Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4530 ggr
Zabbio
0

Extra protein till fet häst?

Tja. Jag vet att han behöver mer motion och träning, men maten är ju också viktigt för vikten.

Vårt grovfoder är proteinrikt, men eftersom han är stor och fet (inte gräsrund om magen utan med fett över revbenen) så får han inte fri ttillgång som de andra utan begränsat med hö och istället halm (som dels är kalori-fattigare och som han inte äter mer än nödvändigt av eftersom det inte är lika gott) och som de andra vitamin och biotin tillskott. Mineralsten i bxen. Har bara gräsbeten, nu är det ju ingen fara (han har redan börjat gå ner) men på sommaren..gräset är så magert att de andra behöver stödfodras men han går upp direkt. *suck* kallblod.. :3 Har provat betesreducerare men även när vi förstorade hålet så att han fattade och lyckades pilla i sig gräs, om än inte så mycket som annars, så var han fullständigt deprimerad Ville knappt gå ut i hagen längre och var bångstyrig att få på munkorgen (aldrig problem att få på grimma eller träns). Vi gav honom några veckor att vänja sig men när vi till slut upptäckte ett rätt så alvarligt skav under käken där munkorgen låg, så skrotades den permanent.. Det funkar bara inte även om fetman är farligt hög. Vi har ingen möjlighet till magrare bete heller eller ens en paddock de värsta månaderna annars hade vi försökt det..

Men men..som det är nu verkar han gå ner mer under vintern än han går upp under sommaren, så förhoppningsvis blir det bra någon gång. (Han var rejält fet redan när vi köpte honom)

Han får inte så mycket motion som han behöver, pappa orkar inte alltid (vilket jag förstår) men har blivit bättre på sista tiden och rätt ofta rider vi ut tillsammans..inte ofta ng för att få upp konditionen så det får antingen bli en kort runda med hyfsad fart eller en längre med nästan bara skritt. Jag rider hästen ibland men har mina egna att tänka på och som jag knappt hinner med alltid.. Försöker få mig själv att motionera allihop mer.. :3 Att sälja eller låna ut finns inte på kartan, hästen r lycklig och blir ordentligt ompysslad, det är bara motion som saknas tyvärr. Förhoppningsvis får unghingsten lite fart på honom, han stör honom iaf i maten så att han inte äter non-stop :P

Men så till problemet.. till oc med för att vara så otränad är han väldigt omusklad över ryggen, tycker jag.. och misstänker proteinbrist eftersom han inte får full högiva eller lucern som de andra. Islandsåringen har mer ryggmuskler än han..:3 Och han hade mer tidigare.

I övrigt är han pigg, glad och frisk, bara fet och omusklad över ryggen.

Är det ok att ge extra protein? Det måste det väl vara, trots fetman? Lucern vill jag inte ge, det är så aptit-höjande och det behöver han inte! Men sojaprotein i så fall..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

nu hat jag tagit bort två inlägg ;)

Zabbio
0

Ursäkta, iFokus krånglade och vägrade hämta under 10 min så jag klickade nån gång extra innan det lyckades funka.. :3

Cilla89a
0

han är alltså inte bukig? för hästar kan bli bukiga av proteinbrist..
allt har ju inte bara med fodret att göra, hästen måste ju även motioneras regelbundet, gå i en korrekt form, och varierat arbete för att sätta muskler och underhålla musklerna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Vetekli, är proteinrikt det skulle jag testa att ge blöt (gärna med lite lusern, jag har aldrig märk den som aptithöjande till mina hästar)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

#3 Som sagt är han inte bukig utan fet, och jag vet att han behöver motion.  Men det är skillnad på välmusklad, normalmusklad och helt omusklad..även hästar som baa går i hagen och aldrig gör annat har en del muskler, och det har även han haft men de har försvunnit (och han blev inte mer motionerad innan vi köpte honom :3) Speciellt i backiga hagar och med två pigga hästar som håller igång honom borde han ha lite grundmuskler.Han rids två km per dag (till och från hagen) Men det är ju ingenting. Nån gång i veckan blir han för det mesta mer motionerad. Men som sagt, hagarna är stora, backiga och kuperade, och hästarna rör sig en hel del där.

Om han är bukig under allt fettet är svårt att se…

Ang vikten är maten ändå det som gör störst skillnad… önskar vi hade magrare hagar ändå… Men som sagt vet jag att han behöver mer motion och jag gör så gott jag kan och peppar pappa så gott jag kan ocså. Men det är inte alltid så lätt.

#4 Är inte vetekli mycket stärkelse? Vete går man ju upp i vikt på, liksom korn och annat.. Som ni förstår vill jag inte ge något som kan öka vikten (mer än proteinet självt då) om det går. Och nej, lucern är aptithöjande, har gjorts studier på det. Han ska definitivt inte ha en gnutta lucern.. Ser även på Crow att han äter mer hö sen jag kom på hur jag skulle få i honom lucernen (blanda iden i kornen och på med smaskig b-vitamin så går det ner ;) som han vägrade äta innan. Men det är bra på Crow, Crow blir lätt smal.