renovering av släp
igår påbörjade jag min renovering av mitt tranesläp från 1980…
bilder från hur det såg ut.

efter 2,5 timmes slit igår kväll har jag tagit bort alla väggar och matta på golv och läm.

tyvärr har inte förra ägarna silikonat som man ska vid golvet, det är en cm's mellanrum mellan golv och vägg. där har det samlats grus och lera, det har medfört att golvet har murknat där.
hade tänkt återanvända golvet till lämmen, men jag är inte säker på att det går nu.

ett tomt släp…
nu kan jag inte göra mer än att plocka bort golvet och ta bort rosten. min man måste svetsa balkarna som är rostiga och även dörren.

De ska bli spännande att se hur de går för dig :) Härligt initiativ! 
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

taket ska tas bort eftersom det är sönder. jag har ett annat som ska sättas dit efter rengöring och målning.
eventuellt sätter vi in ett fönster i taket med så det blir lite ljusare…

#8 vill ju ha ett bättre släp att åka med och har man inte ekonomi att köpa ett nyare så. =) har fått tag på bra material till ett riktigt bra pris.
jag uppdaterar efterhand som jag arbetar vidare.

Jag har ett precis likadant………..fast renoverat går skitbra på vägen.
Lycka till med renoveringen
Hihi kul. Ser fram emot att se hur det går. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Oj vad du har varit duktig
själv hann jag bara med att måla stallgaveln plus halva gaveln på garaget innan det började regna och nu har jag så ont i H knä att jag knappt kan gå, det är p.g.a allt klättrande på stegen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

mm det regnar nu så det går ju inte att göra något. ritigt störigt.
Va duktig du är lisette!

Jag känner igen ditt projekt! Jag kom lika långt som du för många år sedan. När jag tagit bort allt och såg hur mycket jobb det var sålda jag mitt lilla projekt till någon med mer ork och tid än jag 
Det är starkt av dig att inte kroknar för allt arbete som det är att renovera en hästtransport.
Ska tilläga att min gamla transport blev jätte fin hos sin nya ägare så jag blev så avundsjuk.
Guuud vad du har jobbat på!!!!
Du är så driftig vännen! Lycka till o ser framemot alla bilder under arbetets gång :-D

Oj! Jösses vilket projekt! Va duktig du är!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Ska bli kul att se hur det blir =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#16 jag lär väl hamna vid den punkten med. men jag gillar faktiskt att se resultatet när man väl kämpat som en idiot för att få det bra. =)
tack, hoppas ni alla håller tummarna för mig att det går vägen det här!

#23 Vilket enormt arbete du har lagt ner . Den blev jätte fin! Nu kan du köra tryggt i många år för du vet att allt är tipp topp. Köper man en begtransport vet man aldrig hur den är i botten.

#24 japp, den är helfräsch. Hade man lastat in en häst när vi köpte den så hade den nog gått igenom och då sa han att golvet var bytt för några år sedan. Så tänk er för när ni köper äldre släp, kolla golv och väggar ordentligt om ni inte vill lägga ner många timmar på det.
Nu hade vi ju iaf tänkt renovera det och jag är jättenöjd med resultatet.
#23 snyggt jobbat! :-D
klart vi håller tummarna Lisette! Vet du klarar det!

#25 det blev jag förvånad över på mitt golv. det var verkligen så fint som jag hade fått höra av säljaren.
dock så måste jag byta det ändå eftersom det är murket i kanterna.

Lisette, lägg gärna in bilder under renoveringen. Är alltid kul att se. Tyvärr har vi inte så mycket bilder under själva renoveringen mer än när den är omålad och så.
gu vilken bra tråd du har skapat Lisette!
Vi måste byta golv i våran transport.
du skrev om silicon till golvet. Är det bara att spruta i det mellan golvet och väggen i skarven?

