Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 3780 ggr
may-britt
0

INTE VAKSINERTE

hej

hva synes dere andre om at  häster som inte er vaksinert eller har häste pass rider på andres bane?

skal inte hästene väre vaksinerte och  ha häste pass.

de betaler heller inte for og ride der stedar heller inte bananen den blir bare brukt.

hva er rett och  hva kan man si och  gjöre med dette problemet?

vill gjerne höre deres mening på  dette

lisette
0

jag har funderat på det här med vaccination. smittar inte hästinfluensan endast via kontakt? och smittan bör dö ut efter ett tag om hästen skitit? förstår inte meningen med hästinfluensavaccin om hästarna inte ses. rider man ensam på banan dessutom så kan det inte ha någon betydelse?

mina hästar är inte vaccinerade mot hästinfluensan.

carrrrrooooo
0

min häst är vaccenerad mot influensan och mot stelkramp men bara för att det känns bra att hon är fullvaccenerad.. men intressant tanke.. Som du säger Lisette så är ju influensan en luftsjukdom va? så då smittas ju inte den om man typ bara har två egna hästar i stallet och aldrig träffar andra?.. om inte det rider förbi någon?

Rita-S
0

Vad jag vet är det ändast påkrävd att hästen har stelkrampvaccin, medans det krävs influencavaccin för att få tillträde på tävlingsområde på dom flesta tävlingar. Det är lag på pass, och i passet står ju allt detta.

Personligen skulle jag nog valt att köra på normala tävlingsregler om jag hadde ridbana andra ville lånat :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

may-britt
0

ja ha men er det bare meg som er elakt eller siden jag sier nei til at  de får låna banan viss hästen inte er vaksinerte siden banan går tett opp til min have och  der står det alltid noen av mine och  tittar och  sen når de inte plukkar opp sjiten etter hästana heller, och  alldri er med på  och  steda banan.

så  er jag dum som sier nei?

jag mener at man skal odne opp  etter seg når man lånar noe som andre har bygget och  betalt for og inte ride heller til alle dögnes tider.

de spörr inte de bare bruker den

lisette
0

nej det är klart du inte är dum! det är ju din ridbana och dina regler.

vill de använda banan får du säga åt dem hur du vill ha det.

för mig är det sunt förnuft att man plockar undan skit, hinder osv efter sig. men alla tänker ju inte likadant.

däremot så anser jag inte att influensa spruta behövs. men det är ju upp till paddockägaren - dvs, du…

may-britt
0

ja enig irirterer meg alltid over folk som inte kan steda etter seg och  takk for lånet.

nei de behöver kansje inte det mine er nu  vaksinerad men det er for at  jag drar på  kurs og så så  da kan de komme i kontakt med andre hästar

lisette
0

ta upp det med dem då. sköter de inte sig får du ju sätta lås på paddocken. du hade ju inhägnat, vad jag kommer ihåg av filmerna ivf.

may-britt
0

ja tror jag får sette lås på  siden har tatt det opp siden juli men det hjelper inte.

Gronstedt
0

Jag tycker det är helt rimligt att begära att besökande hästar är influensavaccinerade. Influensa är en svår sjukdom, som gör hästen nedsatt lång tid, så varför ta minsta risk? Och att städa upp efter sig är det minsta man kan begära! Möjligen kan man få lov att rida hem från banan och ställa in hästen (om man nu bor nära och som jag har svårt att komma upp utan pall), men man ska vara tillbaka inom någon timme och mocka och ställa undan utrustning.

Om man får låna en bana GRATIS så är det ju absolut grundläggande att man sköter sig! Jag skulle bli ursinnig om någon bar sig åt så.

may-britt
0

jag gikk lenge och  iritera meg og sa inte noko siden jag hatar bråk.

men til slutt fikk jag si  noe da de inte kom opp på  hesten sto  de på  stakketet for och  komma opp.

och  banan var tråkkat opp med höl her och  der och  jag fikk steda och  plukke opp sjit etter deras hästar.

och  de red der til alle dögnes tider så  når mine häster skulle ete och  ha ro om kvelden så  skulle de ride, och  jag tycker inte om at  de störar hästar kl 22 til 23 på  kvelden.

jag sa och i fra at jag ville inte at de red på  banan uten jelm och  vest siden det kunne fort henda noe.

jenlmen kunne de setta på men vest nei det ville de inte rida med så  da sa jag ok av banan och fikk  nei til och  låne den uten vest jag forsto det så at vest var dumt och  rida med kan inte fatte at  utstyr som er lavet for vår sikkerhet skal väre så  vanskelig och  sette på seg.

man gjör vell det man kan for at man skal ha sikkerthet viss noe skulle hende det er dyr som vi  inte alltid kan kontrollera och  som kan bli  skremt eller finne på  ting  som setter oss i  fare for och  bli  skada.

så  da gjör vi  hva vi  kan med sikkerhet.

man setter seg vell inte i  en bil och  kjörer i 120 och  inte tar på  sikkerhet selen nård en er der, helelr kjörer man inte en bil uten brems.

fatter bare inte hvordan de tenker noen ganger men det er vell så  at vi  de inte har värt i  en ride ulykke så  fatter de inte hva som hender egentelig.

Zahara
0

Finns idag inga krav på vaccination av hästar om man inte ska ut och tävla, sen är det upp till var och en att välja eller stallägaren vad den sätter för regler.

Minn  unghäst är vac. mot influensa o stelkramp men den gamle har inget alls, bir hon sjuk hade jag inte gått igenom behandlingen för någon av sjukdommarna så det finns ingen vitts med att vaccinera henne heller då.

Betalar de inte för sig och inte heller plockar upp och städar efter sig hade jag kastat ut dem med huvudet före!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

may-britt
0

det er godt  och  höra at  det finnes flere som megOskyldig sen jag blir så  forbannat och  efteråt föler jag at jag kunne kansje tatt det lite mere lungt

ja mine unge er vaksinerad men inte min gammla is.