Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5360 ggr
velepa1986
0

inhyrda vill ha ridbana!

Hej

Vi har 2 inhyrda i vårt stall just nu, idag fick jag mail från en av dom och hon skrev att dom vill ha ridbana. Just nu har vi en gräsridbana som är väldigt lerig. Hon skrev att dom ville ha en riktig med riktigt underlag, minst 40x70 osv. Hon hade pratat med en annan som bor längre bort som oxå tyckte att de lät bra och ville oxå vara med. Hon skrev att dom kunde vara med att hjälpa till, med jobb och kostnaden. En av dom kör lastbil så då vart de ännu billigare. Hon skrev att de finns mycket hästar rumtomkring som kanske vill hyra ridbanan osv.

Hur hade ni reagerat på något sånt här?

Frågan är om jag vill ha massa andra där springandes, dom andra som va intresserad har 3 hästar hos sej. Vi har stall för 4 hästar nu och funderar på att bygga fler.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

lisette
0

men om ni ändå planerar att bygga ut så får ni väl fler springades där? om nu tanken är att ni ska hyra ut de boxarna.

en ridbana gynnar ju även dig själv… men det är ju mkt jobb och dyrt, även om de hjälper till. finns utrymme så hade jag nog själv betalat allt, för helt plötsligt så händer något och det blir bråk.

placeringen är ju viktig för att du itne ska känna att det är jobbigt med folk som rider på banan.

NovaRoll
0

Aldrig om jag inte behöver den själlv

velepa1986
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Såklart skulle jag använda den om vi hade en.

Vi skulle nog kunna höja hyrorna om vi hade en riktig oxå :) Då blir de ju mer attraktivt..

#1 De är de jag tänker på om de skulle bli bråk, om dom skulle flytta av någon anledning. Och dom har sj berättat att de har blivit bråk i andra stall och en av dom har blivit utkastade av någon anlednin. Som jag inte minns nu..
Vad jag menar när jag säjer springande är inte dom inhyrda, utan dom andra som bor längre bort. Vill inte ha dom springandes någon annan starns än på ridbanan isf.. :/

Kanske skulle man skriva kontrakt om man gjorde de?

Sandra

Besök gärna

painten
0

När jag började läsa ditt inlägg blev jag rätt arg (om jag hade fått ett sådant mail), men kan dom tänka sig att hjälpa till är det ju jättebra, om du själv vill ha en ridbana så att säga. Men ja, jag skulle inte heller vilja ha grannskapet springande och om man bestämmer sig för att det ändå ska vara okej skulle jag sätta upp mycket klara regler för vad som gäller. Är det någon särskild tanke bakom 40x70m, mindre men givetvis tillräckligt stor får ju även ner priset för bygget.

lisette
0

#3 därav att det är bättre att ni själv betalar ridbanan. som sagt är det en stor kostnad.

eventuella andra som ska rida där får väl betala för sig helt enkelt.

velepa1986
0

#5 ja kanske de hade vart vettigast. Ska kolla lite med farsan vad han säjer.

De finns inget man kan skriva in i ett kontrakt för att få de säkert?

Sandra

Besök gärna

sus-sharon
0

för det första: om ni väljer att bygga ridbana finns det ingenting som säger att du måste gå med på att låna ut den till folk som inte ens står inhyrda hos er. om du väljer att låna ut den till utomstående: ta betalt!

för det andra: finns det praktisk möjlighet att bygga ridbana? finns det möjlighet att bygga en ridbana i de stora måtten? på vilket sätt påverkas er övriga mark (hagar, plats för maskiner, traktorer och ev andra saker som "vistas" på er mark)?

hur lyder motivationen för minst 40*70m? på vilket vis skulle det vara felaktigt att bygga en ridbana med mindre mått?

medarbetare på djurskydd.ifokus

cordenia
0

hade det gått ekonomisk hade jag byggt ridbanan själv och sedan tagit hyra av de som vill rida i den..
Förstår inte riktigt motivationen till varför de vill ha en ridbana på minst 40x70, som de tidigare har skrivit så kanske inte utrymmet finns för det. Vet ju inte hur det ser ut hos dig.

Hade det bara funnits en ridbana där jag står nu hade jag blivit jätteglad och inte brytt mig speciellt om måtten om den inte var superliten.

LinaN
0

Om du ska ha en paddock och grannskapet ska komma dit så ska de kunna uppvisa adekvata VACCINATIONSkort/pass så att alla hästar som vistas på gården är friska.

i övrigt hade jag stått för kostanden om möjligt men då höjt hyrorna på stallet och sen haft en hyra som är rimlig på paddocken för de andra i grannskapet.

