Barfota

Vanligt problem, finnhästen sportade med det hela tiden.
Vet att hovslagarena kan fixa så att hästen lyfter snabbare på fram, de böjer skon på nåt vis. fråga hovslagaren!
Jag hade en engelsk hovis så jag fattade inte riktigt vad han förklarade så jag nickade bara instämmande.

#1 - det var hovslagaren som föreslog att han skulle gå barfota under den lediga perioden.

Låta honom gå barfota kanske? Funkar kanon med min (EasyBoots på grusväg)
Jag med har min barfota och rider med easyboots om jag skall rida på grusvägar :) funkar jättebra, även när det är isigt som nu, man skruvar i broddar bara :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Om hästen är ömfotad så lär han korta stegen nu i stället. Min gobban tex är så ömfotad pga leran att han vill gå i dikena nu där det finns gräs. Fast han har skor och snösulor. Leran gör ju att hästar utan skor är ännu mer ömfotade.

Jag har barfota hästar och inte är dom ömfotade, själkart är en häst som man just tagit av skorna på lite mer ömma men när sulan anpassat sig så brukar det inte vara några problem.
Att få en häst att länga steget i hagen, det är ju lite svårt där är du ju inte med, men du kan gymnastisera hästen med mycket tempoväxlingar och att rida över bommar så den får tänka sig för. Annars mår ju hästen bäst av att gå barfota men du bör ge det ett halvår till ett år innan det fungerar helt hundra. Jag har aldrig haft någon typ av gummiskor eller då på mina hästar och jag har kunnat rida långritter på grus utan problem, men det är klart att i början så har inte hoven den kvalitén som vad en häst som hela livet gått barfota har. Gamla sömhål gör ju inte saken bättre heller, men försök att låta honom gå barfota så länge som möjligt
Min ponny, han gick på ridskola i 10 år och var inte skodd alls, han gick ju bara i ridhuset hela dagarna och det är ju mjukt.. Sen när jag köpte honom slog vi på skor runt om eftersom det var tänkt att jag bara skulle rida i skogen och han skulle få slippa ridhus. Men jag växte ju ifrån honom, och vi köpte ju gård och jag fick stor häst och det var ju meningen att han skulel bli pensionär och gå i hagen och ha det bra. Så vi tänkte ta av han skorna, men FY vad öm han blev, han ville inte ens gå utanför boxen… Men vi tänkte ju så att han vänjer ju sig, men fy den stackaren efter 3 månader så hade han fortfarande lika ont, så vi fick slå på honom skorna igen, och sen dess har han gått med skor runt om fast han bara går i hagen, onödigt men sant och dyrt blir det också :P ;)

#7 ja vist sulan försämras fort med skor, det kan ta tid att få hästen stark i hovarna igen och ibland blir det för ont och då är skor det bästa. Alla vet ju hur ont det gör under fötterna när man börjar gå barfota på sommaren och det är klart det känns för hästen också. Minst ett år tar det, så att ta av och ta på skor efter årstid det är inget jag rekommenderar man får ta antingen eller och som med din ponny ta kostnaden om den har blivit för känslig i hoven.
Ger man bara hästen en chans att gå barfota så brukar det funka, men då måste de få en ärlig chans. Man kan inte bra ta av skorna och släppa ut i gräshagen och sen räkna med att dom inte ömmar på grusväg. Då är man ju bra korkad om man tror att det funkar…de måste träna upp sig och vänja hovarna och allt måste komma igång. De känner man ju själv om man suttit med fötterna i luften jättelänge, sen när man sätter ner dom känns det jättekonstigt för att man inte är van.

#9# Jag har levadnde bevis på att ALLA hästar inte går att lära gå barfota. Tycker för övrigt att det är djurplågeri att hålla på och ta av och på skor. Har man satt på skorna så lär sig hästen att gå med dom. Sedan kan vissa få så ont att dom bara står stilla i hagen och blir stelare och stelare. Vet tex en häst som var van att gå med skor vars ägare tog av dom för att det var bäst just då. Den fläkte sig i hagen och fick avlivas. Den trodde att skorna med brodd var på.
Min lilla pålle är alltid barfota. Han ömmar inte och hovvisen sa att han inte behövde skor.
#10 Jag håller absolut med om att alla inte kan vara barfota.
Våran förra häst kunde inte det, då kröp hon nästan i diket så hon fick ha skor…
jango är barfota nu helt och hållet igen, hon hade skor bak i en vecka, men det gick inte så bra…hon ville inte gå. men barfota funkar hon braa :)

Varför ville hon inte gå med skor? Hade hon bara bakskor?
#12 Hade hon bara skor bak? *endast nyfiken*
Vi skickade nog nästan samtidigt gejsa, haha ; )