#28 ja det gör jag. nu har jagi nte kunnat göra något alls för det har regnat så mkt.
#29 silikon i ALLA fogar! och mellan golvet och balken i släpet med. =)
#30 ok. tack.
vilken sorts färg har du till väggarna? o taket?
funderar sen på om man ska olja in golvet. Är det linoljefärg då ?
/frågvisa Jennie

taket ska jag köpa en båtfärg som heter international. går att köpa bland annat på coop bygg.
väggarna vet jag inte riktigt vilken färg. men jag vet folk som använt sig av vanlig husfärg och det har fungerat bra.
är de målade nu? annars måste du rugga väggarna så färgen fäster.
har man vanliga plyfaskivor som väggar så är det snyggast att olja dem.
varför ska du olja golvet? du har ju en matta över, så den ska inte vara allt för förstörd?
#32 tack för tipsen!
om att olja, så var det en kompis som hade fått tips om att göra det varje år för att förlänga hållbarheten i flera år

Min pappa köpte en väldigt kvaddad transport -08, som han sedan har byggt om/renoverat med en av familjens närmaste vänner, som bara meckar med bilar. Jag är otroligt nöjd med vagnen och har redan använt den några gånger till tävling. Den är lite tung men shit vad jag älskar den! Har bara en lucka fram för att man ska kunna ta ut hästen med men ingen häst tas ut där utan det är "människodörren" om man kan säga så. Är så otroligt mycket mera plats iden!
Bidlen: Samma dag som vi hade hämtat den, köptes in för ca 2,500 kr. Min bror är med på den med. Heh

#36 Vad fin den blev :)

#33 jag vet att farsan oljar väggarna på sitt kylingesläp vartannat år och det är som nytt.
#36 kanonfin transport till ett BRA pris! =)

#37 javisst och den funkar skitbra att ha hästen i :D
#38 vi räknade ut att transporten har kostat ca 20.000 kr att bygga om (; Billigt!
Oj! Vad alla är duktiga på att renovera! Blir riktigt avis på er! Hade ett renoverings objekt tidigare som vi gav upp med, sålde till en jobbakompis som har det som "fodervagn" i lösdfriftshagen nu, funker kanon till det!

lite fortsättning.
här har jag fått ut golvet (helt själv) och katterna utforskar…

Duktig Lisette! Och på mindre än en timme dessutom!
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#44 nästan två timmar är det nu ju. =)
håller på att borra ut de popnitar som sitter kvar. men just nu måste jag ha lite mat i magen!

mazze
var har du fått tag på lister/fönster till ditt släp?
vad är det som sitter invändigt i taket?
hur var din "pigg" till reservhjulet? min är helt rostig och går förmodligen inte att fixa. funderar på att ta bort den helt och hållet.

Oj, det var min karl som fick tag på, fönstrena är ifrån en plexiskiva (har jag för mig) och listerna vet jag inte om det kanske är de som var kvar från rutan som var i fram från början el om de köptes nya.
Det är lampor som sitter i taket invändigt.
Piggen tror jag var skapligt fräsch och ev bara tillfixad från ev rost.
Tacka vet jag händig karl =)
#49 Nu ja. Men golvet plockade du på en.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#51 ok vilken tur du har som har en karl som hjälper dig… ;)
#52 jajjemen… =)

Ang. oljning av golvet så är mitt släp från -89 tjärat under varje sommar (efter tvätt och torkning) och oljat på ovansidan under matten med en blandning av tjära och linolja. Det är görfint. Oljan stöter bort vattnet så det hjälper lite om man skulle missa ett läckage. Men som Lisette skriver så är det superviktigt med silikon, annars läcker det in. Jag kollar igenom mitt släp varje sommar, jobbigt eftersom jag inte har kunskapen eller verktygen med det är tryggast så.

#54 välkommen tillbaks! =) har undrat var du varit!

#56 det är inte rost, vet inte riktigt vad det är. tror det är någon form av beläggning på järnet.
släpet i ett så pass bra skick och jag har fått tag på material billigt. så det blir inte billigare för mig att köpa ett nyare släp faktiskt.

