Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7352 ggr
lisette
0

automatisk utfodring?

undrar om någon har en sån här automatisk utfodring där det åker undan ett snöre vid en viss tid på dygnet?

hur är den uppbyggd? hemmagjord eller köpt?

JenD
0

Jag har haft denna modellen i stall där jag jobbade, fungerade riktigt bra och det var smidigt, det hade varit ännu bättre om det funnits fler "käl" eller vad man ska säga men det fixade morgon- och kvällsfodringen iallaf. Vet faktiskt inte hur den exakt var installerad för det var redan gjort när jag började men det var företaget som den köptes av som installerade vet jag..

Foderautomat

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

JenD
0

Oj såg att du skrivit "med snöre" Det missade jag Skäms Vet inte hur den fungerade faktiskt..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

painten
0

Jag har sett en sådan, vet inte hur de fungerar, men det sägs att de ska vara bra.

cordenia
0

Har tyvärr ingen, men skulle vilja ha då de verkar väldigt bra. Eftersom det kan ofta vara svårt att ex lunchfodra hästarna när alla i stallet är på jobbet.. Men när jag kikade runt lite tidigare fann jag den här och den verkar bra Skrattande

lisette
0

#1 smidig. dock vill jag ju ha ute i hagen. vet att det finns liknande som man sätter i hagen. tycker de är obehagliga eftersom de måste vara utmed ett staket. risken att hästarna blir klämda finns ju

#4 precis det jag hade i tankarna! =)

man borde ju kunna göra en sådan själv tycker man. det är ju en vanlig resårgrind och en kapellstropp. sen är frågan hur maskinen ser ut.

RubHel
0

Vi har lunchgrindar i mitt stall, smidigt och bra eftersom att det nästan aldrig är någon i stallet vid lunchtid.

Har hänt ett fåtal gånger att timern inte har fungerat, och då har hästarna blivit utan lunch. Men håller man koll på den så är det hur bra som helst :)

Däremot har dom fått modifiera den lite i stohagen, för förra året kröp Astra under tråden på morgonen och åt upp allas hö själv. Snäll häst liksom :P

lisette
0

#6 är det en sådan som finns i #4? hur blir det egentligen med grinden, är det inte en resårgrind så ligger den väl på marken?

RubHel
0

#7 Inte helt säker på om det är just en sån, men det är något liknande iaf.

Vet inte helt hur den fungerar, men tror det är en fjäder som drar tråden åt sidan, så den ligger inte på marken.

pluttanna
0

Det finns även lådor var botten öppnas för att kunna luncha i hagen.

Personligen gilla jag då lunchgrindarna bättre.

Borde kunna gå o fixas med en stål/trä grind som öppnas och fäster sig i en magnet på staketet så att den inte är i vägen och hästarna kan gör ailla sig på den.

RubHel
0

Hittade en film som jag filmade förut när stona stod och väntade på att grinden skulle öppnas :) Hittade den nu av en slump, kom inte ihåg att jag hade den. Håller på att ladda upp den på YouTube för tillfället.

RubHel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sådär ja :)

Zaphix
0

11: vad sött, tokhungriga hästar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
1

tack rubi! ser lite läbbigt ut när den släpper. men vilken smart uppfinning alltså!

JenD
0

#11 Jättesmart, söta dom är, dom vet preciiiis vad som väntar på andra sidan :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

RubHel
0

#13 Ser kanske läskigt ut, men i vårat stall har det så vitt jag vet aldrig hänt nåt med hästarna när den släpper. Dom blir ju lite rädda när den släpper, men dom håller avstånd från den. Dom vet ju trots allt vad som väntar på andra sidan. 

Om den skulle råka träffa en häst som står lite för nära, så händer det nog inte så mycket ändå. Nästa gång håller nog den hästen avstånd :)