Dagsfärska actionbilder!
Haha, lekte med lykka idag på ridbanan och de anra hästarna ville också vara med ^^.. Tog lite bilder på allt.. Det hela slutade tyvärr med att jag stod i vägen när Lykka bockade och fick mig en spark på höftbenet… Men men, det är sånt som händer..
Lykka och Mio säger hej
Tackar, tackar :)

#14 den bilden tycker jag påminner lite om där min fadders dotter bor.. om det är en bäck till höger o dom brukar ha hästarna att gå på bete på andra sidan bäcken?
annars var det roliga bilder att titta på :)
#26 -Det stämmer bra det.. Stallet är beläget i Bålsta, Skörby

det bruna huset som är närmast på bild bor hon i.. :)
ja kommer o hälsar på lykka då,när jag kommer på besök till bålsta nångång ;) tss

En liten fråga i ren försiktig nyfikenhet…varför har hästarna i hagarna så många täcken på sig när det är så rackarns varmt ute ??
Hur många tecken har de när det är riktigt kallt *nyfiken* :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#28 - Gör så! Säg gärna till innan så ser jag till vtt vara där :)
#28 - I vårat stall byter inte fodraren täcken, tar bara av och lägger på. Så de har ett stalltäcke på nätterna och när de går ut får de på sig ett regntäcke också. När det är kallt får de ett vintertäcke över sig.. Det är väl mest för att de ska slippa stå nakna på nätterna då det kan bli lite kallt.. Mio har ju aldrig täcke på sig nu.. Tror inte ens att han äger ett vintertäcke

#30 Jag anade att det var en sådan anledning bakom ;o)
Behöver de ha stalltäcke på nätterna då ?
Min gamle var rakad och hade inget täcke på sig inne…det var först när det kröp ner till -15 grader som ett stalltäcke åkte på.
F´låt att jag frågar så mycket, jag är bara så fascinerad över detta med att man har så mycket täcken hit och dit i tid och otid ;o)

Har hästarna två täcken på sig nu då eftersom dom måste ha ett på sig på natten? Fattar inte riktigt hur du menade.

fina bilder :D

hehe…

Fina bilder!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Mysiga bilder! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fina bilder!
Hoppas ditt höftben mår bra ;)
Har också råkat ut för en glad häst och fått spark på knät.
Angående täcken.
Var och rida idag och där hade de flesta hästar som ej var kallblod täcken på fast det var +8 ute och sol från en klarblå himmel. Ena hästen hade ett riktigt tjockt som gick ända upp på halsen, håhå.

fina bilder:)
fin hon är :D
fin hon är :D
CBA och Gejsa - Håller med om att det är för varmt för dem att gå med två täcken, faktiskt.. Lykka och Uno är klippta, så de ska väl ha det, men de andra har ju megapäls.. Förutom Salim då :P
Tack för alla härliga kommentarer :)

Vackra Lykka! Ok, ibland är jag nöjd med snön, usch vilka hagar ni hade…
Hoppas det gick bra med din höft!
Ang täcken, våra går med dubbla täcken, ett varmt innetäcke och ett varmt utetäcke med helhals, men så e de lite kallare här oxå ;-)
Miamaria - N'ä, våra hagar är inte så roliga :(.. Ännu värre blir det när det fryser på för då är de så upptrampade att man vrickar fötterna av sig.. Inte så kul att ha gammeltanten där :(.. Lykkas hage är den som ser bäst ut utav de vi använder. Som tur ör så är det ganska stora, så att den bakre delen är fortfarande okej..

fina bilder
tackar :):)
#43 samma sak i stallet för mej ;) Vid grinden och där de får höt är det speciellt när d regnar/har regnat, skitlerigt o äckligt. =/ men så är hagarna stora, så resetn är väl OK ;P
…Fast nu lägger vi ju såklart inte höt (lunchhöt) där det är lerigt, utan på berget ;)
Murre_Uddiz - Mm, hemskt är det.. Fast nu börjar våra hagar bli helt upptrampade :(

NinaToy - Ja, rakad och UTAN täcke INNE.
Han var ett stort friskt varmblod som stog i ett litet stall med 5 boxar…trots att det var uppåt minus 15 ute så var det smällvarmt inne i stallet när man öppnade dörrarna på morgonen…hade han stalltäcke så var han svettig under och jag hade ingen lust att släppa ut en svettig häst i -15 grader även fast han hade vintertäcke på.
Vi lät ena stalldörren stå på lite glänt för att det skulle bli friskare luft trots ventilation.
Jag personligen tycker att man klemar med för mycket täcken på hästarna…är de friska och i gott hull så behöver man inte bädda in dom i massor av lager…rakade eller ej :o)
Men visst det finns individer, precis som hos oss människor, som är mer frusna ;o)

Sorro är ju också rakad under magen och upp mot ryggen massor. Pga att dom skulle ta ultraljuda honom. Men han har bara ett regntäcke på sig ute och inget inne. Och vi har båda våra stalldörrar öppna på vid gavel. Tror inte att en häst fryser om dom har hö att äta och det inte blåser på dom. Han har ju bara täcke på sig annars om det regnar eller snöar.

#52# Jaha, om det var varmt i stallet så förstår jag… :P Min har stalltäcke inne och sen får han på sig utetäcket över när han ska gå ut. :) Men jag hade inte haft något emot att han gått med mindre täcke men han står och skakar då, och står han utan halstäcke står han också och skakar, jag väljer att ta på honom varmt då för att han inte ska frysa, bli förkyld och stel!
Han svettas mycket, sätter otroligt mycket päls och fryser jättelätt, har det något samband med att han svettas och fryser så lätt?
Nina - Det gör lykka också :/.. Hon svettas något otroligt och sen blir hon ju kall utav det… Det var inte speciellt längesen vi klippte henne sist, men nu ska vi göra det igen.. Och eftersom att hon har satt päls så måste det ju betyda att det är kallt för henne, då är det ju dumt att ta av täcket?..
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus
hm.. hörde något om att dom itne stter päls för att det är kallt, utan pga hur många ljustimmar dom har… därflr har dom satt upp en utelampa åt våra hästar…
mirran är rakad, hon har innetäcke som är ca 200 gr inne, sedan ute har hon ett 100 gr regntäcke… känns lagomt. de andra i vårt stall har dock dubbla innetäcken och vintertäcke.. urk… har mirran det så svettas hon.
Ems - Va? Gör de? Vad häftigt!

Jag tror inte att det räcker med lampor. Det är dygnsljuset som man menar.

ems - Det stämmer :o)
Många tror att hästen sätter och fäller sin päls pga att det blir kallt respektive varmt ute…men i själva verkat så är det själva dygnsljuset som styr det, precis som Gejsa säger :o)
Alltså inte för att det blir kallare/varmare ute…