''Skummande mun'', ''tuggar''..?
Tänkte mest höra mig för vad ni anser i detta fallet :)
Ofta när jag rider Crow får han ett vitt (eller grönt när han ätit ;) ) ''läppstift'' av skum på läpparna. Varken för mycket eller inget alls utan sådär lagom som en väl arbetande häst sägs skulla ha.
Detta gäller oavsett bett och oftast även på bettlöst (ridkapson), fast kanske en aning mindre i bettlöst, lite beroende på dagsformen.
Men min känsla är ändå inte att det är ett helt korrekt skum.. han tuggar nämligen mycket på bettet eller mot nosgrimman. och riktigt så mycket tuggande går jag inte helt med på att det ska vara bra. Ibland gnisslar han tänder (av ovana tror jag, han gjorde det tidigare när man höll i grimman och naturligtvis med bett eller bettlöst på sig när jag skaffade honom, stresshantering gissar vi på. Nu gör han det även när han verkar helt avspänd, tex skritt på lång tygel på väg hem från en ridtur. Kanske för att han har tråkigt, som när man biter på naglarna?)
Jag vet inte.. jag har mer fått höra att bra ''tuggande'' mer är nästan osynligt sugande, men han tuggar rätt rejält. Nästan mer fokuserad på det än på mig i vissa tillfällen.
Han gapar inte, oavsett om han har nosgrimma eller ej (den är mkt lös och jag har ridit utan också) men just det här tuggandet..
Vad säger ni, tror ni att det är ''bra'' tugg eller dåligt tugg?
Lägger in en bild på hur det kan se ut. Nu var det inget skum på de första bilderna, vet inte riktigt varför. Kanske inte hann bli något. Men så ser det iaf ut.. oavsett om jag har lång eller kort tygel, vilket bett det är eller vad jag gör, nästan på, så slutar det med skum och tugg. Vill påpeka att den tredje bilden bara visar hur mycket läppstift han brukar få, jag hittade ingen annan bild. Det är inte ett bett jag rider på speciellt ofta, ibland kommer det fram men då i kombination med en ridkapson, eller som här; för en kort fototagning utan något direkt arbete och på hängande tygel. 99% av ridturerna är antingen på tränsbett eller ridkapson/bettlöst.
Har provat att höja och sänka bettet men det gör ingen skillnad.
Förutom att han kanske signalerar något obehag av det som jag inte känner till, så är det ganska trist att ta bilder där det ser ut som om jag sliter käken av honom pga att han är mitt i en tuggning trots att jag alltid rider på mycket lätt kontakt eller helt lös tygel. :3
Menmen.. vad tror ni, som sagt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Så mycket skum han har på biden är nog inet att bry sig så mycket om, det är när det liksom börjar rinna och stänka som man borde börja fundera. Då kan de troligtvis inte svälja med bettet men eftersom din får skum på bettlöst så ligger det ev. felet någon annanstans. Min travare vrider tungan när han har tråkigt så jag tror det är samma med din fast han gnisslar tänder ist.
De ska inte tugga på bettet, suga lite måste de annars kan de inte svälja, tuggar de så är det något galet. Är han kollad i munnen?
Eftersom han inte gapar direkt så kan hela grejen ha något med stresshantering att göra, då är det på den biten då måste jobba.
Hoppas du fick lite hjälp, det är svårt när man inte kan se hästen live.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tandgnissling brukar ha att göra med spänningar, så det kan vara värt att låta en massör kolla igenom hela hästen.
#1: När jag läste vad du skrivit gick det upp ett ljus här! Det brukar droppa skum om munnen på min häst och hon håller på mycket med bettet. Hon har spänningar runt strupe och käke och förstorade körtlar fastän hon inte har några sjukdomssymptom och äter utan problem. Detta tror vi kan det bero på att struphuvudet och körtlarna kring strupe och käke är mekaniskt överbelastade, eftersom tidigare ryttare har ridit henne på hjälptyglar som tvingat henne att kröka nacken utan att bry sig om att få resten av hästen i form.
Det har tagit tid att lära henne att börja gå i lägre form och jobba med ryggen, men nu undrar jag om inte flärpandet med bettet och den rinnande saliven beror på att hon fortfarande har svårt att svälja eller rentav har vant sig av med att svälja när hon arbetar. Den rinnande saliven kanske får henne att hålla på med tungan i stället? Det vet man ju själv hur det är när man har ont i halsen och det gör ont att svälja.