#54 Tackar! Det har varit fullt upp med alla uppdrag till höger och vänster. Och Stellisen börjar ju kräva lite mer tid och arbete hon med. :-)
Oi, impad, man kanske skulle våga sig på ett släp där man släpper byta allt metallet och akslingarna då? :)
är det nån som har koll på hur reglerna är för transport? är det lag på att man måste ha boggi släp till hästtransportet, eller vilket körkort man kan köra boggi på?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Oj vilket jobb du lägger ner =O
Har själv köpt ett Boj-släp från 1970, det gick igenom besiktningen helt utan anmärkning förra veckan!
Vi har slipat hela utsidan, lagat rosthål i nederkant (Hela släpet utom taket är i plåt), målat hela släpet på utsidan och bytt hästtransportskylt fram. Samt att vi bytt en del lampor, inget nödvändigt igentligen för alla fungerade, men de var så fula så vi köpte nya.
Golvet byttes för 5 årsedan, och balkar o bromsar osv är översedda i samma veva eller något senare.
Vi ska premiärköra häst i det på söndag =)
Fick nya registreringsskylten idag, den gamla var så skruttig…
Bild från samma dag som vi köpte det

wow! det blev ju kanonfint! =) tycker faktiskt det är snyggare utan stripes.

#59 du behöver inte ha boogie, dock är det bekvämast för hästarna.
boogie släpen är tyngre och du måste ha BE körkort för att få köra med boogiesläp och bil.

#65 Håller med =) Det är mest pappa som vill strajpa den… det är ju han som gjort allt jobb på den, så han kanske får bestämma det, har inte bestämt mig ännu =P

#66 man måste väl inte ha BE för att köra ett boggiesläp? :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#68 Nej, men oftast är de för tunga för att dra med B.

många gånger måste du det för att överhuvudtaget få köra häst, släp och bil. vikten går lätt över 3.5 ton.
jag får inte köra min grannes boogie, jag har B kort.

så här står det på mitt släp:
Totalvikt, kg: 1300
Tjänstevikt, kg: 560
Max lastvikt, kg: 740
och på min bil:
Skattevikt, kg: 1330
Totalvikt, kg: 1850
Tjänstevikt, kg: 1330
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1330
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3150
Max lastvikt, kg: 520

okej, för jag har bara B och kör boggie.
Bilen får dra 1500 kg,
släpens totalvikt kan vara 2000 kg, men är 1430 kg.
får lasta typ 550 kg, men Brimad väger väl typ 650 kg.
så det blir väl 1500+1430+650=c:a 3,5 ton.

jag tror du ska ta bilens totalvikt.
när jag räknade på mitt så tog jag totalvikt på släp (1300) + totalvikt på bilen (1850) och det blev 3150.

#74 pappa trodde bilen väger 1600 i totalvikt, en volvo 945 är det.
men det är ju i gränsfall att det är lagligt ;)
men jag trodde du menade att man inte alls fick köra boggie med bara B, och där blev det lite svitt ett tag ;)
Bkörkort så får man inte dra mer enn 1500 eller 1600 kilo totalt med bilen oberoende av vad bilen klarar dra(jag minns inte siffran med min fibroskalle just nu), så har man boggie får man inte lasta med två hästar eller en häst om vikten överstiger det man har tillåtelse att dra med bkort. Och det kvittar då om släpet är boggie eller enaxlad, det är maxvikten man får dra med bkort, samt att det inte får överstiga 3500 kg med bil och transport tilsammans som gjäller där. Jag ringde och kollade i eftermiddag :)
Skal man ha boggie och dra mer enn dom tillåtna kilo måste 1: bilen va godkänd för det och 2: man ha BE körkort.
Jag har sett himla lätta boggie vagnar så jag skulle nog kunne få tag på en boggie jag kan köra en häst med och ändå va innom ramen för vad jag kan köra med B, men jag funderar alvarligt att ta BE så har jag inget bekymmer på den punkten
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

På registreringsbeviset så står det vad bilen max får dra. Min får dra 1530 max vid B-kort, 1600 max oavsett körkort. Enligt transportstyrelsen i alla fall. Transportens totalvikt (enkelaxlat) är 1300 enligt registreringsbeviset, får lasta max 720. Så om jag vräker in en rejäl hösilagebal och en massa vatten tillsammans med hästen riskerar jag att åka dit på det i alla fall oavsett körkort. 