Dock så om du nu ska bygga ridbana så satsa på att få dit bra belysning för det är GULD värt såhär på hösten. Vore det inte för vår belysning i vår lilla paddock så hade man ju aldrig kunnat rida. Så en bra belyst paddock med bra underlag är otroligt positivt och attraktivt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

painten
0

Ja, som andra har skrivit, kan ni bygga den själv är det väl "säkrast" och se då till att ta betalt av utomstående, om ni ens vill låna ut den.
Som #9 skriver är det självklart att du ska kräva uppvisning av vaccinationsintyg.

LinaN
0

Jo och så glömde jag att säga, du kan ju sätta upp egna paddockregler som tex ridning sker endast veckodagar mellan 09.00-20.00, och mellan 09.00-16.00 på helger tex och att man bokar paddocken. Dvs då vet du vem som är i den när.

Samt att man ska plocka undan skiten efter sin häst (vilekt folk i mitt stall är fruktansvärt dåliga på!) om man inte plockar skiten efter sin häst så får man "böta" säg 50kr. Då slutar folk slarva.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

satin
0

Jag tycker du har fått många bra tips
var noga med att ta betalt så du är nöjd.
I vårt område finns en hästanläggning som har sin paddock till uthyrning, det kostar endast 275 kr/år att använd den, så mkt man vill, ändå finns det några som ständigt tjuvrider i den ett par kvällar/vecka. Har hört de säga att det är så taskigt underlag i den att det inte är värt något. Det konstiga är att den trots det duger att rida i och dessutom ha mage att tända de stora strålkastarna i paddocken. Så det hade nog vart bra med något kodlås på grinden om man inte vill ha gratisgäster.

velepa1986
0

De  finns en väldigt fin ridanläggning i byn, enorm ridbana. Där får man betala en årsavift för att vara med. De är ca 1½ timmaars ridväg dit, med tranasport 5 min.

#11 Väldigt smara regler!

Dom snackade om att ta ut tränare osv. men 40 x 70 låter stort!
Anläggningen är 60x100 m men uppdelad i 2, 60x25 och 60x75.
Jag brukar rida på den mindre, jag tycker att de räcker..

Sandra

Besök gärna

Rita-S
0

International standard är ju vad jag vet 20X 60, och sen tycker jag faktisk inte att dom kan ställa krav på hur mycket mark ni skal sätta av till ridbana. Dom kan önska, inte kräva tycker jag. Men om ni funderar att även kunne hålla små lokala stävnen vore det smart att kunne ha ett område för framridning med. Är det enbart träning duger faktisk 20X40, fast det blir ju litegrann smått :)

Sen tycker jag att du inte skal involvera utanförståande alls i det ekonomiska runt byggandet av paddoc, inte ens dom inackorderade, dom har ingen äganderätt i marken. Därimot kan dom hjälpa med att ni kanske höjer hyran några hundralappar för privilegiet att få ridpaddock, kalla det gjärna anläggningskort om ni vill.

Om ni skulle låta dom bidraga med pängar till bygget kommer det nog genast bli massor med strul runt väm som dikterar bruk av ridbanan,"vi har ju andelar då vi bidragit med X tusen"  medans om dom bidrar med muskelkraft och ni står för pängarna själva kan ni göra efter eget tycke på ridbanan. Den tillhör faktisk gården och inte dom inackorderade, det är ett privilegie att dom får tillgong på det.
Bäst att undvika alla former för strul, även om det inte kommer värka som det skulle uppstå alls :)

Och gällande att låta väm som helst i grannskapet rida, det är ju igjen upp till er.
Jag skulle tagit betalat, och begränsat lite på tiderna man kan rida där :)
Kanske inte med krav om bokning annars får man inte rida, men ridtiderna som #11 föreslår är riktig vettiga, och sen kan man ju boka så man får banan för sig själva under denna tidperiod på dygnet.

bara lite förslag från mig :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fridak
0

i stallet jag står inhyrd i så kan utomstående lösa paddock-kort. det kostar 400 kr/år. vi har hyffsad belysning och bra underlag.
vi som är inhyrda har förtur till paddocken, så utomstående kan inte slänga upp en hoppbana utan att fråga om någon i vårt stall har tänkt rida samtidigt.
När vi har träningar skriver vi upp det på en lapp utanför så folk kan planera lite. är det dressyrträningar kan det vara någon inne samtidigt men det har aldrig hänt ,troligtvis för att de skulle känna sig så i vägen så det hellre rider ut, väntar eller skippar rida den dagen.