Förlåt trådkapningen, zabbio! Men det kanske kan vara något liknande för din häst?
Min Harry får också läppstift. Oavsett lång tygel eller kort tygel. Har inte tänkt på om han får det när vi har bettlöst då vi inte ridit med bettlöst alls i sommar. knappt ridit i sommar. :S
Igår hade han massa läppstift när vi kom tillbaka från vår 1 timmestur, men det varken löddra eller rann. Han blir sån oavsett nosgrimma eller ej.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#2 Bra att man kan hjälpa nån!
Hmm.. Väldigt intressant.. Min förra häst fick alltid läppstift, oavsett utrustning (olika bett, bettlöst). Han verkade aldrig stressad utan snarare väldigt tillfreds.
Min nya har jag problem med att han är så stressad, han skummar rejält ur munnen när man rider honom. Men han kan å andra sidan inte ens skritta rakt fram utan att stressa.
Min kompis häst är lika dan som min nya. Hon kan inte gå rakt fram utan försöker hela tiden springa och hon är väldigt stressad. Hon gnisslar tänder när hon inte får som hon vill (=springa) och även om ngn främmande häst kommer i närheten.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag undrar också om han är kollad i munnen? Skummet är inget jag bryr mig värst mycket om, det är tuggandet. Och tuggande utsöndrar saliv, det är ju ingen nyhet. Så att han skummar är ju inget konstigt alls…
Men som sagt, är han kollad i munnen och/eller resten av kroppen? Jag tolkar nämligen ett sånt beteende som något slags obehag/smärta och eftersom det är likadant på bettlöst så är det ju inte bettet det sitter i.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Han är kollad i munnen men det är snart dags för en ny koll. Han gjorde likadant tidigare med men dpå var ju ridning fortfarande nytt för honom :)
Vi jobbar hela tiden mot att bli av med stressen och han har gjort stora förbättringar. Lyssnar bra på alla hjälper, kan bli lite rusig om han är pigg, och lite ''tappa allt och stövla på'' när han är tött efter en lång tur till exempel, då krävs det förståss lite mer av mig för att få honom i balans igen (eller så hoppar jag av och går bredvid, är inte fel att sträcka på benen och han gör det ju för att han är trött i kroppen och huvudet efter att ha varit duktig, så…). Det är väldigt vanligt att han frustar sådär utdraget och ''lyckligt'' både när jag försöker rätta till något och vid lång tygel, speciellt när han får rätt på vad det nu är jag ber om, tex att sakta av och jämna till tölten om han börjat rusa på. Men han tuggar ändå nästan hela tiden.. :/
Jag jobbar så gott jag kan med att hålla honom mjuk geom ridningen, är noga med att vända ''på rätt sätt'', gör öppnor och slutor, använder naturen mycket för att få igenom lösgjordhet utan att behöva inverka för mycket och vara så väldigt duktig själv.
Jag har också börjat arbeta mer för att få fram trav också och kunna bestämma när det ska bli trav och när det ska bli tölt. Tror dock inte att bristen på trav är boven, han travar bra och gärna i en fin frm, problemet är bara att få honom att förstå när jag vill trava eller om jag vill tölta :3
Jag kan ju alltid massera igenom honom och se om jag hittar några reella spänningar (har gått en kort kurs), just denna månaden hamnade min lön på 6500kr istället för 13-14 000 som jag brukar få (jag har vart sjuk), så jag är lite för fattig för att ta ut massörer och tandläkare på studs. Men det är ju inget akut problem heller, en månad mer eller mindre spelar nog ganska liten roll, även om man så klart vill lösa det så fort som möjligt.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte så mycket om saken. Min 4 åriga hingst har gått fint på bettet sedan i våras och han jobbar med hela kroppen. Han kan tugga lite på bettet precis när man plockar ner honom men sedan är han lugn och fin i både mun, huvud och kropp. Jag rider honom på 3-delat bett nu men har ridit både med tvådelat och pelham och han skummar lika mycket.
Men han skummar relativt mycket (det droppar/rinner) men efter som han aldrig haft något problem med själva ridningen har jag aldrig tänkt på det, många "Elit-hästar" har ju väldigt mycket skumm. Kan för övrigt tillägga att han haft regelbundna kontroller i munnen utan anmärkning, vad ligger bakom skummet och är det så dåligt eller är det ganska naturligt?
Hakuna matata!

