Pris för halvblodsvalack?
Jag ska låna ut Dandelion och behöver sätta ett pris på honom ifall det skulle bli aktuellt med en försäljning till fodervärden.
Han är ca 1,70 i manken, född -99.
e: Lasandos, ee: Landlord
u: Diamant, ue: Maraton
Har tränat hoppning "på riktigt" som unghäst för bla Peter Eriksson (tror jag), men har bara kommit ut på två lokala tävlingar.
Har definitivt kapacitet för hoppning, bra steg i dressyren, men är som sagt inte purung längre…
Lite problematisk att lasta för tillfället, men med lite regelbundenhet i det så är det inga problem. Är i övrigt snäll i hantering även om han gärna försöker undvika situationer som tex klippning.
Vad sätter jag för pris?

Du kanske kan prata med din tränare?

Har ingen tränare. Jag är skogsmulle :)

10 år -16 sådär är hästens absolut bästa år

#3 Självklart, men bäst är väl om hästen har tränats redan innan. Nu kommer han ju börja träna "på riktigt" som 10-åring. Jag har ju mest lunkat i skogen de senaste 3 åren..
min kompis har en född 94 utlånad på foder halvblod e almeto z utbildad la/la bara tävlad lokalt satte 50 000 på honom med en "säkerhet" att om marknadsvärdet var högre vid försäljningen la de till 40% av överstigande summa.
EX. i kontraktet var det 50 000:- marknadsvärdet är 60000:-
Fodervärden betalar 50 + 40%(40%av 10000)=54000:-
Köparen får hästen billigare än marknadsvärdet och ägaren går inte helt i förlust samtidigt som fodervärden får "betalt" för ev utbildning på hästen som är gjord…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#5 då gäller det ju bara att man är överens om vad som är marknadsvärdet på hästen ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#5 Lite knepigt, eftersom det är fodervärden som kommer lägga ner tid och pengar på att höja värdet på honom… Fast samtidigt känner jag inte att det är något stort problem, oavsett vad vi skriver, för jag kommer aldrig att sälja honom. Men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut, en dag kanske jag inte har något val…
#6 man får kolla av hur priserna på liknande häst på marknaden är, häst med samma utbildning, ålder och stam då tex
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#7 glöm inte att skriva med index uppräkning i kontraktet bara.
Hur mkt köpte du honom för när du köpte honom?
Beror lite på hur mkt utbildad han är i dressyr och hoppningen, samt konditionen och hur mkt muskler han har.. Och vad han har kapacitet för.. och hur han är att rida, läromästare eller svår?
En "vanlig" häst som tävlas på lägre nivå med vanligt steg som är snäll att hantera och trevlig att rida skulle jag kunna betala ca 60-70 tusen för.
Han har ju en bra ålder enl. mig.

#9 Vad är det och hur skriver man det?

Skriv bara pris med indexuppräkning från år 2009.
Det är bra om det helt plötsligt blir en jätteinflation (vilket vi varit besparade dom senaste åren)
Man tar då summan som man skrivit och räknar upp den med något som kallas index, en uträkning på hur mycket löner och priser stigit under åren från det kontraktet skrevs. Vill man sen få fram index sifran så ringer man bara skatteverket och frågar.
----------------------------------------------------------------------------
Min granne sålde ett halvblod nyss, sto som bara skrottat i hagen i två år, men med kapacitet jag skulle tro motsvarar din häst. Den fick dom 60 000:- för så det tycker jag känns bra och rätt.

Okej, det ska jag lägga till.
Jag skrev att jag ville ha 65 000 kr för honom. Det känns helt okej. Fast egentligen spelar det ingen roll, för jag vill aldrig sälja honom, utan bara ge honom några år på tävlingsbanorna nu och sedan ta hem honom när han "pensioneras" och få tillbaka min skogsmulle :)

#13 det där låter jättebra, vad händer om hästen blir långtids skadad vem betalar?

#14 Det har jag inte ens tänkt på… Eftersom vi kommer ha ömsesidig uppsägningstid kan de ju skicka tillbaka honom när de vill, även om han är skadad. Måste fundera lite på det. Tack för upplysningen!

Puttar upp och frågar igen.
Vad skriver jag för pris nu när han är ett helt osäkert kort? (Kolla tråden "Halt häst igen…" )
Den tilltänkta fodervärden tar honom och påbörjar igångsättning från noll. Blir han helt bra igen och håller för all ridning blir han självklart värd vad jag tänkte sätta som pris i början av sommaren. Men då har ju hon satt igång honom och tagit risken att kanske lägga ner massor med tid på en häst som kanske aldrig blir bra igen..

puttar lite igen då jag verkligen behöver hjälp med prissättningen..
#16 då känns det som om du inte kan ta lika mycket för honom jag hade inte gjort det iaf.. eftersom hon som sagt har lagt ner all den tiden och omvårdnaden.. det är ju ändå väldigt mycket jobb med en skadad häst som man måste ta lugnt och sagta med speciellt om hon vill ut till tävlingsbanorna:P