OT vaccinera, svininfluensa?
Hallå, hallå ;)
Fick ett brev igår om att jag kunde komma till vårdcentralen och bli vaccinerad 10 nov.
Men jag vet i tusan, jag vill ju inte få svininfluensan, men jag har också hört att det förekommit ganska allvarliga biverkningar av vaccinet.
Frågan är, pest eller kolera? ;)
Ska ni vaccineras, eller har blivit? Inga biverkningar för eran del?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

sonen vaccinerades i fredags. han är 2½ och fick bli vaccinerad pga hans förkylningsastma.
vi resonerade som så att hade han blivit allvarligt sjuk av svininfluensan och något hade hänt så hade vi aldrig förlåtit oss själva.
vi har inte märkt ngt på han förutom att han var lite gnällig i helgen. annars fullt normal.
jag tänker vaccinera mig när jag blir erbjuden. jag vill inte gå och smitta andra människor om jag skulle drabbas. likadant att jag vill inte bli smittad.
den mängd kvicksilver som finns i är mindre än den vi får i oss varje vecka genom våran mat.
de som blivit sjuka har ju varit dåliga sedan innan, redan nersatta på något vis. jag tror inte sjukvården hade erbjudit alla vaccinationen om det verkligen inte behövdes.
visst, det har inte testats ordentligt, men jag har ändå förtroende för läkarkåren/forskningen, tror inte de skulle ge oss något som var extremt farligt.
Jag har haft svininfluensan redan.. Så är nog ganska skyddad mot det nu ; )
Men jag tycker nog att du ska ta den! Bra för att skydda andra om inte annat..
Jag tillhör inte någon riskgrupp, så jag väntar tills det har lugnat ned sig med de värsta organisationsproblemen. Då vet man nog också mer om hur farligt det verkar vara. Jag tror att det är bättre för en frisk person att genomgå sjukdomen än att vaccinera sig, och jag har möjlighet att hålla mig hemma och inte smitta folk. Så vi får se.
Jag läste förresten att en del har testat positivt för svininfluensa utan att ha några symptom. Tänk om man redan har det
?
Jag tillhör en riskgrupp, men tänker inte vaccinera mig ändå.
Vi på skolan bör vaccineras, men jag tackade nej, då vad jag har hört är det fler som har dött av vaccinet än av själva svininfluensan.

Det är bara i få fall som influensan blir allvarlig, lr tom dödlig, så man kan ha det utan att man ens märker det. Man ska nog inte stressa upp sig i onödan.
Blev erbjuden att vaccinera mig genom skolan, tackade ja. så ska bara få en tid nu !
Nej, jag ska inte vaccinera mig. Smitta andra kan man ju göra ändå, för du kan ju fortfarande bära på viruset om du är vaccinerad, men du får det inte själv… Sen har inte jag nån annan sjukdom som gör att det är nån större risk att jag dör i det, vad jag vet.
Många blir ju sjuka av vaccinet ändå så… Vanlig influensa återkommer ju varje år, och det är ju fler som dör i det, så varför det blir sån hysteri så fort det kommer nåt nytt förstår jag inte.
Och att de inte skulle erbjuda alla vaccinet om det inte finns nån anledning för det säger jag är ren bullshit. Det finns de som tjänar massor på den här massvaccineringen… Sverige och Norge är de enda länder som erbjuder alla vaccinet, även de utanför riskgrupperna. Det hade garanterat fler gjort om det var nödvändigt.
Men nä, här ska folk hjärntvättas och slås i att det är livsfarligt för alla och alla ska kunna vaccineras, utan anledning anser jag… Medan det finns de länder som inte ens kan ge vaccin till alla i riskgrupperna. Ge resten av vaccinet till de istället då om det ska läggas ner så j*vla mycket pengar på det! De behöver det ju bättre…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vi fick erbjudande från skolan men ja tacka vänligt men bestämt NEJ, dom tycker vi ska ta vaccinet då ja går omvådnadsprogrammet och är ute en del på praktik men eehm…nej tack.
