimskaftet hjälper dig förstärka ditt kroppsspråk, det gör inte ett spö och att snurra ett grimskaft set trevligare ut än att slå ett spö i luften mot en häst och har större långtidseffekt också. Men tänk extra igenom ditt kroppsspråk, det som fick mig att tro att han länge varit hingst det var just att han bet dig i nacken, han sa att jag vill vara kompis med dig och du sa inte till innan han hade huvudet vid din nacke, du får inte komma så här nära, hästen missförstod dig. Puckoponny, vadå? Du sa ju inte att han inte fick visa dig sin vänskap, sen att hingstar kan nypa hårt det är en annan sak.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

"ycker inte du behöver ha en pisk. räcker med ett grimskaft som du viftar framför honom för att få väck honom från dig. det är somsagt itne ditt ansvar att uppfostra honom."

Jag viftade emd Harrys grimskaft mot huvudet på Pegasus o han brydde sig itne ens.

Lorita sa "Men tänk extra igenom ditt kroppsspråk, det som fick mig att tro att han länge varit hingst det var just att han bet dig i nacken, han sa att jag vill vara kompis med dig och du sa inte till innan han hade huvudet vid din nacke, du får inte komma så här nära, hästen missförstod dig. Puckoponny, vadå? Du sa ju inte att han inte fick visa dig sin vänskap, sen att hingstar kan nypa hårt det är en annan sak."

Mitt kroppsspråk har jag 70% koll på, och jag stod med ryggen emot när Pegasus kom nära, jag har itne samma vidvineklsyn som hästar, hade jag hft det hade jag sett honom.

O det vart itne jag som kallade honom puckoponny, utan stallägaren. och jag skrev det som headline för att lättare hitta denna tråden igen. "Bitsk ponny" hade försvunnit direkt i listan :S

Men vi får se hur det går nu i eftermiddag, ska snart åka ut till stallet. och om det fortfarande är ljust så ska jag ta o longera harry litet.

Cevir
0

Vilken otroligt hemsk ponny >< Vad säger tjejen som äger hästen då?

/ Sara & Casper

LinaN
0

Cevir….

hon säger "Pegasus, gör inte så" med ynklig röst och hopsjunken kroppshållning.