Min tränare säger att det är bra. När hästen går bra kommer typ salivproduktionen igång eller något liknande.
#9 fast det där är litet myt, en del hästar jobbar skitbra och ändå så skummar de ingenting, medan andra skummar bara på lång tygel så det går nog itne att säga så direkt ;)
Tänkte på det. är det ett gnagande-tugg eller är det mer upprepade tuggningar ett par gånger i minuten? kan ju vara så att han sväljer ofta för då känns det ofta som om de tuggar på bettet iom att de fluyttar på det när de sväljer?
Ser du något själv i munnen eller känner? typ vargtand eller så?
Min började skumma väldigt mycket mer om munnen för några veckor sedan, tränaren såg det som positivt men nu står han med en misstänkt infektion av ngt slag, har haft febertoppar etc. Kan vara värt att kolla upp så att hästen inte har ngn halsinfektion el liknande.
#10 Hittar själv inget i munnen och det är ju likadant med bettlöst :)
Han tuggar mer än vad han har munnen stängd.. och öppnar den rätt mycket i tugget. kanske det helt enkelt beror på ryttarfel. :S
Måste berätta att vi övade trav idag och för första gången hittade jag ett fungerande sätt att få trav :D Nämligen att svänga, putta in bakbenet med skänkeln och få honom lite ur balans.. ok, inte det bästa sättet, men nu kan vi iaf få trav, så nu kan vi ju också börja jobba med traven och lära in vettiga travfattningar. Han verkade börja ana att röstkommando ''trava'' och lättridning betydde den där skumma diagonala gångarten som kallas trav :3 Så snart kan vi nog överföra det till att få det i balans på raksträcka med.. Sen lär jag väl behöva lära om tölten istället..*suck* :P
Han var väldigt orolig och uppstressad, som alltid när det är något nytt, men skötte sig jättefint och försökte verkligen, jag är så stolt över honom! Och när jag tog ner honom till skritt mellan försöken gick han till min glada förvåning självmant i en lugn icke-rusig skritt även om formen var lite hög.
Lite off topic men himla skönt när man känner att det går bra! Fast det syns nog inte xD
Visar bilder iaf.. sitsen på travbilderna beror dels på att jag vill vara övertydlig jämfört med tölt, dels på att jag inte travat på två år och..jag tror att mina stigläder är för långa.. den hemska sitsen i tölt och skritt har jag däremot ingen ursäkt för, brukar sitta bättre i den sadeln.. var nog lite för fokuserad på själva travandet kanske.. :S
#11 Fast Crow har alltid gjort så, det har snarare minskats än ökats :) I början tuggade han ju till och med mot grimman när man ledde honom (om man höll i den eller nära den på grimskaftet) nu tuggar han åtminstonde inte hela tiden..bara 98% av den :P

