Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2337 ggr
Breathplay
0

skarpa bett?

Jag undrar om någon kan berätta lite mer av sin egen erfarenhet av pelhambett i gummi? Är det bäst att rida på dubbla tyglar så man kan "släppa efter" på hävstången? Eller är delta bra?

Jag har själv alltid varit emot "skarpa bett/hjälp bett".. men nu hjälper jag till med en häst och dom har just skaffat pelhambett i gummi då hästen varit väldit stark innan och haft svårt att gå ner i lägre form. Och det verkar ju funka bra..

Isabella Ekelund

Peppe
0

angående pelham:

1. ska ALLTID vara rakt
  2. Bör ridas på 2 tyglar (tyvärr får man inte tävla ponny på 2 tyglar så då måste man ha delta)
  3. gummipelham är oftast sjukt tjocka (dom svarta) och för tjocka bett är aldrig bra. jag har aldrig sett ett pelham i annat gummi än det svarta tjocka så jag antar det är det ni har

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

NovaRoll
0

INGET bett är skarpare en handen som håller i det

Breathplay
0

Hur vet man om bettet är för tjockt då? Hästen är ingen ponny så, men ska testa med två tyglar.

Isabella Ekelund

NovaRoll
0

Ju tunnare desto snällare mot hästens laner

Peppe
0

#3 du kan kolla hur stort utrymme som finns mellan hästens laner genom att lyfta läppen. jag äter upp min hatt om det utrymmet är större än ett sånt svart gummipelham ;)

resultatet av ett för tjockt bett är att hästen inte kan stänga munnen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[countess]
0

jag rider på pelham ibland när jag rider ut med någon annan först red jag på delta men sedan bytte jag och körde med 2 tyglar vart grymt mkt bättre

Breathplay
0

varför är det så mycket bättre med två tyglar?

Isabella Ekelund

may-britt
0

det er sant det er inte bettet som er skarpere alt kommer ann på  hånden som holder i  tyglen.

Zahara
0

#7 då kan man själv "välja" hu skarpt bettet ska vara hela tiden med ett delta har du samma skarphet hela tiden

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

har ett pelham med "happymouth" men har inte provat det ännu då jag itne har två par tyglar. men min åsikt är att man ska rida med två tyglar för då kan man reglera effekten mycket lättare.

skulle aldrig lägga ett svart gummibett av något slag på någon häst…. isch….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Breathplay
0

Men hästen stänger ju munnen även med det tjocka bettet.. men finns det inte något ljust bett också? som är mycket tunnare? har för mig att jag sett det någonstans…

Men poängen med att rida med två tyglar är då att man kan släppa efter på den tyglen som är fäst i ringen längst ner?

Isabella Ekelund

LinaN
0

#11 happymouthbetten är ofta i ett ljusare och hårdare material än svart gummi, så det kan vara dem du tänker på.

men meningen är just den, rider du med två tyglar kan du släppa efter på "stången" dvs den nedre tygeln. tänk på att inte sitta och tjuvhålla i den tygeln utan använd den bara som en nödbroms :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Breathplay
0

Då är det nog det happymouth jag tänker på (:

Isabella Ekelund

may-britt
0

hvorfor setter du  inte hästen på  stang med kjetting under haken.

nu hadde jag samme problemet och Alex kom et godt  forslag stang med kjetting under haken.

jag satte dette på  min is og tro det eller ei hun töltar som en gud går inte over i  trav och  stikker som hun gjorde för en helt annan häst och  rida.

hun tessta meg för ut men det har hun inte gjort når jag bytta bett hun var på  3 delt för ut och  det fungerte inte.

jag kan even rida ut men henne nu.

min trenar sa han hadde inte sett noe så  konstig som når jag bytta bett hun kan også  tölte på  löse tygler nu.

jag tror det er mykke med at når hästen merkear at  vi  har kontroll så  sluttar de och  tesste oss och väre dum