Hi hi ja det verkade som det.
haha, nyfikna ;)
jaa, hon hade skor bara bak för att styltas upp, det hade något med hennes hakning att göra, hovis trodde det skulle hjälpa, men det gjorde det inte, hon hakade mer och blev jättestel och gick jättekonstigt, första dagarna trodde vi att det bara berodde på att hon inte var van vid skorna, men efter en vecka så gick hon lika konstigt och betedde sig jättelustigt så skorna åkte av och hon blev glad :) hakningen gick ner en aning och hon är knappt stel alls. nu får hon massa b-vitamin istället.
#17 Jaha, då förstår jag. Jag trodde inte att det var ngn speciell anledning, det va därför jag frågade… ; )
jo, det fanns en anledning :)

Hade hon patellaupphakning alltså?

Man bör nog tänka sig för mer än en gång innan man sätter på skorna, för det är då den naturliga mekanismen förstörs. Mitt råd sätt inte på skor förrän ni behöver det verkligen, att ha barfota häst kräver som allt annat kunskap, vilket är hästägaren skyldighet att skaffa.
Jag är helt övertygad om att utan skor är det optimala för hästen och det förstahandsval man ska ha, sen finns det tillfällen då beslag är det enda rätta, men det är inte så många Skogsmulle hästar som behöver skor . Vist finns det hästar med så dålig hovkvalité men dom är få och försök när ni köper häst att även kolla hovarna om dom inte håller för barfota gång då brukar dom också bli jobbiga att få skorna att sitta på när hästen blir äldre.
Min gubbe kan INTE gå barfota, klarar inte ens en tappsko! Har provat att ha honom barfota bak på sommarbetet (enbart semester) för några år sedan (hovisen idé, inte min
). Han var lika ömfotad och halt efter 2 månader semester, kunde knappt gå på gräskanten på vägen. Sen slet han ner hovarna så mkt att hovis fick plasta upp hovarna sedan när han skulle skos igen efter betet. Blev dyrt för mig…
Nu får han ha sin känga (Davis Boots) på sig inne och ute i hagen OM han tappar en sko tills hovis kan komma. Även om skon glappar sätter jag på den, skyddar mkt.
mitt lilla kräk :) går barfota och ska få vara det så länge min hovslagare inte säger något annat. han har bra hov kvalite och sliter hovarna jämnt och fint. det är så skönt att slippa leta tapp skor i hagen. billigt blir det oxå
Lyrik, tyvärr är det ju så, vissa hästar har inte stärka nog höver att gå barfota. Vårat fel som människa faktisk, i och med att man har järnsko-möiligheten har det tyvärr blivit avlat på även dårliga hovar, nåt som i naturen skulle gjett vargen lite extra gott i magen.. men så är det, om hästen inte kan så får man ha sko på, inget annat att gjöra då :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#23 där skrev du något viktigt, det behövs bra benställning på hästen för att det ska gå riktigt bra med barfota, sliter hästarna väldigt ojämnt så blir det mycket större risk för att dom ska få ont i hoven. Hur ofta verkar du, jag värkar var 7-8:e vecka annars så växer sig hovarna för långa.
#24 Hans mamma hade dåliga hovar, ärvt det till sina 3 "barn".
Sen blev det inte bättre av att han blev vanvårdad och misskött i 6 år…

shirley fick jag slå på skor fram nu, för att slippa verka henne typ var 4:e vecka som de blev…. sne i sina fossingar…
jag vill också ha mina pållar barfota om de e möjligt… men när man kör mkt långa ritter sliter de upp sina små hovar…. då brukar de få bli skor…. Toppen kunde gå barfota fram när han ej gick fullt… hoppas shirley klara ett låååångt tag att gå barfota bak….
å moye hoppas jag kan gå barfota fram till långritten i sommar, men man vet ju aldrig när rundorna börja bli långa… 

Jag har ju både sorro och fille barfota än. Fille blir ju 5 år och är islänning. Sorro blir 4 år och är halvblod. Men när vi börjar att rida ordentligt i vår så lär vi nog få sätta på skorna. Min tränare sa tex att islänningar inte kan tölta lika bra med stora steg utan skor.
Men att ta av skor på hästar som redan vant sig i så många år är helt fel. Eftersom jag har sett så mycket skit när dom försöker få dom att "vänja" sig att gå utan skor. Herregud vad många hästar som har lidit för den skull.
Och normala vintrar så går det inte att rida utan skor och brodd. För vi har isvägar här annars. Eftersom jag vet hästar som har fläkt sig så försöker jag se till att dom åtminstonde slipper få dö för en sådan sak.