De flesta boggievagnar är nedregistrerade och lastvikten sjunker då, vilket betyder att har man en godkänd bil som får dra så är det inga problem. Jag ser mer problem i att hitta ett släp som är godkänt att lasta ca 1000kg i.
Ett exempel stalltransporten är en boggie m totalvikt 1300kg maxlast 550kg = godkänt att köra på B-kort
Vårat släp, enkelaxlat totalvikt 1280kg, maxlast 750kg.
Skillnaden blir för ett nedreggat släp alltså att du oftast får ha mindre last i.

#75 Om släpets totaltvikt är 1430 och bilen väger 1600 så får du köra på B-kort utan problem.
Däremot kan du åka dit på att din häst är för tung för släpet om maxlasten är 550, oavsett körkort..

Hur har det gått med din släprennovering? Håller på att fixa till min med, har en likadan som din. Har målat tak och väggar vita och ska gå ut och måla mellanväggen…. blev hungrig och var tvungen att äta lite
. Gubben ska sätta dit 2 ventiler så det kommer in lite mer frisk luft. Golvet är bytt för några år sen med ny gummimatta. Tänkte att jag ska måla om den utvändigt men va f*n det kommer ju en regnskur om dagen så det hinner ju knappt torka.

jadu. den står fortfarande likadant i trädgården. gubben blir inte färdig till att svetsa. helt hopplöst.
men på min semester SKA jag kunna fixa klart så mycket som möjligt medan jag väntar på golvet.

#79 Inte alltid du får det på vanligt kort. Det beror oftast på vad kroken är godkänd för.
Den viktigaste informationen om dragvikter får ni på reg. papperna.
#73 det du räknar är bilens dragförmåga och släpets totalvikt. Lastvikten är inräknad i totalvikten på släpet.

#80 bilder förresten! =)

vad duktiga ni är :D

Har målat och fixat med transporten hela dagen, det blir så snyggt….tycker jag iallafall. Har skickat efter klistermärken från fiaart på islandshästar som jag ska försöka få på imorgon. Ja sen kan jag visa resultatet. Golvet var ju precis bytt med ny matta när jag köpte den så det är mest målarfärg som behövs. Brorsan ska fixa större ruta fram, räcker det att skura taket utvändigt eller ska man måla det vitt ??

du får ju först skura i vilket fall som helst. kan ju räcka med att du polerar. men annars är det bäst att måla.

idag fick gubben tummarna ur. taket är bort plockat!
de åkte för att köpa gas till svetstuben. de ska fälla in nya järn på ställena det behövs på. slipa bort rost i underredet och rostskyddsbehandla med tectyl.
förhoppningsvis kan jag fortsätta imorgon med att slipa hela utsidan på släpet. beror på hur långt han har kommit idag.
ska se om jag kan få gubben att ta av taket (på mitt reservdelssläp) som ska på så jag kan tvätta av det och se hur det ser ut.

trött i hela kroppen och full av svarta prickar.
har målat underredet idag! =)
blir inte mer gjort i helgen, gubben ska iväg och hjulen är bortplockade på släpet för det ska fixas lite med bromsar osv.
ev om jag målar stänkskärmarna.

jag har hållt på hela dagen med släpet…
resultatet?

har tagit bort klistermärken och tvättat det nya taket. tyvärr är det sådan färgskillnad så jag måste nog måla taket.

imorgon ska jag försöka få av överdelen av lämmen. bultarna har rostat fast, så de sitter stenhårt. att man ens kan komma på att använda vanliga stålbultar, de blir såååå svåra att ta av.
behöver jag säga att jag ska ha alla bultar i rostfritt stål sedan?
blir ju kanon!
Wow vilket jobb du lägger ner på din transport, det skulle inte jag orkat.