Huldan
0

Tycker det låter som en ganska bra ide om du känner att du har tiden och ekonomin för det. Ett kontrakt bör dock skrivas så det verkligen är DIN ridbana somde lånar, så de inte har någon egentlig rätt att bestämma eller få pengar tillbaka.

trex
0

Bygg ridbana själv, blanda aldrig in stallhyrare, grannar, m.m.m att hjälpa dig,lr betala för saker som ligger på din mark. Det kan kosta dig mer än det smakar. Sedan få ett mail med önskemål av en boxhyrare, önska kan man alltid.

Alex
0

Ja, jag håller med de andra. Vill du bygga ridbana så gör det, med de måtten du tycker är lämpliga och passar. Så betalar du allting själv, det är din ridbana. Och så höjer du hyran istället.

Så kan du bestämma sen i efterhand om du vill hyra ut den till andra, utifrån. Och gör du det så sätt upp regler (som att ta bort bajs, ev. hjälpmedel som bommar, hinderstöd, koner osv) samt var noga med att de som är inhyrda ska ha förtur till ridbanan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

jag holder med at  skal du  byge ridenana så er det smart och  bygge den selv og betale for det selv så  slipper du  noe bråk etter på

och Om du ska ha en paddock och grannskapet ska komma dit så ska de kunna uppvisa adekvata VACCINATIONSkort/pass så att alla hästar som vistas på gården är friska.

och  ta betalt for at de rider der mange tror det er bare och  ride de gidder inte pelle opp mökka etter sine egene häster heller och  de kommer och  rider til alle dögnes tider.

så  holder med at det er best de betalar for och  ride der och  50kr ekstra viss de inte peller opp etter sine hästar.

smart med regler hvor det er satt tid osv når de kan ride.

det er dyrt och  bygge en bana jag har nettopp fått min ferdig och  det er dyrt och  holde den ved like så det er frustrende og inte rolig och  se andre bruka banan och rett och  slett driter i  og ta opp mökk av sine häster eller ride opp banan men er inte med på  och  gjöre den snygg igjen bare rida rida jag vet ossen problem det kan bli

velepa1986
0

ska helt klart detala den sj.

30*50, kan man komma undan runt 20 000? De påstod hon, jag räknade med runt 100 000 och va inte alls nå sugen..

Såg att vissa gräver diken som drenering, funkar de bra? Behöver man göra nåt annat eller räcker de med diken?

Sand och markduk, vad behövs mer, eller funkar de med stenmjöl istället för sand, för de sa hon.. Lite tips.. :)

Sandra

Besök gärna

velepa1986
0

Betala den sj ska de såklart vara..

Sandra

Besök gärna

Rita-S
0

Stenmjöl rekomenderas om man vill ha gummimassa på sen vet jag, men annars är jag nog ingen mästare på att bygga paddock

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

may-britt
0

jag har drenering med rör på  min och så  har jag pukk og duk og 3 lass med sand på  toppen.

velepa1986
0

#22 gummimassa, vad är de för något?

Sandra

Besök gärna

may-britt
0

er inte det det som inte frys under vinteren?

Rita-S
0

#24 "grovt spån" av gummi, som man brukar lägga på toppen av sand/stenmjöl som är komprimmerat, det blir inte hårt på vintern :)
Självklart, om ridbanan dränks i blöt snö som fryser till is så kan man inte göra så mycket, men det gör att grunden är mjuk även på vintern.

Fint sätt att omanvända gummi från tex bildäck till våran nyttja. Har blivit jättepoppis med tiden

may-britt
0

ja det er bra men jag fikk höra at det var inte lov och  bruke mere i  Sverige

Rita-S
0

#27 en kompis till mig bygger ridbana just nu och har inte hört nåt om at det inte skal va tillåten iaf . Det sälgs i stor skala som underlag. Dock är det rätt kostbart

velepa1986
0

#26 de lät ju intressant, vad kostar gummiflis?

