viktigast
Vad anser ni är det absolut viktigaste med hästhantering/skötsel ?

ja det är en hel del. jag kan inte bara skrive en sak så jag hoppar över frågan

Det viktigaste är att man använder sunt förnuft
Nej, hoppa inte över den! skriv vad du tycker :)

då får jag tänka lite först

hästens välbefinnande (rätt, foder, verkning, daglig utevistelse mm.) att sakerna runt hästen sköts så den ej mår dåligt.
allt är viktigt. allt från utevistelse, till rätt hov-vård, foder, vatten, underlag, osv… men no 1 är väl att den får mat och vatten… så den överhuvudtaget överlever.
sunt förnuft lät som ett klokt svar… så det svarar jag med
Välmående hästar, och det får man med rätt kombinationer av allt till varje individ. En smula sunt förnuft ett gott öga för djur, ett bra sätt att kommunicera med djur och lite logiskt tänkande.

Kunnighet

Svårt att svara på enkelt. Men analys på höet så man vet vad man ger dom. Skor på dom som behöver och täcken. Motion och mycket utevistelse. Vatten i hagen jämt. Bra hagkompisar och boxkompisar. Gärna en foderstat som man vet fungerar på hästen. Regelbundna in- och utsläpp och matningstider. Tror det var allt.
Att hästen har en kunnig o bra ägare. ( då får den ju allt 36 säger
)

#11# 36 säger???
gejsa: tror hon skulle skriva #6 ?

Ja, kanske det. *ler*
Säger också sunt förnuft. Visst, kunnighet är ju alltid bra, men med tanke på vad mycket olika åsikter folk har om "rätt" och "fel" i hästskötsel så ser jag sunt förnuft som viktigare än att man kan överdrivet mycket.. Så man gör det som passar en själv och sin häst bäst. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#13 correct ;)

Foder, hovar, tänder, sunt förnuft, ja listan kan göras lång. Men allra viktigast är kunskap för att se så hästen mår bra, för kan man inte se omhästen mår bra så ser man absolut inte när den mår dåligt
Ja, det är jättesvårt att svara, allt är viktigt.
Jag säger som alla andra sunt förnuft, kunnighet och sätt hästen i första hand. Vad som än händer ska inte hästen behöva lida för ngt…
Fodret, alltid friskt vatten, hovvård, tandvård, vacc o avmaskning vid behov, daglig utevistelse, varierad träning o motion, ryktning, regelbundna tider (dock ej mitt i natten) mm. Listan kan göras lång o nu har jag säkerligen glömt ngt viktigt ändå… ; )
Jag tycker det är viktigast att min häst är glad och frisk, sen varierar det ju hur jag kommer fram till den punkten.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Att man sköter dom som man själv hade velat bli skött om man var häst.

Men de e ju nästan en helt omöjligt att svara på… =O