sulverkning eller ej?
Det vore intressant att höra från er som har barfotahästar. När hästar har skor så verkas ju sulan så den blir platt. Men hur gör er hovslagare med bafotahästarna? Hästarna får ju i vanliga fall annars en naturlig konkavitet.

Denna sidan tycker jag är bra läsning om hovar
Min hovslagare verkar inget i hoven utan det är kanterna han verkar ner. Nu är Athena ganska platt i hoven naturligt så om man säger så min hovslagare han ändrar inget utan verkar bara naturligt, efter hur hästen är benad. Jag trivs med att ha barfota hästar och har inte haft något behov av skor på flera år, senast jag hade en egen skodd häst det var -90 så för mig är det normala att ha hästen oskodd. Däremot så var den fånghästen som jag tog hand om (våren 04-hösten 05) skodd fram och behövd vara det så jag är inte fanatisk. Men varför sko en frisk häst med friska hovar bara för att man rider den, jag tycker det är bättre att hoven får arbeta naturligt.
Har du problem med över gången till att ha hästen oskodd?
min häst var oskodd ett tag, hon hade väldigt bra hovar. då verkade han bara kanterna. hon får dock ha skor nu på grund av att det är såååå halkigt och hon bara kanar med benen.. att ävnja henne vara barfota under sommarhalvåret känns onödigt, därför har hon alltid skor nu för tiden.
Nä, jag tycker övergången går bra, det är snarare hovslagaren jag är tveksam över numera. Sist han var här och verkade plattade han till hovarna och tog inte bara bort den utvuxna hovväggen utan även tunnade ut sulan. JAg har läst en del om hovar (mitt stora intresse just nu) så vad jag har förstått så ska man inte verka sulan som han gjorde. Så nu går jag i funderingar om jag ska hitta en ny hovis som förstår sig på det här med bafotagång bättre. Problemet är att hitta en ny och sen om något problem skulle uppstå akut, då kanske man står ut hovslagare som vill rycka ut.
Annars är det, peppar peppar, inga problem med övergången bortsett att jag försöker komma tillrätta med lamellrandseparation.
#2. Jag är positivt överraskad hur bra min häst klarar snö och halka. Det var bara några dagar då det var blankis som hon fick gå i en hage där det var snö men isfritt.