De flesta hästar tuggar lite på bettet i början och enligt mig så ska" en häst skumma i munnen (vissa undantag givetvis) eftersom att det är ett tecken på att den trivs i munnen. Rinner det alldeles för mycket så är den ju överaktiv som ju kan vara ett tecken på missnöje i munnen och bör kollas upp. Min äldre häst Marabou har alltid skummat mycket i munnen och även tuggat lite grann stundvis, den dag han slutade skumma vid arbete fattade jag misstankar och mycket riktigt visade det sig att sadeln var för trång och spänningar skapats vid bogarna.
Den yngre håller på att "lära" sig att skumma, ju starkare han blir desto tydligare läppstift får han i slutet av passen. Dock tuggar han aldrig utan suger bara, så det är individuellt från häst till häst.
Det kan inte vara någon form av uttråkningssymptom eller hur jag ska kunna förklara det på ett bättre vis? Marabou ex. gillar att fippla lite med bettet då och då utan att för den sakens skull arbeta sämre, alltså att hästen helt enkelt vill ha lite att göra?
En annan sak också, du skiver att du försöker rida så mjukt som möjligt - är mjukt i ditt fall längre, glappande tygel?
#14 Tack för tankarna :)
Nej, mjukt för min del är antingen en lätt kontakt eller långa tyglar, undviker glappande. :)
Däremot flyttar han runt bettet lite och det händer att han orsakar glapp genom tuggandet om jag håller för lätt. Men jag försöker undvika det förståss.
men du…..
Föltugg? är det det han sysslar med kanske? för du sa att han gjorde det i grimman fårn början? för om han då visar sig undergiven och föltuggar så öppnar de ju munnen en del, smackar och tuggar för att visa att han inte menar att hota/utmana om ledarposten, och är han nu litet oroligt lagd så kanske det hör ihopa?
Finns ju en del oerhört känsliga individer, som kanske reagerar såhär?
#16 Har funderat på det.. kan de föltugga när de är 7 år? O__o och vad gör jag åt det, jag menatr.. jag varken hotar eller tvingar ju.. O__o Och hela tiden?
Han gör det inte om jag tappar tålamodet och blir lite väl skarp *harkel* är inte perfekt.. dock..
#12 Vargtänder kan störa även utan bett.
Och det kan mycket väl vara så att stelhet/spändhet eller liknande någonstans gör det svårare för honom att fatta trav.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#17 med tanke på att vuxna och gamla hästar också kan göra det gentemot en ranghögre häst/människa. Speciellt i sammanhang med NH har jag sett många äldre hästar börja tugga som fölungar. så det är ju inte omöjligt iaf.
Jag är inte heller perfekt, men det man kan jobba på är att bli blixtsnabbt "arg" och sen låta det gå över omedelbart. hästar är inte långsinta, bara människor som sysslar med sånt trams :)
#18 Han kan fatta trav, han förstår baa inte vad jag menar med det eftersom vi aldrig riktigt jobbat med trav.
Som sagt blev han kollad i munnen tidigare, förra året, utan att hitta något. Det är dags att kolla igen, men beteendet fanns redan då.
Jag har inte uteslutit spändhet men en månad med 40% av ordinarie lönen och lägenhet m.m. att betala så kan jag inte lägga pengar på massörer osv eller andra icke akuta saker. Vi rider för instruktör, var ett tag sedan sist men som sagt.. beteendet har ju inte förvärrats. Om något har det blivit bättre, men är fortfarande markant.
#19 Jo, vanligtvis är jag förlåtande, eller slutar i tid, men ibland blir det ju fel ändå :)
Det kan väl vara något sådant gissar jag..hoppas att det försvinner helt så småningom iaf.
#20 Förstår att du inte prioriterar det nu, men sa bara min tanke.
Men jag råder dig att ta ut en equiterapeut sen när du har möjlighet och råd, det skadar aldrig, även om det inte är något sånt som orsakar gapandet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#22 Nej visst, tanken har legat där redan innan :)

