Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3837 ggr
[countess]
0

godis?

ska börja klickrträna mitt sto och undrar vad som är lämpligt godis som man kan ge mkt av ? skulole va jätte snällt med massa rd=)

Zaphix
0

Morotsbitar, äppelbitar, lite kraftfoder, hårdbröd, hästgdis.. Ja, det mesta fungerar. Ta nåt din häst tycker om.  :)

Den häst jag tränar med älskar banan, så jag använder det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

halludu
0

Jag tycker om att små bitar så man kan ge ofta, och så hästen äter upp det ganska snabbt så man kan fortsätta : )..

Själv köpte jag först hästgodis, men de bitarna var jättestora, så använder krafftbitar istället : )

[LoveNasse]
0

Va där att klickträna? :)

Lorita
0

Vill du ge något som hästen tycker riktigt mycket om, ge Mariekex.

#3 man gör ett klickande ljud och ger hästen godis en så förknippar den klicket med beröm och man kan träna hästen till massa konster men ge godis mer sällan.

Därför är ett mycket gott godis som Mariekex att föredra vid inlärning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[LoveNasse]
0

#4 okej kul idé! :)

Så hästar gillar mariekex? :D

Lorita
0

#5 ja, det gör dom och jag brukar ge fölen det då Mariekex är lätttuggat.

[LoveNasse]
0

#6 Det måste jag testa :)

CelsiusT
0

#4 Fast man ger inte godis mer sällan. Man ger ALLTID godis efter ett klick. Vad skulle klicket annars vara värt om lönan slutade komma? Samma som din lönecheck i brevlådan skulle inte vara så mkt värd om den inte längre innehöll pengar. Därremot när man kommit långt så kan man länka ihop flera saker som hästen kan och då kan man ge klick+godis efter sista länken i kjedjan. Men alltid godis efter klick.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#8 det är inte det jag lär mig, klicket ersätter godis och man glesar godismängden. Klicket ger samma vällust som godis när hästen/hunden/katten väl är in vänd

CelsiusT
0

Ja, men den försvinner snabbt igen. Och det är ABSOLUT INTE klickerträning (som är en träningsfilosofi). Jag är instruktör i det så jag vet vad jag pratar om…

Det du beskriver kan räknas som träning med en klickerdosa som hjälpmedel. Men man får INTE blanda ihop det med klickerträning (som är ett vedertaget begrepp).

Lorita
0

#10 OK du bestämmer Skrattande

[countess]
0

ja ja det blev morötter iaf =) körde inte med klicker idag men hon lärde sig vacker hov hon är snabblärd eller så kunde hon det sedan förut =) meeen jag tar åt mig äran iaf :D

halludu
0

#12 Haha, det gör du rätt i ; )

Alex
0

#9 Klickern (om man ser till äkta klickerträning) är ett hjälpmedel under inlärningen. Den ska alltså inte ersätta något godis eller liknande, utan visar bara djuret exakt när den gör rätt. När djuret sen väl lärt sig tricket och man fått dit ett kommando som också sitter, då kan man ta bort klickern och enbart använda kommando och "bra" eller vad man brukar när man kör trick med djuret.

Klickern är alltså egentligen bara ett träningsredskap och därför ska klicket alltid följas av godis. När tricket är inlärt tar man bort klickern och då kan man ju även ta bort godiset. Glad

Sen kan man ju självklart även använda klickern på andra sätt som hjälpmedel, men det är så det var tänkt från början, och det som klickerträning går ut på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

#14 Ja, men man behöver såklart inte ta bort klickern, vill man kan man såklart fortsätta använda klickern, men då följt av godis. Men klickern är främst till för att vara en precis markering när man lär in, eller modelerar ett moment/beteende.

Men sen förstår inte jag resonemanget om att sluta ge godis öht. Skulle ni sluta gå till jobbet om ni inte fick lön? Tänker ett ni kommer in till kontoret och chefen säger: Åh, nu är du så duktig på ditt jobb och du kan det så väl så nu behöver du ingen lön längre. Hur kul är det då att fortsätta jobba? När vi håller på med träning av djur måste vi tänka på att det vi lär dom är inget dom behöver kunna igentligen utan det är "på skoj" för att vi tycker det är kul - då måste vi se till att dom får ut ordentlig lön för mödan också.