Det finns väl flera orsaker till att det är bra att massvaccinera. Den första är att den här influensan är betydligt mer smittsam än den "vanliga", så många fler kommer att bli sjuka, vilket kommer att påverka samhället på olika sätt, även om folk inte dör. Den andra är att vaccinet förhoppningsvis ska ge åtminstone visst skydd mot den andra omgången av influensan. För det kommer med väldigt stor sannolikhet att komma minst en omgång till, och om det går som 1917-1918 är den varianten betydligt dödligare.
Fast jag tror som sagt personligen att man bör passa på och få den nu, innan den muterar, så klarar man nästa omgång.
#10 Japp, det var den andra vågen som skulle komma i början av oktober… 
Som sagt, om den är mer smittsam och farligare, ja då undrar ju jag hur betydligt fler dör varje år i vanlig influensa än vad som dött i den här? Och alla de som dött har haft andra allvarligare fel på kroppen som gjort att de inte klarat av den. De flesta som fått den har upplevt den som vanlig influensa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11: Nej, det som skulle komma i början av oktober var den andra vågen av det här viruset. Vad jag talar om är vad som kommer att hända när det här viruset muterar, vilket det, såvitt jag hört, inte har gjort ännu, i alla fall inte till någon form som smittar människor. Däremot vet man att influensavirus muterar lätt och cirkulerar mellan svin, andfåglar och människor i olika kombinationer, tills det uppstår någon smittsam variant som kan spridas. Det är därför det talas om "årets influensa" - en ny variant varje år.
Än är den här influensan inte särskilt farlig, som sagt. Orsaken till att man vill massvaccinera nu är att samhället som helhet lär få problem om 1/3 eller mer av befolkningen ligger hemma och snorar och ingen kör snösvängen eller sköter åldringar eller hämtar sopor. Orsaken till att man själv bör överväga att vaccinera sig är att det kan ge skydd mot nästa års influensa, som kan vara en många gånger dödligare variant av den här svininfluensan. Det är dock inte säkert att den blir farligare, den kan lika gärna bli mildare. Men att viruset kommer att mutera är ganska säkert.
Det är förstås 1918 som spökar för alla. 1917-1918 förekom en relativt mild men rejält smittsam influensa. De som genomlevt den hade tämligen gott skydd på hösten 1918, då influensan kom på allvar. 1918-1919 smittades någonstans mellan 25 och 40 % av världens befolkning, uppskattningsvis 2,5 % av dem dog (mot cirka 0,1 % för vanlig influensa). Skälet att vaccinera sig nu skulle (för mig) vara att skaffa mig skydd mot ett liknande framtidsscenario. Fast det enklaste vore ju att skaffa grissnuva nu, så det blir klart
.
jag tänker inte vaccinera mig.
Kan tillägga, jag som då har haft den, att det var en ren mardröm! Usch aldrig igen!
Får inte vaccinera mig då jag är jäte allergisk mot nickel :(
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#15 Jobbigt! : /

Dessutom har media stor makt i allt, då folk lyssnar på dom och blir så lätt uppskrämda. Ena veckan vill alla vaccinera sig för att dom har skrivit om ngt dödsfall, veckan efter ändrar man sig för att man har läst ngt nytt om biverkningarna från vaccinet.
Jag tänker inte vaccinera mig. Har mängder med skäl, men tänker inte rada upp dem.
Tycker det är så överdrivet, all konsumtion av mediciner och vaccineringar osv. Det är inte konstigt att bakterier blir resistenta.
#12 Vore intressant att se nån statistik om var i världen de 2,5 procenten som dog befann sig… Skulle inte tro att majoriteten var i Sverige om man säger så.
Och det var 100 år sen, hur mycket har vi haft sen dess?
Ja, vi har haft fågelinfluensan, galna kosjukan, mul- och klövsjukan… Det har vart precis lika stor hysteri runt alla, men vi har väl klarat oss rätt bra ändå tycker jag… Sen skulle jag tro att vi har betydligt bättre sjukvård idag än för 100 år sen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tänker inte vaccinera mig. Inte i nuläget iallafall. Läkare tycker man helst ska avstå om man är under 18, över 70 eller gravid så som inte vet hur det drabbar dom. Sen är dom inte säkra på hur många sprutor eller biverkningar det ska vara. Dom har ju snackat om förlamning bl.a och det finns dom som vaccinerats men ändå fått svininfluensan. Och ska jag vara ärlig tror jag dom har snackat så mycket om den mest för pengarnas skull. Som #19 säger, än så länge har vi klarat det bra. Alltså, läkare, apotek osv känner ju enormt mycket pengar just nu, så tror det är en del för pengarnas skull dom sprider ut så mycket. Och om någon månad eller två slår jag vad om att det inte finns någon svininfluensa.