#28 Sorro skulle jag vänta med skor till, du ska ju sälja honom så då kan den nya ägaren få bestämma. Jag ha sett lyckad avtagningar av skor också, men man få verkligen räkna med att det tar lång tid och vara beredd att det inte går. När det gäller Athena så kan jag rida henne mycket på grus och jag har inga problem på vintern heller, det är ju en häst med bra benställning och starka hovar, då är ju barfota det bästa allt är ju individuellt.

Vi får se om jag överhuvudtaget kan sälja sorro. Han är inte bra än och det är 5:e dagen som han får tabletterna. Det skulle bara ta ett par dagar tills man märkte förbättring enl vet.
Och han är ömfotad så börjar vi rida ut på honom på våra hårda grusvägar så måste han med skos. Däremot hade jag ju tänkt låta fille som har så fina hovar och fötter enl hovis gå oskodd. Men enl tränaren så måste han skos. Vi får se hur jag gör.

#30 Jag trodde han hade blivit bättre, hoppas de blir bättre snart.
Fille skulle jag också vänta med, jag vet att många skor islänningar på slentrian, man kan ju vänta tills man behöver mer tult om man ska tävla eller rida mer avancerat, det har ju fördelar om man kan ha dom oskodda också, dom blir inte sående för en tappsko. Hoppas nu det blir bra med Sorro, det är jobbigt att stå med fler hästar än vad man vill ha, det är roligare med rätt antal.

Jo, jag tänkte också i dom banorna. För det blir ju även billigare utan skor och inga tappskor. Men min tränare är hård. Hon kan ju t o m vägra att ge mig lektioner om jag inte sätter på skor. För då kan hon ju skylla på att han aldrig kommer att tölta bra och då vill hon inte stå där. Vi får se. Ja, jag har inte råd med 4 hästar. Jag går på knäna varje höst när vi ska köpa hem hö och halm. Eftersom jag vill att mina hästar ska ha det bästa och mycket mat så blir det dyrt för mig. Inte kan jag spara pengar heller av mina inackorderingar eftersom det går åt till kraftfoder och all medicin som jag köper varje vinter och vetbesök. Med min lilla inkomst så går det eg inte ens runt nu. Tur man har en gubbe som är snäll. *ler*

Jag vet många som har islandshästar barfota och om man ser på kostnaden för skor om det inte behövs, då är det en dyr tränare, då kan det ju löna sig att leta reda på någon som är mer positiv till barfotagång, för just bland Islandsfolk finns mycket fördomar om skor.
Nu har jag inte mina barfota för pengarnas skull men jag verkar tre för samma kostnad som skor skulle kosta för en och det är ju en vis skillnad det 

Jag kan inte byta tränare. Finns ingen så bra som hon här i stan. Och hon är domare och föder upp islänningar och har egen hingst med. Hon är så himla kunnig. Ja, jag känner ingen som inte har skor på sina islänningar. Men å ena sidan så har vi ju sådant klimat också. Att man inte kan rida utan skor och broddar på vintern normalt. Men vi har kanske som ni har vintertid detta år och då förstår jag att man inte behöver skor på vintern. För dom få gånger som det är is på vägen kan hästen lika bra stå isf.

Vi har nog normalt så som ni har i år, för i år har vi inte haft is alls. Normalt så är det max en vecka som det är riktigt halt och då kan man rida på ängen eller låta hästen få lite ledigt.
I islandsstallet här intill så är det några hästar utan skor och några med, vad jag förstår är det fullt krig om vad som är rätt eller fel mellan dom. Så vist finns det islandshästar som går barfota och tränas sen om dom tävlar det vet jag inte.
japp gejsa, hon har en patellaupphakning, det har vi pratat om en gång, minns du inte ? ;)
min häst sliter framfötterna snett för att han blev felverkad som föl/unghäst men det har blivit mycket bättre sen vi skodde av så nu är det inga problem. sliter fortfarande aningen snett men inget som stör, bara å verka bort.

#35# Ja, det är konstigt att man inte kan komma överens när det gäller hästar. För islänningar har ju väldigt bra fötter annars. Så vore det inte för det hala så hade han nog gott kunnat gå utan skor.

#36# Jo då, jag minns. Men trodde inte att en hovslagare skulle kunna komma på att om man skor bak så blir det bättre. Det har ju inte med fötterna att göra.
Blev lite intresserad också eftersom min hovslagare har sagt att om man ska sko med bara två skor så borde man sko bak. För det är ju bak som dom halkar mest enl honom. Men alla som skor med två skor tar ju fram bara.
jag vet faktiskt inte alls. styltas skulle hon göras iaf, och funkade gjorde det ju inte. haha.
#25 jag verkar honom var 8:e 9:e vecka. han har bra benställning. min hovis är bra och ärlig han skulle slita öronen av mig om jag gör hästen illa