Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1471 ggr
Juniflickan
0

Trampa på med bakbenen?

Hej!

Jag har inte riktigt fått kläm på det här med att få hästen på tygeln. En av grunderna jag har fått lära mig till det är att hästen ska trampa på med bakbenen under sig?

Jag förstår inte riktigt den biten…

Hur vet jag att hästen trampar på?

Hur kan man göra (så att jag förstår hur)?

Mvh, Juniflickan :)

may-britt
0

du  kjenner det når hästen går i  en rund form jobbar på  bettet hode ned og viss du  rider halv halt och  overganger mykke små  volter serpentiner, sjenkel virkning, sideföringer och  bakker din häst  så  kjenner du  at  den trampar under seg med sine bak ben og den jobbar på  bettet og blir inte tung i  din hånd den er myk og du  skal krama tyglen bare inte dra.

Juniflickan
0

Okej :) tusen tack :D

Cilla89a
0

jag tycker du ska få sitta på en bra läromästare, så du kan få in känslan när hästen arbetar korrekt med rygg och bakben, för när du väl fått in känslan hur det känns, så kommer du hur lätt som helst hädanefter att känna när hästen arbetar korrekt, det blir ett helt annat flyt, och samspel..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

may-britt
0

ja det var smart

Juniflickan
0

#3 tack, det har jag inte tänkt på :) vet du ett bra sätt man kan få göra det på, rider nämligen på ridkola

Alma-G
0

#5 Då borde dom ha sådana hästar, det är exakt vad ridskola är till för. Även om inte alla är det finns det väl någon? :)

Zabbio
0

En bra träning är att skritta snabbt uppför en backe (hästen ska skritta aktivt men inte rusa på och stressa och inte lata sig)håll så mycket tygelkontakt som behövs för att hålla skritt men inte mer. Backen får gärna vara full av gräs eller sand.

Sitt ''rätt'' med vinklat bäcken och en bra sits och känn hur hästen riktigt går i uppförsbacke,  bokstavligt talat. När du kommer till toppen så fortsätt att sitta så och föreställ/förvänta dig att hästen fortfarande går uppför aktivt. Naturligtvis kommer det inte bli samma lutning, men håller du skritten rätt så känner du nog en markant skillnad jämfört med vanlig, ''slö'' skritt.

Backen får under bakbenen och du får samling helt naturligt så länge hästen inte stressar iväg och stretar mot dig (men det bör den ju inte göra :) ) och du lär själv in känslan. Det kan funka med bara högt gräs, sand eller lera också men i en backe är det mest effektivt.

Det är ett tips ag fick för Crows tölt, har inte hållt på så länge men det har redan ett lite resultat. Han verkar plötslligt förstå vad jag ber om även på lite lättare underlag än backar, och är mer taktren. Nu töltar eller travar jag inte alls utom i och på backarna (och i det höga gräset nedanför) utan värmer upp där och håller mig sen i skritt och galopp på uteritteritterna tills han blivit helt jämn i tölten i backen. Men även om man inte följer den delen av planen så är det bra träning att få med baken och få in känslan :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.