hvor lenge skal man vente
hej
hvor lenge etter hard ridning skal man vente med och gi is hesten noe mat som lite hö eller kraft foder?
kan det gis med en gang eller mosta man vente en time
Så länge hästen har varvat ner är det lugnt. Så det bör vara direkt efter, eftersom man bör skritta av hästen tills den andas normalt och har varvat ner ordentligt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ok takk da gjör jag rett jag skrittar av i 15min etter och innan jag har sala av och pysla lite så får de sin belönning och det er mat

intressant, för jag undrar tvärtom!
hur nära in på fodring kan man rida? ska man vänta en timme eller liknande?
ja si det jag ventar 2 timer etter de har etti det er hö och så inte viss de er ute och eterar grass.
men jag tar alltid inn de jag skal ride och gir dem hö så gjör jag noe annat TVETTAR och etter 2 timar rider jag
undrar er dette rett

men hö och gräs borde ju egentligen vara samma sak? tänk när de går på bete, då väntar man inte för att de ska få smälta maten. ;)

De där har jag också tänkt på. Hästar på fri tillgång äter ju så ofta så det går ju inte att passa in utan att de ska ha massa mat i magen =)

#6 precis!
relaterar man till sig själv så kan man ju inte äta innan man tränar (eller rör på sig), antingen får man håll eller grymt ont i magen.
Min häst går på fri tillgång på hö och jag väntar inte 2 timmar i stallet för att rida.. utan jag rider efter att jag har gjort iordning henne fast jag inte vet när hon åt hö senast.. men jag tror det inte är skadligt på hästen att man rider när den har hö i magen.. men därimot så tror jag det är värre med kraftfoder.. då tänker jag mer in vilka tider jag kan rida.. hon får alltid kraft efter att jag har ridit och när hon är ordentligt avslappnad:)
ja det er sant
Sen kan jag tänka mig att det är skillnad på en häst som har fri tillgång på gräs/hö/hösilage och en häst som får några mål om dagen. En häst som har fri tillgång slänger antagligen inte i sig fem kg hö på en timme t.ex, utan äter mindre i taget och rent logiskt känns det ju då som att det är värre att rida på en häst direkt efter att den slängt i sig några kg hö efter att ha varit utan mat i ett antal timmar, än att rida på en häst som har fri tillgång till mat dygnet runt och antagligen ätit mer sparsamt de senaste timmarna…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja så er det vell
#10 Precis bra skrivet:) Nej min dam går ju och äter en tuss då och då, då kan det ju inte vara lika farligt