Sandra

Besök gärna

Rita-S
0

#29 DET vet jag tyvärr inte Skrattande Det kostar nog lite olika från firma till firma, och sen tror jag även det finns olika sorter med.
Men några noller får man väl räkna med, sen tillkommer väl även transport. Men det går ju att kolla inn över tid med, man måste inte lägga dit det direkt, vad jag har förstått rekomenderas det att lägga på sand och stenmjöl och sen vänta tills det blir kompakt och sen lägga spån på om man inte vill hyra dyr maskin som komprimerar stenmjöl.

painten
0

#20 Jag tycker 20 000 kr låter billigt, även om det är pengar det också. Jag är inte insatt i sådant själv dock.

lisette
0

jag är nästan hundra på att man inte får ha gummiflis längre.

men, jag vet de som har det ändå. kolla på blocket. det kan finnas annonser på gummiflis där. vi har vänner som köpte till sin paddock för 3000:-!

velepa1986
0

Ja, jag såg en annons på blocket. Annonsen va från skåne! Jag bor utanför gävle så de är för långt.

Sandra

Besök gärna

fridak
0

jag har för mig att det stod om olika ridbanunderlag i tidningen ridsport i somras eller våras, bla om en ny sorts gummiflis som var tillåten. jag har försökt leta upp det gamla numret hemma men hittar det itne och hittar inte heller på ridsports sökfunktion…

velepa1986
0

Kan de vara Paddex? De kommer fram hela tiden när jag söker på gummiflis.. Eller vad är Paddex?

Sandra

Besök gärna

Alex
0

#35 Nej, paddex är inte samma sak som gummiflis. Paddex är ett kanonbra underlag, tyvärr väldigt dyrt dock…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

velepa1986
0

#36 Jag läste att de kostar 77 kr / ton. För en 20*40 ridbana skulle de bli 216 ton, 16 632. Men då kanske inte frakten är medräknad.

Räcker de med en 20*40 ridbana, om man skulle vilja plocka hem en tränare någon gång och vara en 3 pers..?
Vi har en sån nu i gräs, jag tycker jag rider bättre på mindre ridbanor. Han blir mycket lättare att samla..

Sandra

Besök gärna

Alex
0

#37 Nej, det är utan frakten och det är frakten som är dyr för att det krävs så väldigt mycket…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

velepa1986
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågan är om man inte ska satsa på att köpa en transport, eller hyra och åka till anläggningen vi har i byn. Sammåka allihopa, några gånger i veckan. De tar 5 min att åka dit..
En ridbana på 60*100 uppdelad i 2. 60*75 och 60*25. Ridhus. Där finns ju allt man behöver, hinder och ibland tar dom dit en tränare som man får rida för.
För en billig årsavgift får man rida hur mycket man vill..

Sandra

Besök gärna

Huldan
0

Går det inte att rida dit?

lisette
0

köp ett släp själv då och hyr ut!

may-britt
0

smart

velepa1986
0

#40 jo såklart går de att rida dit, men de tar ca 1 - 1½ timme att rida dit. Går väldigt fort med transport!

#41 Jättesmart, vad kan man ta för att hyra ut de?

Sandra

Besök gärna

lisette
0

#43 kolla runt lite vad det kostar i din närhet. jag vet att här i skåne tar de allt från 250-400 för en hel dag.

men sen är det ju så att det kan vara bökigt att köra iväg med släp. jag behöver hjälp att lasta min häst, så för mig är det uteslutet att köra själv.

hyr man ut släp så är det viktigt man har försäkringar som täcker allt.

Rita-S
0

I ena stallet min kompis står i kostar det 300 kronor dygnet att låna om man inte står i stallet, 200 om man står i stallet.
PÅ Q8 kostar det 300 kronor för 3 eller 4 timmar har jag för mig, men dom är ju inte direkt billiga ^^ ;)

Men det värkar som dom flesta som har transport för uthyrning utanför stallet här i området  tar runt 3-400 kronor från folk utanfrån och det värkar va gjängs att alla i stallet får 100 kronor avslag.

Lorita
0

#20 jag har en ridbarna, som ligger rakt på marken med en blaning av 1/3 stenmjöl och 2/3 murarsand, vi la på 10-15cm rakt på det ny slagna gräset, det är lite lätt luting på marken men inget som man märker.

Det har funkat bra för oss sen -00

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

#46 det måste väl va billigaste sätt att fixa ridbana?

Lorita
0

#47 ja och för ett par veckor sen kom en bekant och frågade om receptet, för vår ridbana är bättre än den "proffsbarna" som dom hyr just nu, dom ska bygga egen nu Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

#48 där kan man se! Skrattande

velepa1986
0

#46 Låter verkligen intressant! Hur mycket vart eran ridbana att kosta när allt va klart? och hur stor är den?
Där vi hade tänkt blir de ganska blött, hur såg de ut där ni byggde? Har ni drenering.
Mycket frågor, men jag tyckte de verkar intressant!! :D

Sandra

Besök gärna