HVOR MYCKE HÖ??
ok I am back 
frågar igjen om hvor mycke hö skal mine is burde ha.
jag har inte hö analysne men det er kraftig hö i norge har vi klasse 1 2 och 3 på hö og dette jag gir er klasse 1.
hvor mange kg er normalt på en is som inte er for tynn eller for tjuk.
det er inte noe grass for dem nu.
noen som kan berette hvor mykke dere gir och en annan ting er min ung häst han burde kansje få mer siden han er blitt lite tynnere enn han var i sommar.
och på min kraftfoder står dtet at en häst i lagsom trening skal ha 2 kg er inte det jette mycke?

utan en analys kommer du aldrig vara säker på hur mycket som är lagom att ge.
jag antar dock att islänningar överlag är lättfödda, och används din till "hobby", så skulle jag tro att det räcker gott och väl med enbart hö, och miniraler. dessutom säger du ju själv att det är krafftigt hö du ger. jag skulle börja med att ge ordentligt med hö, och slopa krafftfoder, och se om hästen håller hullet på detta, annars ev komplettera med mer hö eller protein av något slag, ex, lucern.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ok takk men hvor mange kg hö er normal och gi på vinteren når det inte er noe grass 3 kg 5 kg eller 7 kg?
Mina varmblods travare får ca 10 kg/dag. Så kanske runt 7-8kg är lagom till en isis? Om jag var du så skulle jag utgå från 8kg/dag och se hur hästen svarar på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag kan inte ge nån facit på det. Det beror helt och hållent på vad analysen säger om innehållet i höet och hur torrt det är. Det du skal basera högivan på är torrsubstans. Inte kilo strå.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Vi fick lära oss att minimum räkna på 1.5kg hö per 100kg häst. Det är om man inte har ts halter osv, man räknar normalt ts i hö som 84%. Annars ska man räkna ca 1.2kg ts per 100kg häst om du har hösilage ex.

3, eller 5 kg är alldeles förlite, då är risken stor att hästen kommer få magsår och beteendestörningar. 7 kg låter mer rimligt, men jag hade nog önskat att hästen hade fått ännu mer.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

är ditt grovfoder bra är det inte säkert att du behöver ett kraftfoderpåslag alls. "rekommendationerna" på säckar/tunnor/påsar är många gånger sånt som man inte bör bry sig om.
eftersom ditt grovfoder inte är analyserat så går det tyvärr inte att räkna på kilon eller om det ev behöver kompletteras med kraft.
om jag vore du skulle jag ställa hästen på 7-9 kg hö, och då helst i den övre marginalen, och ev. mineraler som kan behövas. kraftfoder skulle jag inte ge om hästen inte går i hård träning eller det kan konstateras att det behövs (gnm foderstatsberäkning - kräver analys av grovfodret, eller om hästen inte orkar träningen - troligen inte aktuellt om det är en frisk häst som går "normalt")
medarbetare på djurskydd.ifokus
Minst 7 kg i alla fall säger jag. Hästar har ett tuggbehov, och det behöver de få utlopp för. Sen håller jag med Cilla89a, islandshästar är lättfödda, och även de flesta i hårdare träning klarar sig utmärkt på enbart hö om det är med bra värden. Sen ska man alltid vara försiktig när det gäller kraftfoder till islandshästar, då de på Island växer upp med enbart grovfoder och har därför inte anpassat sig lika bra till kraftfoder som t.ex halvblod. Havre ska du vara väldigt försiktig med, då det kan ge upphov till eksem.
Så enbart grovfoder säger jag, så länge hästarna verkar hålla bra hull. Tunnar de ur och/eller blir bukiga, tunna över ryggen och tappar muskler så tillsätt lusern i första hand.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ok da provar jag och sette Filma den nye som trenger muskler over ryggen på 7 kg hö og lusern och B vitaminer.
1 kg lusern kansje?
eldfari kan jag sette på 6 kg hö siden ahn har annlegg for och bli tjukk men han trenar hart så får gi han lite lusern och b vitaminer
min unge hest 7 kg hö och 1 kg lusern min gammla häst er tjukk och gjör inte for mykke rider så der lungt så hun kan jag gi etter hva jag ser hun behövar