Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3452 ggr
Linnea
0

Exsem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att det finns flera trådar om detta redan men ändå.

Nu i somras började min ponny klia av all sin man, nu har han bara en bråkdel kvar av allt det långa han hade. Han har kliat sig innan också men inte alls så mycket (när han var 2 år gick han på hingstbete med mycket insekter så då kliade han av allt).

Saken är den att han kliar sig fortfarande väldigt mycket. Det finns inga knott här mera och solen bör ju inte heller besvära nu längre. Han har alltid kliat sig onormalt mycket hela vintrarna men inte så som i somras.

Vanliga exsem slutar ju klia när insekterna och solen "försvinner". Jag fattar inte varför han fortsätter klia sig så mycket?

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg han ut innan, han har mindre man nu än på förra bilden.

corillo
0

Min ponny kliar sig en bra bit in på hösten innan exemen läkt. Inte lika mycket som på sommaren dock. Exemen finns ju där även om inte knott och sol gör det. Tror att det går över när exemen är läkt.
Det kanske hjälper med en mjukgörande salva om det skulle vara pga torr hud efter exemen?

trex
0

Dom hästar jag träffat med eksem, har det varit en vår till höst plåga. Förtjockad veckad mankam och svans.Och en otrolig klåda där allt tagel på utsatta ställen, försvinner. Om man inte behandlar. Inte roligt alls för hästen.  Gråter

Linnea
0

#2 Problemet är att han fortfarande har ganska långa tagelstrån (och tätt) på både man och svansrot så salvan går inte ner på huden utan fastnar bara i taglet.

Tänkte om det finns något som man kan spraya på. Salubrin finns ju till människor, vet ej om man kan ha det till hästar eller om det finns något annat liknande.

corillo
0

#4 Ja, det är jättesvårt att smärja in mankam och svansrot. Jag brukar kleta på så gott det går. Det finns väl inget mjukgörande på spray.. Tror du att salubrin är bra på exem? Det känns som att det skulle svida.. Obestämd

ASV14 är ju klådstillande, men finns inte i sprayform vad jag vet.
Kolla vad som finns på närmsta hästshop el liknande!

Linnea
0

#5 Salubrin brukar vi ha på myggbett iaf, det svider som tusan en kort stund om man har kliat på bettet men sen slutar det helt.

Alla jag känner till är salvor och det funkar inte riktigt, jag vill ju inte klippa bort det lilla han har kvar.

corillo
0

#6 Ja, jag vet också bara salvor, men du kanske kan smeta på så gott det går eller om du kan späda ut lite så det blir lättare att smörja in..?

sus-sharon
0

tror mig ha sett nånstans någon typ av klådstillande i pulverform. som man alltså pudrar över.. men jag kan tyvärr inte komma ihåg var eller när..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Alex
0

VetriDerm Intensive Spray ska ju vara klådstillande, mot eksem bl.a. Har dock aldrig testat själv, så kan inte säga något om den. Men kanske kan vara värt att prova?

Att de kliar sig en bra bit in på hösten är inget ovanligt alls. Dels så kan det vara några få knott kvar längre än man tror (hösten -07 försvann de inte förrän i slutet av oktober i Karlstad i alla fall), plus att som någon redan nämnt så kan klådan och framför allt beteendet sitta i ett tag till.

Dock tycker jag att salvor fungerar utmärkt även på hästar med tjockt tagel, man får bara se till att massera ordentligt. Sen finns det ju även klådstillande schampon och så, som är väldigt bra att avsluta säsongen med…

Men till nästa år rekommenderar jag dig att sätta på honom ett eksemtäcke och använda en bra flugspray, redan från våren, innan han börjat visa symtom, så kanske du slipper en sån sommar igen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

#9 Ska kolla upp den sprayen, schampo är inte aktuellt då vi bara har kallvatten i slangen. Har tvättat honom 2 ggr med ljummet men det gick sådär om vi säger så.. Nästa år får jag hitta på nånting får sådär vill jag inte ha honom igen.

Har ju bara skillingaryd salva, den är ju ganska lättsmetad när den är rumstempererad men en "mjukare" salva hade kanske varit lättare ändå? För den är inte lätt, den sätter sig bara i manen. han är inte så pigg på att man pillar på det så det är svårt att massera in. Därför hade det varit lättare med spray.

NovaRoll
0

Vanlig äppelsidervinäger från mataffären

Linnea
0

#11 Hjälper det mot klåda?

NovaRoll
0

Japp, och helt naturligt. Tappa upp vinägern på en sprayflaska och använd eller så svampar du den på områderna som besvärar hästen, bett svansklåda…och du, det funkar på dej med om du har blivit biten eller råkat ut för brännässlor el. dyligt, bränner till en 100dels sek men sen är det bra, luktar dock lite men effektivt, framför allt BILLIGT, men köp INTE den med honung i för den drar till sej odjuren i stället. Lycka till

Alex
0

#10 Då kan jag rekommendera AVS14. Mycket bra, klådstillande salva i flytande form. Så det rinner ner mellan taglet. Använder den själv, och islandshästar är väl inte direkt kända för att ha liten hårväxt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

Tack för rådet, har lite hemma så jag ska prova det idag!

NovaRoll
0

Hur har det gått för dej och hästen??

may-britt
0

har du  prova PROB olja

Linnea
0

#16 Hällde på äppelcidervinäger i onsdags och torsdags och än slålänge verkar det som att han inte kliar sig mer =).

NovaRoll
0

#18 vad fint!!  Och du kan använda det så offta du vill och behöver…….lycka till nu med din häst, det går nog bra ska du se. Mvh Ingrid

may-britt
0

så  flott

men hva er äppelcidervinäger

Fiona
0

Det kan inte vara någon liten parasit kanske? Jag är inte insatt i lös osv på häst men det är väl inte helt jätte ovanligt Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

may-britt
0

kansje du  skal behandle henne for parasit och  se om det hjelper.

Linnea
0

#20 Svårt att förklara vad det är men det går att köpa i mataffärer.

#21 Min andra häst har haft löss flera gånger så det är det inte, det har jag kollat. Som sagt så har han slutat klia sig nu.

lisette
0

#20 enligt google translate heter det cider eddik på norska! ;)

NovaRoll
0

Äppelsidervinäger är en vinäger du har i maten och finns i vanliga mataffärer till sallader och inläggningar. Mvh

may-britt
0

ok cider eddik ok da vet jag hva det er takk Glad

NovaRoll
0

#26 Men ta INTE den med honung då den drar till sej odjur. Mvh

may-britt
0

ok