Höjd svans vid arbete?
Har svansföringen någon betydelse för hur hästen arbetar? Eller är det individuellt från häst till häst?
Astra lyfter svansen ganska mycket när hon arbetas. Tänkte på det idag när jag tömkörde och tyckte hon lyfte ännu mer än vad hon tidigare gjort. Funderade på om det har nåt med ryggarbetet eller liknande? Eller om hon bara lyfter den? :P
min förra ridlärare sa att det berodde på att de arbetar med ryggen :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
borde väll ha med det som #1 säger att när dom arbetar med ryggen höjer dom svansen de är ju på ett sätt sammankopplade.
kan även ha med att göra att när den är lösgjord och har börjat slappna av mer så slyfter den svansen.
men de säga att de e ett tecken på avslappning

Min häst lyfter alltid på svansen när han springer, både i hagen och när jag rider.. Roligt att få veta varför, har alltid trott att han bara vill vis va fin han är ;D
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Fria hästar flaggar med svansen när de känner sig kaxiga och mår bra, och jag tror det är det samma när de rids. Hästen kan flagga med svansen när den känner att "Yes, det funkar, vi är bäst, jag och min människa".
Om hästen däremot bär svansen åt ena sidan eller rakt upp, eller om svansen är spänd (det lösa taglet inte svänger i takt med stegen) eller slår, så tyder det på irritation eller ryggproblem.
Fast det är individuellt också om svansarna kommer upp.
Precis som #4 säger. Hästen mår bra, är kaxig och tycker det är roligt. Väldigt vanlig då stallade hästar släpps ut i stora hagar eller på sommarbete. Även välmående travare visar ofta detta fenomen då det kommer ut på tävlingsbanan (de älskar verkligen att springa där även om många, felaktigt, tror att de pressas för att göra det)
Min lyfter på svansen hela tiden typ. Om jag bara går med honom i grimma men extra mkt när vi rider eller när han springer omkring i hagen och busar.
Fast det är väl skillnad på svanslyftet i hagen när de springer, då tycker jag också att det är av glädje och frihet. Men när de rids tycker inte jag att de lyfter på samma vis inte lika högt, jag tror att de då lyfter för att de jobbar med ryggen
min lyfter inte alls :(
min lyfter alltid ganska mycket på svanser när vi jobbar men det gjorde hon inte i början så jag ser oxå det som om hon jobbar rätt med ryggen:)

Finns även dem som lyfter svansen och slår med den för att visa irritation när man rider…
#10 men måste det bero på irritation? många dressyrhästar slår med svansen som man sett på tävlingar. Typ Briar slår hela tiden med sin fina svans:P
kan inte det vara att den även konsentrerar sig? inte för att min häst slår med den utan hon höjer den bara och den är helt stilla.. men jag tänkte på typ Briar slår han inte med den för att han tänker och konsentrerar sig? för han visar ju inget annat täcken på irritation utan han spetsar ju öronen och verkar väldigt lyhörd..
Intressant detta är..
kan inte det vara att den även konsentrerar sig? inte för att min häst slår med den utan hon höjer den bara och den är helt stilla.. men jag tänkte på typ Briar slår han inte med den för att han tänker och konsentrerar sig? för han visar ju inget annat täcken på irritation utan han spetsar ju öronen och verkar väldigt lyhörd..
Intressant detta är..

Det brukar dra ner betyget på dressyr tävlingar när hästar vispar irriterat på svansen för på hästkroppspråk är det inte något positivt. Det är en varning eller ett tecken på irritation, ex. kan hästen vara kittlig.. Men jag antar att på en viss nivå så ignorerar man detta tecken på irritation.
Tror inte det finns registrerat någonsin att en häst slår och vispar med svansen på ett positivt sätt det är ju inte som med hundar direkt :)

Och titta in när han på den här filmen vispar runt på svansen, det är när brink begär saker från honom med skänklarna, han har dessutom inte öronen framåt, dem pekar utåt. Antagligen är han kittlig och finner skänkeln/sporren irriterande… Briar
Men det betyder inte att han inte gör en bra prestation, han är bara irriterad precis om en fluga hade varit på honom hela tiden.
Du ser det här också…så det är många hästar som agerar på det sättet för skänkeln.. Men det är irritation, inte koncentration, i vissa fall övergår det till att hästen sparkar mot skänkeln (vilket en del känsliga hästar gör mot sporrar)..vilket brukar komma efter en svansviftning…
kan ju nämna de där med öronen han lyssnar ju på vad ryttaren vill därav flappar öronen fram och tillbaka.
svansen däremot kan handla om irritation.
jo på dom filmerna syns tydligt att hästen är ireeterad.. han måste som sagt vara kittlig eller bara tycka det är jobbigt…