Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1978 ggr
Smex
0

elev problem

Har fått lite problem här. Har nu fått en ny elev som rider en söt liten ridponny. Dom är riktiga radar par och är väldigt duktiga på hoppbanan. Men dom behöver rida mer dressyr och på så sätt kom vi kontakt med varandra.

Nu till problemet. Hon rider med ett kraftig pessoa bett som det syns helt klart att hästen inte mår bra av. Jag har påpekt det till min elev och hon vill verkligen lyssna på mig. MEN hennes mamma sätter sig på tvären. Hon säger att det är absolut det bästa för dottern och hästen då en gammal ridlärare som jag vet har sagt att det är "sååå bra".

Jag har sagt emot lite lätt men jag vet inte rikigt hur jag ska göra. Ska jag sätta mig totalt på tvären eller ska jag inte bry mig? vad tycker ni låter lämpligast? För det är inte ryttarens fel det är den som betalar.

SamanthaJones
0

Jag tyckerr du ska ta upp det hela med mamman och vill de inte byta så säg att du inte kan träna henne med det bättet då bettet gör att du inte ser exakt hur hästen reagerar på olika saker.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Lorita
0

Fråga lite försiktigt om hon inte kan testa så du själv får se skilnaden, mellan olika betten och hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Smex
0

ja för jag vill ändå inte förlora henne som elev. En väldigt dutkig ryttare och väldigt utbildad och fin häst.

men jag skulle ju kunna fråga om dom skulle vilja testa ett annat bett så jag kan få se någon skillnad.

Molla
0

Tycker också att du ska föreslå att de testar och ser om det blir någon skillnad.

Alex
0

Eller så säger du att pessoa är ett skarpt bett för bråkiga hästar och ryttare som inte har kontroll… Men att hennes dotter är så väldigt duktig så hon behöver inte rida på ett sånt, utan ska kunna rida precis lika bra på ett annat bett. Flört

Lite små fina lögner är aldrig fel i såna lägen. Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Alex tips var ju lite roligt, tror faktiskt att det kan påverka mamman mer än att "bara" påpeka att du vill prova ett annat bett.

Sen kan du ju fråga mamman om hon egentligen vet hur ett pessoa funkar och varför hon envisas med att det är så bra. Är det bara för att en gammal ridlärare sagt att det är sååå bra som du skrev så kan du ju ta upp fördelar med ett annat bett och jämföra hur det påverkar hästen.

Sen kan du ju även säga att som en del av träningen vill du gärna se hur hästen funkar på andra bett och hur ryttaren rider med andra bett, gör det till en del av undervisningen!

Kul att eleven iallafall är med på noterna.

emeliekarlssoonn
0

Det är väll ändå dottern som rider hästen, eller rider mamman också?
Jag tycker det är upp till ryttaren att välja bett att rida på. Vill dottern prova ett annat bett så ska hon göra det.

Håller med föregående "skrivare" och jag gillar verkligen Alex tips :)

Smex
0

Ni får det att låta så enkelt.  Men som sagt, ryttaren är inte alls emot mig det är där emot hennes mamma. Men jag ska se vad jag kan göra. Testar mig på att undervisa även modern i pessoa och så tar jag med mig ett eget enkel bett som jag hoppas på att passar till ponnyn.

Elshira
0

#5 Jag tycker det var ett väldigt bra alternativ! :D

Sedan när du dragit visan om att hon och hästen är så duktig så kan du ju erbjuda dig att ta med ett bett som hon kan få pröva nästa gång om hon vill? =)

Hakuna matata!

imsuchadiva
0

Hur är du hennes tränare? Via ridskola, privat? Vilken utbildning har du?

Jobbar du på ridskola så kan du ju alltid ta upp det med ridskolechefen och be den prata med mamman. Sånt brukar ta hårdare.

och precis som du nämt så tycker jag att du kan ta med egna bett till hästen och fråga om hon vill prova.
Jag skulle rekomendera ett gagg bett, för att sedan övergå till ett "vanligt" bett.

CelsiusT
0

Min ridinstruktör har ofta med sig bett till sina elever som man får låna och prova att rid på, för att man ska kunna veta vilket bett man vill lägga pengar på.

Jag tycker du ska ta med dig några olika bett (om du har möjlighet) och visa och förklara hur dom inverkar på hästen och hur pessoat inverkar på hästen, det visar att du har kunskap. Sedan förkalrr du att dottern inte behöver ha ett sådant skarpt bett på hästen (hon kanske tom får se det själv om dottern provar att rida på ett av dina bett). Förhoppningsvis går det på den vägen att övertala mamman att köpa ett nytt bett. Jag menar, ett bett kostar ju 100-200:- typ.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

#10 Varför ska hon byta till ett gag först? Pessoa är ju ett typ av gagbett…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

imsuchadiva
0

#10 för att de har inte lika mycket hävstångseftekt som pessoa, mildare.
Kan ju vara lättare att övertala.

Smex
0

#10 Jag går i en ridinstruktörs utbildning och jobbar som privat ännu, då jag är mammaledig också.

#11 Hmm… får se vad jag kan åstakomma med att få fram bett. Eftersom det är en ponny och inte stor häst så har man inte så många på lager. Men jag ska se om man kan få låna av någon.

Men om jag förlorar dom som elev så är det inget att göra åt. Tråkigt men jag kan hoppas på att hon börjar rida för någon annan som jag känner som också kan ta ett snack angående om det där.

Linnea
0

Hur har det gått för dig?

Skynda långsamt så går det fortare.

may-britt
0

jag tror jag ville ha fråga hvorfor hun rider på et bett hva er grunnen?

det kan da inte bare väre for at noen har sagt  at  det er bra man setter da på bettet fordi  man har et eller annat problem med hästen.

en eller annan trenar sa noe bra.

froga mammaen

nr 1. hvorfor ride på  det bettet?

nr2. kan hun forklara hvordan det fungerer.

nr 3. och  hva vill hun oppnå med och  ha hästen på  det bettet.

en annan ting det er inte bettet men hånden som holder i  tyglan så  der kan godt  vära at rytteren inte skal ride med det bettet.

jag ville tatt på  meg och  si  at  skal jag trena din datter så  får du  höra på  meg når det gjelder bette siden dette kan jag som trenar bettre enn deg.

det kan väre at  hun sluttar och  trene hos deg men jag tror at  andre trenare vill  reagere på  bettet også.

och  det er nu  så  at  rider man på  et sterkare bett så  skal man bytte mellom 3 delt og sterkt  bett de skal inte bare ride på  sterkt bett hele tiden.

Silenos
0

Vid de tillfällen jag o dottern ridit för instruktör har hon även gett tips om utrustningen, det är ju faktiskt en ganska viktig bit .

may-britt
0

tror det er mammaen som trenger info  om utrustning

men rider mammaen da?

Smex
0

Dom har tråkigt nog slutat att rida för mig. Dottern fick prova på att rida för vanligt tränsbett men hästen regerad nästan lika mycket på det också. Så mamman fick "rätt", i alla fall genom henne. Tyckte inte att ryttarens hand var hård heller och hur hästen tänder är fick jag heller inget veta.

Så dom slöt och så vitt jag vet så rider dom vidare på pessoa. Den nya instruktören har jag inte sån bra kontakt med och jag tror inte att hon bryr sig något speciellt vad för utrustning dom har på hästen.

Linnea
0

#19 Väldigt synd, det är inte konstigt att det ser ut som det gör på ponnytävlingar idag när tränarna inte bryr sig/vågar säga till..

Skynda långsamt så går det fortare.