Lisette, kan du inte försöka hitta några fräcka klistemärken att täcka färgskillnaden med ?Googla på Hästdekaler. FP Victory har många fina.
Shit, vilket jobb du har lagt ner! Riktigt bra gjort, kommer ju bli kanon! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#92 det ska ju på en skylt fram, men jag tror den är mindre, så den täcker inte hela färgskillnaden. men hade tänkt ha någon form av målning på släpet.
#93 tack =)

nu är taket målat!
det var inte det lättaste. färgen började härda när jag nästan var klar, min roller gick sönder så det blev lite konstigt på ena sidan. får se hur det ser ut imorgon, annars får jag köpa mer färg och måla igen.
nästa vecka kommer mitt golv så sedan är det inhandling av skruvar o muttrar som gäller och ihopsättning! =)
detta är då samma tak som i inlägg #9! =)
Härligt! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

som ni ser om ni klickar på bilden så är det lite flammigt uppe på taket, men jag ansåg att det var bättre jag fick ordning på sidorna eftersom de syns… =)

Wow! Taket blev ju jättefint! Vilken skillnad! Kommer ju blir snyggt med nymålat tak med när allt annat blir målat nytt o fräscht på släpet.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jättefint. Måste följa tråden:) Tycker att Vi kan renovera ett släp vi med:P
Vad kostar renovering av ett släp?

det beror ju på om du hittar delar till släpet för en billig peng.
för mig ser det ut så här:
- släp 2500:-
- väggar 1400:-
- tak 1500:-
- golv 1600:-
- bakläm 1500:-
- färg, skruv osv ca 1000:-
9500 totalt för ett släp som jag vet är bra och som hålle. det tycker jag är kanonbra pris.

Det blir ju superfint 
Det var faktiskt mycket billigare att göra vid det än vad jag trodde 
Åhå. :D
Vad snyggt det blir!
Har du räknat ihop hur många timmar allt tagit ? Låsen vart superbra, skulle behöva göra det själv på transporten jag skall sälja.
vad snyggt det blir, kul att få se slutresultatet sedan =)

#104 anledningen till att det blivit så billigt är ju att jag hittat mkt på blocket samt kontakter.
#105,107 tack :D
#106 nej jag har inte det. började med det, men har glömt bort efterhand. men totalt är det väl 10-15 timmar hittills. låsen slipades med en ståltrissa på vinkelslipen.
Det tog några år att komma igång! :D
Men fint blir det Lisette! Kommer ihåg när du hade hämtat det där gamla härket :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
så fint det blir..skynda på nu med så du hinner t jakten..;-P

lite störigt…
idag skulle vi sätta dit baklämmen, vi började mäta och insåg att den nya lämmen är för stor! det blir till att ta av skruvarna och såga till den imorgon. *suck*
men annars är taket helt klart nu och skyltar är inhandlade. =)
väggarna ska sågas till imorgon så de kan komma upp.

På den översta bilden har vi tvättat transporten, den var helt grön… annars är inget gjort. På nedre bilden är allt färdigt utom att montera spegeln på framdörren (lättare att backa intill om man är själv)

man kan inte tro det är samma släp!
var hittade ni en sådan spegel? har funderat på samma sak nämligen!

#109 det ser inte ut som samma släp och ändå är inte väggarna på! =)

ni har målat flaklåsen va? hur har det blivit sedan när ni använt dem? det skavs ju lätt av!