#8 Elithästar skummar ofta mycket, de som är värst är dressyrhästarn. Det beror på att de har dubbla bett- ju mer i munnen ju svårare at svälja. Läste en gång att någon på en tävling fått kritik för att hästen var för torr i munnen. Tja, tänkte jag den kanske kan svälja till skillnad från de andra..
Lite skum gör inget, det blir så när de suger (hästar ska inte tugga på bettet) men det ska inte rinna och greja.
Så vad tror ni att det beror på i mitt fall med en harmonisk kille (för sin ålder och utbildningsgrad) som går lugnt och sansat och ordentligt. Förutom att tänderna är kollade kan jag även tillägga att jag brukar strecha honom i.af ett par ggr/veckan och kan även lite grundläggande om muskler och massage och kan kolla igenom de största muskelgrupperna själv och även detta utan respons.
Men även jag har hört att skumm är ett bra tecken men när blir det för mycket och vad tror ni ligger bakom min kille då? :S Använder mig av bridongbett när jag rider så att de inte är lika tjocka (= ligger bättre i munnen).
Hakuna matata!

#25 Omöjligt att säga utan att se den eftersom du har ett smalt bett redan, det kan dock hjälpa med ett bett som ger tungfrihet. De behöver inte nödvändigtvis vara skarpare. Man ska bara se till att inte porten går i gommen, finns ju väldigt låga varianter.
#26 Tyvärr inte, han har ridits på pelham (med två tyglar och i princip bara använt den övre ringen) som var odelat och med lite lagom tungfriet.
Får väll anta att han helt enkelt bara är en "skummis" efter att ha uteslutit de flesta misstankarna xD
Hakuna matata!

#27 Säkerligen är det så att vissa skummar mer än andra.

Just därför tycker jag att det är fånigt att fokusera så mycket på skummet, det är ju individuellt!Det är väl bättre att gå på mer pålitliga fel, som gapande mun, ovilja att acceptera bettet etc.

#29 Skummet säger mer än du tror. Visst alla skummar inte lika mycket men det är inte normalt att en häst dreglar (rinner och skvätter). Har du nånsin sett typ en friidrottare dregla när de hoppar längd eller nåt? Nej, anledningen är att de kan svälja obehindrat.
#30 Det verkar ganska så kontigt på min hingst isf. efter som att han vid bara skritt på lös tygel och man leder honom dregglar (som jag nämde på t.ex utställning). Han har tredelat bett med en relativt liten mittdel så att röra på tungan när man inte ens tar i bettet borde ju inte vara gågot problem? Har även haft bett av den grövre varianten tidigare och inte då heller har det varit problem med att stänga tungan så att det är för trångt tror jag knappast heller.
Men säg om det nu ligger i att de inte kan svälja så ofta som de gör annars pga. att bettet ligger ivägen och de inte får upp tungan ordentligt. Det är ju inte farligt och det skadar ju inte precis hästen om de blir lite med skumm…?
Hakuna matata!

Din jämförelse med en längdhoppare gör ju att hela ditt inlägg förlorar poängen, om du ursäktar mig.
Skummet säger en hel del ja - men att döma ut hästar som skummar mycket tycker jag är helt fel, då alla är olika. Mina två hästar skummar på helt olika sätt och i vilt skilda mängder, trots det så rids de bägge på milda bett, har fina munnar och rids med mjuka händer. Den ene skummar enligt andra rätt mycket, slänger han med huvudet så får jag skumstänk över hela mig men för den sakens skull så har han inga problem med att svälja (smalt bett, löst spänd remont) och jobbar på friskt och glatt.
Min foderhäst hypertuggar ofta när han har bett i munnen och man jobbar med honom. För honom tror jag att han blir spänd, kan tänka mig att det är en vana han fått ifrån travet, stress och sånt alltså.
Han kan även göra det på bettlöst, men absolut inte i samma grad. Så vi har gått ifrån bett helt nu.