#19: Över 25 % sjuka och cirka 2,5 % döda var i USA. Ungefär 35000 pers dog i Sverige, enligt Wikipedia var befolkningen då drygt 5,8 miljoner. Men som sagt, det är inte dödligheten som är det stora problemet, utan att så många blir sjuka att samhället inte fungerar förrän de kryat på sig.
Visst har du rätt i att dagens sjukvård är bättre och förmodligen är folk friskare också. Var och en väljer om man vill vaccinera sig. Men det är klokt att titta på all information man kommer över innan man bestämmer sig, inte bara säga att det är en konspiration för att förslava folket, eller en köpt mediakampanj, eller vad allt det finns för teorier.
Fågelinfluensan är inte "inne" nu, det är sant, men den lever fortfarande kvar och utvecklas. Nu hann H1N1 före att få en form som kan smitta mellan människor, men ingenting säger att inte H5N1 kan göra det samma. Eller någon annan variant. Vad händer till exempel när någon - människa, gris eller anka - får båda varianterna samtidigt och virusen börjar byta gener med varandra? Även spanska sjukan var en H1N1, och det gör väl de sakkunniga extra nervösa. Att svininfluensa inte drabbar gamla i samma utsträckning beror förmodligen på att de var med förra gången H1N1 var på gång.
Jag rekommenderar Gina Kolatas bok Spanska sjukan för den som är intresserad av hur influensa fungerar.
Vaccinerade alla 3 barnen i tisdags o har varit SÅÅÅ anti till det tom i måndags då vi började diskutera det hrä hemma…båda hade funderat var för sig ang beslutet på att inte ta..vi kom fram till ungfär samma som Lisette, att man måste ju ändå tro på våra dokotorer här i landet o dem bör ju veta mer än vi;-)
hade aldrig förlåtit sig om det hänt ngt..Joel hade med förkylningsastma när han var liten så man vet ju int ehur han reagerat på svininfluensan.. har fortfarande problem m luftrören när han blir förkyld..
SÅ nu när ungarna är vacc måste ju jag också ta det, har jagtvingat dem får ja goxå göra det:-)
Var m om en massvacc i skolans gympasal..RÄTT märklig, makaber situation…en hel skola vacc på 30 min! 7-8 sjuksköterskor m vars ett bord satt helt öppet o vacc…mindre kul för dem skolbarn som vart ledsna…:-( kunde ju varit LITE mer pedagogiska..
Tack o lov så märkte int eäns våra att dem tog sprutan..puh!
Dem har haft huvudvärk, tröttare än vanligt den äldsta, feber 2 av dem..
jag er i risiko gruppen så jag har tatt den med mykke om och men jag fikk prata med suke sösteren i 30 min siden jag var redd.
men det gikk bra jag fikk lite press i halsen og hadde ont i armen i 2 dager.
vill bare si at min venninne i Norge var helt frisk inte noe fel på henne og hun fikk svine influensaen och det gikk inte bra,
jag hörer flere och flere som dör av denne sykdommen som det inte har värt noe fel på för ut.
i norge döde det også en 3 års gammel jente som det heller inte var noe fell med för hun fikk dette.
min lege sa da han hadde vaksinert meg at jag kunne inte smitte noen annan så lenge jag hadde tatt vaksinen.
jag moste stole på at leger gjör rett når det gjelden denne vaksinen
dette er også förste gangen jag har vaksinert meg mot influensa siden jag har värt i mot det för ut.
men tykker at denne er så alvålig och kan fort före til döden at nu gjorde jag det.
jag vaccinerade mig igår.
dom hade drop-in för riskgrupper och eftersom jag tillhör en sådan just nu tog jag tillfället i akt.
jag har också varit tveksam länge, men gjorde ändå mitt val.
det känns bra att ha det gjort, och jag har nu gjort vad jag kan för att förhoppningsvis klara mig ifrån det.
själva sprutan kändes ju ingenting, men idag har jag haft ganska ont i armen och varit lite svullen och varm vid stickhålet, men annars ok.