Därremot när djuret kan flera saker och kan detta jättebra kan man börja sätta ihop länkarna med varandra och då få kjedjor som belönar sig själva så att godiset kanske kommer efter 4-5 beteenden - men lönen måste alltid komma! Och för att det ska fungera med kjedjor måste man även underhålla länk-delarna var för sig ibland, en kjedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.

Alex
0

#15 Jojo, självklart. Det beror ju helt på vad det är för djur man har att göra med, vissa behöver ju godis efter varje gång för att hålla motivationen uppe. Jag själv har klickertränat med min hund (kelpie) förut, som tyckte det var världens roligaste grej att träna, oavsett godis eller inte (faktum var att han var så fokuserad på arbetet att han inte alltid tog godisen, om man så tryckte upp den i munnen på honom…) och om man t.ex lär in att hunden ska gå fot med klicker, så kan det ju komma tillfällen när man kanske mer eller mindre måste ta till det utan att ha godis i närheten. Och ibland räcker det helt enkelt med ett ordentligt "bra" för att hunden ska vara nöjd. Sen ska man ju självklart inte ta bort godiset helt, men min åsikt är att det inte ska krävas efter varje gång.

Sen så kan man ju belöna på fler sätt än med godis, det ska aldrig förglömmas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

#16 tack ett bra är ofta mer än godis när hästen/hunden/katten är inlärda.

Riden man och säger bra inte sjutton kan man stanna och ge hästen godis, den vet ju ändå att man är nöjd Skrattande

CelsiusT
0

Självklart måste inte alltid belöningen bestå av godis!!! Men man ska belöna!!! Hur länge fortsätter du gå till jobbet utan lön? Det är exakt samma sak. (anledningen till att vi pratade om just godis som belöning var ju att det var det som togs upp i #0)

Min BC blir mer belönad av en lekstund (med eller utan leksak) än av godis och då kan ju såklart klicket efterföljas av lekstund istället för godis! Men det ska alltid komma något efter ett klick, alltid, alltid, alltid!!

Sen det där med att "ibland måste djuret lyda endå, även om man inte har godis", ja men man bör belöna i någon form så gott det går och efter en sådan "händelse" bör man träna det momentet igen och ge en ordentlig belöning så djuret fortfarande vill gå till sitt jobb. Visst kan det hända att jag inte alltid får jättebra betalt av alla jobb jag gör (jobbar som hundinstruktör) men jag måste få ordentligt betalt av dom flesta arbeten jag utför, annars skulle jag inte orka fortsätta - samma för djuren.

När man lär in något ska det alltid komma belöning. När djuret sedan kan flera olika moment kan man sätta ihop dessa till länkar. Efter ett tag kan man träna jättelång tid och låta belöningen komma efter den långa kjedjan (självklart kan man uppmuntra och berömma under kjedjans gång).

Som när jag rider så jobbar jag såhär: När jag lär in nya saker har jag godis med mig och ger när hästen gjort rätt (detta gör att inlärningen går snabbare och blir bättre befäst). Handlar det om precission (både vid inlärning av nya moment och modelering/förbättring av redan inlärda moment) så tar jag med mig klicker+godis och använder för att få exakt rätt beteende befäst. När jag arbetar med moment som hästen redan kan så berömmer jag med BRA och kan klappa om hästen och självklart ge eftergift och den stora belöningen blir att avsluta jobbet och hästen får kraftfoder vid bindbommen. Jag använder mig av vetskapen om vad hästen vill (ex gå och hänga på lös tygel en stund, få rejsa, få avsluta träningen och gå ut i hagen igen, få godis, få kela en stund osv) när jag arbetar. Detta gör jag alltid, oberoende av om jag är upp ei "ett träningspass" eller om vi är påväg till/från hagen, hästen står uppbunden osv. När hästen är duktig i min ögon så ger jag den belöning bestående av vad hästen vill åt i den situationen.

Man får inte ta djurens samarbete förgivet!! Även om man inte måste hålla på att stoppa i alla djur godis så måste man se till att det lönar sig för djuret att samarbeta med oss. Det bästa är om man kan använda sig av positiv förstärkning (att man tillför något som gör att individen vill upprepa beteendet, ex godis, kel osv).

Varje gång vi ber djuret jobba och låter bli att belöna så sker en avprogrammering av det inlärda beteendet.