Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1274 ggr
josssan
0

Dressyr, tips :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan (:

imorn (onsdag) ska jag rida dressyr & jag vet inte riktigt vilken häst jag ska ha, men en häst som är väldigt het & går på tygeln väldigt lätt men för mycket liksom och det går inte riktigt att får ner huvudet för, om man tex, säger att han tuggar på bogen & ska söka sig ner, har ni några tips? Han är väldigt pigg som sagt.

/ Josefine

Sara
0

Hur är steget då? Vissa hästar tar ju bettet utan att trampa under sig ordentligt.

Jag rekommenderar halvhalter, halvhalter, halvhalter. Så han lyssnar mer och sviktar mer i steget samt höjer ryggen och sänker nacken.

Sara

josssan
0

Okej, tack :) En del dagar trampar han ordentligt och en del inte. Men jag prövar med halvhalter.

MiaMaria
0

Du akn även pröva att göra många övergångar och tempoväxlingar, då får du med dig bakdelen. Testa och se. Med många övergångar och tempoväxlingar menar jag 6-10 st på en långsida, men då ska dom vara rätt gjorda, går det inte börja med färre. Även skänkelvikning är bra.

Kipawa
0

Min ponny är en teknik häst. Jag rider mycket övergångar och lösgörande övningar. Det bästa med din häst är att göra halvhalter och få den att lyssna. Övergångar och tempoväxlingar. Skänklevikning är också bra för då får du hästen lösgjord och den blir smidigare. En jätte bra övning, tycker jag, är bakdelvändningar, om man gör dem rätt:P Det har min ponny fortfarande lite problem med:p haha;) Hoppas det går bra för dej i alla fall;)

reddie
0

Här kanske du hittar några övningar som passar.

reddie
0

Oj, läste inte så noga. Antar att du ska rida på en ridskola. Då kan man inte börja med en massa övningar mitt i lektionen. Glad

Men någon annan med egen häst kanske hittar några användbara ridövningar.

emsems
0

fråga din ridlärare. hon känner nog hästen och kan ge fler och bättre råd än vad vi kan gissa oss till här. men hästar som går bakom lod brukar ju ofta göra det pga en för aktiv hand.