jag tänker INTE vaccinera mig, pga min sprutfobi trots att jag är i en ganska allvarlig riskgrupp
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
0# Man blir inte sjuk egentligen av vaccinet. Du vet, virus ligger som i "paket" och det är virus som orsakar te.x svininfluensa. När man vaccinerar sig sprutas det in exakt likadana paket som i riktiga svinsjukevirus, fast i vaccinet finns inget virus. Detta är för att kroppen ska lära sig hur svininfluensevirusen ser ut så att kroppen ska kunna stöta bort virusarna snabbt i framtiden. Det är när kroppen lär sig och stöter bort de där paketen som man blir sjuk, men eftersom att det inte finns något virus i vaccinet är det inte farligt.
Lite luddigt förklarat kanske men ungefär så. Ska själv vaccinera mig mellan v. 47-49.

jag har bestämt mig, jag ska vaccinera mig, fast det känns lite jobbigt, inte själva sprutan, men allt runtikring, jag gillar inte sjukhus 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#27, det kommer gå fint ska du se, för oss gick det jättefort!
allt som allt tog 5-10 min, och då var det mest laburinten för att komma till rummet som tog tid.
själva vaccinationen gick på tio sekunder :)

#14, tack för att du nämnde nickel. det visste jag faktiskt inte om. vi blir erbjudna att ta den via jobbet. men jag är också nickel allergisk så jag kommer nog inte göra det.
har hört om många som fått feber och blivit väldigt ömma i armen efter sprutan.
#21 Viruset finns trots att folk vaccinerar sig. Så mutera kan det allt göra ändå, och det lär det göra. Vi kan inte skydda oss mot allt, nya sjukdomar kommer väl just mycket för att vi är för många människor, så något behövs för att ta död på en del. Låter hemskt, jag vet. Men det är ju lite så det funkar… Och så länge det inte hjälper med det som finns kommer det ständigt komma nya och värre sjukdomar och epidemier. Så visst, även om vi lyckas skydda oss mot svininfluensan kommer det bara komma en värre om några år.
Och jag har fått mig en hel del information. Sett på massa debattprogram och liknande om det. Och faktum är att de flesta läkarna talar mot en massvaccination. De anser att det räcker med de i riskgrupperna samt de mest utsatta (sjukhuspersonal, lärare osv). De som starkast talar för det är de från smittskyddsinstitutet, de som tjänar pengar på det…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
det har ingenting med hvem som har allergi mot nikkel.
jag har det selv och jag tok den.
men de som er allergisk mot egg skal inte få den
til dere som er usikkre hadde jag ringt og snakket med dem dere har et tlf nummer på lappen dere fikk eller får de forklarer alt til dere.
siden det går masse usanne rykkter om denne sprutan som det inte er hold i.
Jag tänker inte låta en främling sticka in nåt i min hud. Jag har forbi för sånt x)
Stall Bråna
#32 Om du blir sjuk och måste ta ett venprov då… ;)
Jag tänker ta svinis-sprutan!
#33. Jo de….. Då är det bara att bita ihop och ta sprutan.
Men då är det i nödfall xD.
Jag har sprut forbi så det smäller om det..
Stall Bråna
Ja, tycker att man ska ta den för att åtminstonde skydda andra som kan drabbas än mer illa av influensan. Särskilt om man träffar mycket folk, arbetar inom vård eller med barn.
#35 Fast det hjälper ju inte, då är det ju de som kan drabbas mer som bör ta den. För även om man är vaccinerad kan man ju få smittan och bära på den, det är ju bara att man inte blir sjuk själv. Så du kan ju fortfarande smitta andra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag är superspruträdd, och vill egentligen inte ta den, men mina föräldrar tvingar mig.
Ska ta den genom skolan, men tänker inte ta samtidigt som alla andra, utan ska försöka fixa så att jag kan göra det efter skoltid, för det kommer ta ett antal timmar tills vi är klara (brukar bli så).
