Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1358 ggr
Gronstedt
0

Snett svanslyft?

Igår såg jag att min häst bar sin svans en aning åt vänster i arbetet, i stället för bara lite grann lyft rakt bakåt, som hon brukar. Hon är under snabb utveckling och jag upptäckte nyligen att hennes sadel satt alldeles för trångt, men det är (tillfälligt) åtgärdat nu. Jag ska ge helkroppsmassage senast på måndag och hon stretchas minst 4 dagar i veckan. Det känns oroligt att hon plötsligt gör så här!

Men var i kroppen brukar problemet sitta när hon lyfter svansen snett - på den sidan hon lyfter svansen åt eller på den andra? I bakre delen av ryggen eller längre fram?

Cilla89a
0

det finns väldigt många teorier kring varför hästen bär svansen snett och det finns en hel rad olika anledningar varför.
en är att hästen är ojämnt musklad, en annan är att hästen är sned i ryggen, en annan är att hästen har en väldigt stark respektive svag sida, en annan är att hästen försöker avbelasta något en start är att kolla på det diagonala frambenet dvs, har hästen svansen åt vänster så kan det finnas hälta på höger fram och tvärtom, en annan är muskelspänningar/låsningar..
alla dessa exempel har varit anledningar till varför hästar burit svansen snett.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Gronstedt
0

Eftersom det kommit tvärt, över natt, så är det inte den ojämna musklingen.  Jag ska kolla höger fram, tack för tipset! Hon är svagare i höger sida och har haft svårt att stretcha höger fram utåt/bakåt. Det har lossnat ganska bra de senaste dagarna, men hon kan ju förstås ha spänt sig någon annan stans i stället.

Höger serratus thoracis har varit mycket spänd på sistone, undrar om det kan sitta där? Jag ska klämma stresspunkter idag, så får vi se, igår var hon ju varm efter arbetet.

SkämsFlörtdetta är den mest analyserade, masserade, stretchade, örtutfodrade, ompjåskade hästen i stallet. men så är hon MINFlörtSkäms