Ja de är målade, de har inte skavts alls utom där de legat mot marken… men det ska åtgärdas med träklossar strax under, pappa såg det på en annan transport o tänkte sno idén. Låsen är inte tröga av färgen heller

vad konstigt faktiskt, men riktigt najs ju! tänkte måla mina med, men jag avstod för jag trodde inte det skulle bli bra.
Jag och pappa har också renoverat vårat släp. : ) Kan skicka in någon bild i dagarna, Det blev riktigt fint!!!

Vad brukar det kosta med renovering av släp?
Och hur lång tid tar det?
#121 Jag är ganska osäker, men pappa tyckte väggar och golv var jätte dyrt, men det beror väl på var man köper det. Vi köpte på Beijer tror jag..
Vi renoverade våran under en längre tid då vi väntade på t.ex. väggar mm.
Bild kommer!

Ett enkelt billigt och snyggt tips är att åka till närmsta bilskrot och köpa navkapslar (heter de så de där plastsidorna till fälgarna?) har man som jag enaxlat så räcker det ju med tre vilket ju inte är så användbart på en bil men på min är det ju två plus reservhjulet. finns säkert 4 om man har boggie oxå men kasnke inte lika lätt :D

#123 kostar 99:- för fyra st på biltema.. =)
#121 jag har uppgett hur mkt mitt har kostat längre upp. har oxå tagit några månader eftersom jag fått vänta in grejor
men NU är golvet, rampen och lite väggar fastsatta! =)

Ok men om man skulle tycka att biltemas inte är snygga ;)
Härligt att den börjar bli klar!

uppdatering för den som är intresserad.
golv, väggar och ramp är nu monterade…
tyvärr insåg vi att ena väggen har en annan färg. surt, men så får det vara. orkar inte bry mig. huvudsaken är att hästarna åker bra. eventuellt så fixar vi den senare.

sista bilden. snubben drar upp brallorna och monterar på flaklåsen…
låsen spraymålade vi (han) med silverfärg. blev riktigt bra, så TACK för tipset! =)

kvar?
- montera regskylten + ljusramp
- montera transportskyltar fram och bak
- sätta dit höga blinkers
- såga till och montera övre delen på lämmen
- montera dörren
- såga ut hål för fönstret + montering
- montera fästen för bommar
- sätta in LED lampa i släpet
- matta till rampen
- montera stänkskärmar
en del kvar, men det ska väl gå relativt fort… ;)

#126 tror du inte att någon av mina skivor har rätt färg?

nej, de var marmorerade. kollade ju på det för ett tag sedan. lite störigt, men det får vara så. för långt att köra upp och köpa en ny skiva.
#129 Är det så smart med en LED-lampa i släpet? Blir det väldigt kallt kan de ju fungera sämre, blinka och så… Men ni kanske inte får så kallt i skauneland? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vad duktiga ni varit ! Jag funderade på ett liknande projekt förra sommaren, men maken och mecken drog sig ur.

#132 jo det är ju kallt iofs. men med tanke på att man sätter LED lampor utomhus nu så borde det inte vara några problem.
aja, vi får se. fungerar det inte får vi byta - svårare än så är det inte. =)
#133 tack! det har oxå tagit sina månader.

#134 just det våra ledlampor lös så fint utomhus i vintras :D Hur kopplar ni in den?

det är en lampa som är till båtar. gubben fixar det… fråga mig inte hur. ;)

Hmm.. måste kolla med min gubbe om han vet för ledlampa (omd et är typ en ljusslinga som jag tänker på en sån i plaströr så är det ju perfekt! sen måste man ju på upp den.. och kopla in den.. Hmm.. någon som har tips?
Ja okej, de kanske funkar bättre ute nu då. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Supersnyggt! pållarna åker ju kungligt nu!

