Vända bort huvudet?
Jag läste alldeles nyss en bok, som det i förordet stod något i stil med "när jag gick närmare hästen vände den bort huvudet och tittade åt ett annat håll men sen när jag backade vände den tillbaka huvudet mot mig igen. Vad detta beror på ska jag berätta senare i boken"
Problemet var bara att det inte stod om det i boken!! Samma dag som jag läste dedär gjorde min medryttarpålle exakt samma sak när jag skulle hämta henne i hagen och jag blev alldeles jättenyfiken på VARFÖR!??! Har aldrig tänkt på att hon gjort så förr…men eftersom jag läst om det antar jag att jag blev mer medveten om det.
Så, Varför gör de så??

Ingen aning tyvärr….
Förmodligen eftersom att hon inte ser dig när du kommer framifrån.. Hästarna ser bra, men inte precis framifrån eller under mulen. Hon vill väl se vem det är som kommer :)
Om du istället låter hästen komma till dig, genom att bara finnas där eller gå ifrån dig så vill hästen ha din uppmärksamhet och blir den underlägsna eftersom den kommer till dig.
Jag har jobbat som ett djur för att lyckas få den här reaktionen på ponnyn jag rider, hon är bara totalt nonchalant och ointresserad utav människor och eftersom hon haft den inställningen så är hon svinigt jobbig att hantera… Men när jag lyckas få egenom den här reaktionen, att hon vill komma till mig och därför släpper in mig som någon med rang så blir hon helt plötsligt trevlig och lätt att hantera :D
Jag tror det här i stort sett är vad som kallas join up, men jag vet inte, jag är för lat och lite för ointresserad för att orka läsa det :P
#2 Japp, kan vara så, men i dehär fallet kom jag inte framifrån utan från sidan eftersom jag vet att hon inte ser nåt rätt framför
#3 Du har nog en poäng där, eller flera! 
Grejjen är bara den att hon aldrig brukar göra så och hon om någon respekterar människorna (iaf vad jag har märkt, men jag e ju ingen expert)… så lite skumt är det.
fler teorier?
Inga fler teorier?
*putt* :)
Jag tror att hästen kan uppfatta dig som något hotfull och tittar bort för att inte provocera dig, och för på så vis undvika konfikt. Ungefär som med andra djur som man inte ska titta i ögonen, vilket uppfattas som provokativt. När man då backar, så minskar hotet och hästen tittar framåt igen, men tar man steg framåt med blicken fäst på hästen, så ökar hotet igen och hästen upprepar sitt bortvändande.
… bara en tanke, men intressant är det.
Jag gissar också att det också beror på hur man rör sig mot hästen - det man inte ska göra är att gå rakt fram mot hästen och titta på den. Bättr är att närma sig hästen lite från sidan, kanske i en lätt båge med huvudet och blicken vänd bort från hästen, ev med handen någon framsträckt, med handflatan vänd neråt (handflatan vänd uppåt kan uppfattas som hotfullt, av hästen).
Påstår inte att detta nödvändigtvis behöver vara det rätta, men det är vad jag har lärt mig.. =) så sent som idag, på vår "grönt kort-kurs" sa handledaren åt oss när vi gick igenom hur man visar upp sin häst för veterinär, att aldrig vända sig mot hästen och titta den i ögonen.. och faktiskt, så verkade hästen lite besvärad då tjejen som ledde hästen, just råkade göra detta, och ville inte lika gärna framåt.

#7# Det kan nog stämma mycket väl!
#3# Hehe. Min häst vill inte komma till mig i hagen när jag ska ta in han… :P Men det är bara för att det är så kleggigt, han tror att om han står kvar så kan jag komma bort och sedan BÄRA honom över leran! :D
ajg har hört från några NH folk att hästen vänder huvudet till sidan för att visa dom viker undan frivilligt, du är välkommen att komma dit du vill gå typ, men det är ju inte ett fasitsvar. Det beror ju mycket på HUR hästen vänder bort huvudet med, om det är flata öron, anspänt kropp, eller en avslappat häst som inte är arg eller agressiv
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Fontane vänder också bort huvudet från mig ibland och det är, som jag tror när jag går för "hårt fram" mot honom så han ser mig som hot istället för någon han ska lyssna på, ledare…(jag har mkt svårt att förklara….) för ger jag honom honom mindre kommandon och ger honom mer tid att förstå vad jag menar……så vänder han inte bort huvudet…ex när jag ska backa honom ute. Nu håller jag bara på med markträning på honom. Har märkt på honom att innan när jag höll på mer med honom så kunde jag backa honom mkt bättre och snabbare utan att han vände bort huvudet och såg mig som hot (som jag förstår det som) än vad jag kan idag…. jag får börja om nu och ta det försiktigt så han hinner förstå…. min syn på det hela

#10# Hur uttalat man Fontane? :P

Fonteijn….hihi….

INTE Fontän som många gör…..blääää

#11 inte fontän iallafall! sofie gillar inte de uttalet… *hi hi* brukar mobbas me henne ibland…
Jag uttalar Fontane så här när jag läser det: Fon-t'a-ne

#15 är det typ som jag skrev i #12??? dålig på de där uttalsskrifterna…hihi
Nää, jag har inget J-ljud… Ditt uttal låter som om det är rättså mjukt på slutet, jag jag utalar sista e:et även… Jag uttalar liksom varje bokstav… Skulle kunna göra en video insplening, haha, säger något om hur lite jag har att göra idag ;)
Jag kan inte reglerna på hur man skriver ut saker fonetiskt ärligt talat, men har kunnat lite basics och läst en hel del fonetiskt utskrivna saker… Tycker det är intressankt, så jag kan börja babbla på en massa nu, ska sluta innan jag gör det :p

….detta är nog ett typiskt namn som får många olika uttal….hihi

uttalar det fountain (engelsk)