Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1839 ggr
tessa
0

nu jäklar!! eh... hjälp?! *klippning*

Nu tror jag att det är dax minsann… att klippa Yrla! imorgon! Hon rids inte särskilt hårt men blir lätt svettig och pustig, och även om jag förstår att hon har dålig kondition, tror jag lite halsklippning (där hon har mest päls) vore bra. Jag är däremot bra nojjig över om det överhuvudtagetkommer att gå men tjejn som klipper är duktig och man måste ju testa, för att veta om det är möjligt.. =) Matte får bara tagga ner några kilon så att hon inte överför nerverna på stackars pållen ;)

Har sett en jättebra länk här i forumet, som visade bra och tydliga bilder på olika sorters klippningar.. men hittar den tyvärr inte, någon som kan hjälpa mig tro?!

övriga hästar i stallet har halvklippning men jag skulle vilja klippa mindre än så - är det "vedertaget ok" att göra en "egen" specialklippning, så som man själv tycker, eller brukar man välja en vis typ och hålla sig till den??

- Vill ju inte ha fåniga kommentarer i ridhuset.. ;D

Mvh Tessan

Zadeira
0

De finns väl ingen lag som säger att du inte får klippa hästen på ditt sätt. Hästen ska ju må bra, och det är viktigaste. Olika mått av arbete osv gör ju att hästarna har individuella behov, även om man vanligtvis använder sig av vissa sorters klippningar generellt sätt.

Själv inte alls bra på det där med klippning, har typ klippt själv två gånger i mitt liv på min dåvarandre fodervärdshäst ;), så egentligen är jag inge bra att kommentera, men det är iaf min åsikt.

Snuttan
0

Du tänker inte på den här länken hos Hippson?

Shailina
0

Här tex

På denna länken står det lite prat om dom olika klipptyperna:  

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Shailina
0

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

tessa
0

Tusen Tack allihopa!! Kyss

OM det nu överhuvudtaget är möjligt att klippa min bestämda tös, skulle jag nog helst vilja en en balndning mellan spårklippning och filtklippning. eftersom jag mest är intresserad av en klippt hals, är frågan om den ska vara hel eller - halvklippt men det löser sig säkert imorgon. Tjejen som klipper är duktig så hon kan säkert annars tipsa mig.

- Håll tummarna att Yrla är en redig tjej som snällt låter sig klippas.. ;)

reddie
0

Jag tyckte att Peppes klippning i inlägg #1 var helt Ok

tessa
0

Den klippningen är inte dum alls men jag ville inte klippa Yrla så mycket…. Hon blev klippt i lördags och tusan vad duktig hon var! =) Trodde ärligt talat inte att det skulle gå att klippa henne men med lite bomull i öronen och ett gäng morötter, så skötte hon sig finfint! Ska försöka lägga ut foton så fort jag har dom, men klippningen blev rak från manken och neråt, och fram över hela halsen. - Tjusigt och alldeles lagom!

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett nytaget foto på en klippt Yrla - blev jättenöjd:

NinaToy
0

#8# Fint. :)

Det här med islandshästklippning, svettas de mindre när de har klippning vid strupen bara? Blir de inte lättare förkylda då? Orkar de mer? Ni får ursäkta mina tusen frågor. :P

gejsa
0

Vad då! Kallas den där klippningen för islandshästklippning? Det visste jag inte. Täckesklippning brukar jag klippa ibland på vintrarna. Då ska dom inte frysa så mycket och då är det klippt på halsen och under magen fram till bakbenen.

tessa
0

hmm.. det är väl ingen islandshästklippning som Yrla har? Har hört talas om sådan men den klippvarianten går väl bara framtill kring bogen och halsen?

Yrla är bara klippt till frambenen och inte under magen eller sadelgjordsläget. funkar finfint =)

Scandi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här e mackan klippt.. ser typ likadant ut.:)