Tävla unghäst
Vad är det för ålder som gäller för att få tävla ungponny i dressyr och hoppning? Och hur är det med kval?
putt

vad jag har hört får du tävla ponny i unghästklasser oavsätt hur gammal du är men det måste se propotionerligt ut.
kval vet jag inte

menar du ålder på hästen eller på ryttare?
med b-ponny får man tävla dressyr tills det kalenderår man är 14.
i hoppning är det ett år mindre, alltså när man är 13-
ungponny borde det ju inte vara någon begränsning på annars mer än att det ska se proportioneligt ut och att hästen orkar med dig.
Det står i TR.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 Det finns ingen åldersgräns på ryttare sålänge man tävlar Avd B, alltså unghästklass. så du kan vara 30 år och tävla B-ponny, sålänge du tävlar Avd B.
Jag vet inte heller hur det ser ut med kval o.s.v, menar du när du får gå upp i högre klasser med ponnyn? Antar att man ska rida några felfria rundor för att gå upp till en högre klass. Tror dock inte det finns några kvalregler mellan LD-LA, utan när du ska upp till MVS B, så ska du ha ridit några felfria LA rundor.
Men jag är inte 100% säker, hoppning är inte min grej, allt står i TR ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
En fråga i dettta sammanhang. Jag har hört att mman får tävla i klass B oavsett hur gammal man är som ryttare och oberoende av hästens ålder. Dock undantaget A- resp B-ponny i hoppning.
Stämmer detta? Tycker det vore jättetråkigt att det just skulle gälla småhästarna, då det är just dessa som behöver utbildning av äldre ryttare.
Vi har ett russ på 13 år som hoppar som en gud men som ingen 12-13- åring , vi känner till, klarar av. Min dotter som är 23 rider henne annars och då hoppar hon medelsvår. Vi skulle vilja visa upp detta fantastiska sto för att ev, kunna hitta någon duktig ryttare som skulle kunna klara av henne. Är det möjligt att hon skulle kunna få rida hoppning i Avd B? 

när man kvalar ungponny är det 2 felfria rundor i avd b,klassen man vill uppklassa sig till som gäller :)