När vi skulle lämna in vaccinationslappen sa mamma åt min lillasyster att lämna in min lapp oxå, hon litar inte på att jag skulle lämna in den utan att ändra 
#36 Javisst kan man fortfarande bära på smittan, men om alla vaccinerar sig så stoppas ju smittspridningen = finns det tillslut ingen smitta att bära på blir färre sjuka och om inte annat skyddar man de som av olika anledningar inte kan ta vaccinet. Om alla skulle tacka nej till vaccinet så skulle fler bli sjuka. Sedan vaccineras riskgrupperna först, därefter skolbarn och strax efter allmänheten och Sverige har beställt 18 milj doser så att det ska räcka till alla, så jag tycker inte att man behöver tänka på att andra behöver vaccinet bättre.
Jag är inte i någon riskgrupp och ville igentligen inte ta den.
Men när skolan ändå erbjuder det gratis tyckte jag att det kan vara lika bra.
Min kompis fick dock mycket arm-ont & huvudont, hennes mamma detsamma..
#39 Ja, man kan få influensasymtom ett par dagar eftersom vaccin är en "liten dos av sjukdomen", men tar man det bara lugnt tycker jag inte man ska oroa sig för mycket.
#40 Precis :)
Det är väldigt osmart att inte vaccinera sig, men ska inte lita på vad tidningarna skriver hela tiden. Har vaccinerat mig och märkte inte av det ALLS, utom att det gjorde lite ont i armen. Känns bra att vara helt skyddad. Man är osmart om man inte vaccinerar sig tkr jag!
Tog sprutan för ca 2 veckor sedan,
sa,,a dag fick jag ont i huvudet.
Nästa dag hade jag jätte ont i armen, kunde in peta på den, ont i huvudet och i hela kroppen, även lite feber..
Gick självklart inte till skolan den dagen.
Dagen efter det så hade jag jätte ont i huvudet och kunde inte äns tänka. Så det blev att stannna hemma från skolan då med.
Jag tog den eftersom att jag är i riskgruppen och fick lapp om det och så ;) ska snart ta den igen, får hoppas att jag slipper bivärkningarna då, om jag får det.. så kommer jag nog dö eller något 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jag tog den i onsdags. Vaknade med 39 graders feber dagen efter -.-' Men gick till skolan igår sedan, så blev sjuk lika snabbt som jag blev frisk. Har dock en kompis som fick sprutan i måndags och fortfarande är sjuk, hans temp hoppar mellan 37 och 39 grader. Han kommer besöka doktor på måndag…

#37 det bästa med att vara 18 är att man bestämmer sånt själv 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#42, biverkningarna kan komma om ett år och inte alls säkert du märker de direkt. Dessutom är det inte alls osmart att vaccinera sig, det är ett personligt val man gör. Vet du hur vaccinet påverkar dig om ett par år? Det är ju inte testat på lång sikt ännu…
Angående riskgrupper så är min mamma fly förbannad då hon både har diabetes och lungproblem, och ändå inte fått förtur till vaccinering.. Vaddå "riskgrupper har förtur"?? Tydligen inte alla….
#45 *avisavisavis*
#46 Skrämm mig inte ! :P
nei inte alle blir sjuke av den.
tenk på alle som har fått den de har da inte blitt så sjuke
se på Sverige och Norge hvor mange som inte har fått den ennda och de dör, se på sjukehusene i Sverige de er fulle av folk som er sjuke.
det du sier om at man kan reagere 1 år etter hva snakker du?
og de er heller inte sikker på om vi som får den tar den moste ha en til så hvorfor sider du at du snart skal ta en til????????
det er så mange löse rykkter om dette inte rart folk er redde for och ta den.
Vaccinerade mig för tre veckor sedan, skulle tagit andra sprutan på onsdag. Men de ringde från Mvc och sa att man inte behövde ta två sprutor även fast man var gravid. Ska vaccinera min treåriga dotter i morgon, barn skulle man fortsätta att vaccinera två gånger pga att de var de som blev sjukast.
så vi trenger bare en da?
og barn to?
#51 Japp!
#51 Ja så sas det i dag iallafall.
och så glad jag ble siden da slipper jag och väre så jette redd som jag var