Nosgrimma
Vad är detta för nosgrimma:
Hur inverkar den? Varför har man den`?
Har tyvärr inte en aning då jag aldrig har sett den förrut, men följer gärna tråden och ser om det är någon annan som har ett svar.
den översta nosgrimman är typ så att den hjälper till och trycker på nosryggen när man tar i bettet, om jag inte har helt fel för mig :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
som #2 sa, den ger ett tryck över nosryggen när man tar i bettet, blir som ett kombinerat bett/hackamore ungefär..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Började väl användas på galoppörer/travare kanske har jagför mig; när de pullade mot bettet fick de tryck över nosen också - något de kände igen som stopp från vanlig hantering i grimma och som bröt mönstretmed att springa ifrån trycket (och förmodligen smärtan som kom av hårdare och hårdare tygeltag när de blev förvirrade av om tygeltag betydde stopp eller öka eftersom det i racing sporten kan vara lite bådeoch beroende på vem som rider har jag för mig, plus allt omkring på en tävlingsbana. Det fanns heller ingen undre nosrem/kinnkedja att gapa emot utan fullt möjligt att öppna munen istälet för att låsa den.) och så börjadde de sakta av igen.
Smart lösning tycker jag, gör det mer förståeligt istället för skarpare.
Men du har ju hittat bilden på en bra sida, varför inte läsa där?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

På hööks säljer de såna under islandshästsidorna så den används tydligen mycket på islänningar också.
Skynda långsamt så går det fortare.
#5 Skulle tro att det är bygelnosgrimma du tänker på? Det är i så fall inte samma slags nosgrimma.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Stämmer inte det som det står i länken då? Tyckte ju det var en tydlig beskrivning.
Kan för allt i världen inte minnas vart jag sett det på riktigt, men har gjort det nånstanns.

#6 Just det, så ser den ut. Då är det ju inte samma.
Skynda långsamt så går det fortare.