#31 Det är inte själva skummet som är "farligt" utan det faktum att hästar som inte kan svälja (måste ju vara frustrerande bara det) blir spända i tungan och i förlängningen i hals/framben.
#32 Varför var jämförelsen dålig? Hade du satt en pinne i munnen på en längdhoppare så hade h*n också dreglat- svårigheter att svälja. Nu är ju hästens mun lite bättre konstruerad för ett bett men problem kan lätt uppstå ändå. Har jag dömt ut alla hästar som skummar?? Har dessutom sagt tidigare i tråden att alla är olika och skummar olika. De råd man ger när man inte har möjlighet att se en häst bli högst generella och det hoppas jag du förstår. För att kunna avgöra hästens problem måste man se den.
Det har inte så mycket med smala bett att göra, att bettet får plats i munnen är inte samma sak som att den kan svälja. Om bettet ligger mot tungan så kan hästen ha svårt att svälja. Detta beror ju såklart helt på hur hästen ser ut i munnen. Men sen är det ju så att ju mer den har i munnen ju svårare blir det, men det finns nog inget "vanligt" bett som tar så mycket plats som en kandarstång+bridong gör tillsammans. Därför är också risken för sväljproblem större vid användning av kandar.
Risken ökar också när man har för hårt spända nosgrimmor som försvårar ytterligare.
Sen finns det den varianten som beskrivs i #33; stressrelaterat. En häst med ex sadelproblem eller att bettet inte passar (som inte nödvändigtvis ger den svårt att svälja) i kombination med tex en hårt spänd nosgrimma kan börja tugga och/eller suga frenetiskt på bettet pga att den blir stressad av detta. Hos vissa kan man ha misstanke om att deras munnar inte blivit så väl behandlade tidigare och då är det ett ytterligare skäl till att de tuggar/skummar väldigt mycket.
Det vanligaste är dock det jag beskrev från början.
Tandläkaren påpekade att min häst har smalt mellan lanerna = lite plats för tungan. Hästen vevade runt massor med tungan även under raspning och undersökning. En del kanske bara är sådana?

#35 Alla är skapta olika =)

Ett litet tillägg till denna diskussion - pratade med min dressyrtränare idag (b-tränare) och hon sa att det är väldigt positivt med skum i munnen samt att hästen tuggar (man säger "tuggar" fast det i själva verket innebär att de suger/pysslar lite med bettet). En häst som är torr i munnen är alltså inte positivt menade hon då den lär ha spänningar i kroppen. Vill även minnas att min förra c-tränare också påstod detta, samt KG Svensson som jag frågade förra veckan om skummets vara eller icke vara.
Med andra ord - hellre en häst som skummar väldigt mycket än en som inte skummar alls (sedan beror det ju också på vilket sätt man åstadkommer detta skum men det tror jag att de flesta är införstådda med).

#37 Lite skum är bra men om det rinner (dreglar alltså) eller är helt torrt så är risken stor att det är något fel. Stor skillnad på "läppstift" och dregel så det stänker och rinner överallt.
Har hört att det är bra när det skummar ? Man blir förvirrad av vissa saker i ridsporten när man tkr så olika om hur man tar hand om sina hästar osv.

#39 Det beror på hur mycket bla.. Lite gör inget men om det rinner så är det oftast något som är fel..

#34 "Det är inte själva skummet som är "farligt" utan det faktum att hästar som inte kan svälja (måste ju vara frustrerande bara det) blir spända i tungan och i förlängningen i hals/framben"
väldigt många dressyrhästar i toppen dreglar ju rejält (nog om det) MEN jag ställer mig frågande till slutet av ditt påstående, att det leder till spänningar i hals/framben. Ryttarna skulle känna direkt om hästen fick spänningar i hals/framben, det skulle inte funka att ligga på den nivån med den enorma rörligheten om hästen hade sånna problem. påstår du ändå att dom hästarna drabbas av det och att ryttarna inte skulle märka nåt?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#41 De blir spända i tungan om de inte kan svälja därför att de forsöker flytta bettet och svälja, till slut blir tungan spänd. Tungan sitter fast på tungbenet, i andra änden av det benet sitter en muskel som fäster in mellan frambenen och som därför har direktkontakt med frambenens muskler. Hade du kunnat koncentrera dig till 100% om du hade varit spänd i tungan/inte kunant svälja?
Anledningen till att hästarna lyckas så bra ändå är att de är tränade under många år, är avlade för att ha bra gångarter och hästar i allmänhet gör oftast allt för att tillfredsställa ryttaren. Därför kan man rida en häst på bett den inte gillar mm.