#137 nej det är ingen sådan du tänker på…
något liknande denna, men avlång.
#92 korrigering, TP victory ska det vara inte FP

#140 ha då vet jag snygg var den!

jag kan faktiskt inte förstå att det är samma släp som i första inlägget.. tänk vad färg och omsorg kan göra.
imorgon har jag semester, då ska det fixas mer!

för den som är intresserad…
elen är nu kopplad, hästtransportskyltarna är uppsatta. innerbelysningen är på plats.

invändigt!
mattan är på plats, bara en liten bit som är kvar att lägga.
kvar sedan är:
bomhållarna bak ska sättas fast
borra hål i mattan för mellanväggen
bakrampsmattan
övre luckan
silikona utvändigt
sparkskydd
rosettventiler
senare ska jag även måla invändigt, tak, väggar och göra ny mellanvägg.

just det:
reservhjul ska sättas på plats.
LED lampan var kanon! varken för skarp eller för "skum".
Det är ju verkligen skitsnyggt, Lisette!
Mvh Alex
Värd för Ridsport

utvändigt ja - invändigt nej… =)
notera den vita väggen inne i släpet. helt knäppt! =)
men tack alex!

Jätte snyggt! Det är ju utsidan man ser ;)
Men nu skrev jag innan jag hann se bilderna inifrån. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Så nu väntar vi bara på en artikel också med bilderna och tips samlade 
Åsså väntar vi såklart på att den ska bli helt klar, så vi får se både invändingt och utväntigt hur det blev, och med belysningen ;)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ska ta bilder på mitt färdigrenoverade släp idag så ska ni få se : ) Är riktigt nöjd!!

#153,154 det kommer! =)
Glömde kamran x )
Mer bilder lisette!! : )

vad har ni gjort då? =)
ser ju nytt ut!

En sida om renovering av transport:

jättebra jobbat elin! =) vad använde ni för färg till fälgarna?
kan fixa lite bilder imorgon!
men nu är det faktiskt bara övre delen på lämmen kvar. beställde en del från boj idag som jag hoppas kommer till onsdag.
nu är mellanväggan på plats, bakre bomhållarna och rosettventilen.
Vet faktist inte vad det var för färg, ska fråga min pojke när han kommer upp.. : )

satt handtaget på när ni började renovera, eller ni har själv satt dit det? använder du dig av det när du flyttar släpet?
Jättefint!
#164 Aa det satt där innan vi började renovera. Vi brukar inte använda det för att flytta släppet, pappa backar rätt bra faktist : ). Färgen till fälgarna finns att köpa på mekonomen för 100;- Säg bara att du vill ha färg till fälgarna. Det gör stor skillnad den känns mycket nyare med sån färg på!
#165 Tack : )

en fråga till! =)
låsbygeln till överdelen på rampen, sitter den fast i taket eller i en störtbåge inne i släpet?
Är osäker på det! Men förstår inte fråga heller tror jag x D

Vet faktist inte om den sitter inne i taket eller utan på men ska kolla det, ska till stallet och ta in hästarna vid nio. Kan skriva därefter! : )

ja gör gärna det, och kolla hur den sitter fast i taket isf?
har fått hem den delen idag nämligen och den ska dit imorgon. men är osäker på hur vi ska göra.
fin den blev!!!
undrar om mattan till rampen.
tips vart man kan köpa filtmatta till rampen önskas

min mamma köpte faktiskt min matta på hornbach. vi kollade på en vanlig mattaffär på kokosmatta (heter det så?) och de var jättedyra. tror det blev nästan 700:- för rampmattan till mitt släp.
men mattan jag har på min bakläm, det är en heltäckningsmatta modell ala entrematta. kostade 200:- för 150x150 cm. den är alltså lite grövre än en vanlig heltäckningsmatta.
lastade en skodd häst på mattan utan problem.
ok. tack
#171 Ber så himla mycket om ursäkt att jag inte har skrivit, hade glömt bort det helt. Kollade på det den kvällen och det satt på in sidan! Förlåt!!

det är helt ok. gubben löste det jättebra ändå! :D
Lisette jag vill se bilder : )

jag har faktiskt inte tagit fler. har ställt släpet under tak nu… får försöka fixa det i helgen! =)