Boxmodell
Om ni skulle få välja..
Vad gillar ni bäst boxar 3,5x3,5 eller 3x4
och varför?
Vad har ni själva för mått?

vi har 3 boxar, varav 2 stycken som är 4*4 meter och 1 som är 3*3 meter.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
3,5x3,5 för jag föredrar kvadratiska boxar, men samtidigt vill jag ha så stor yta som möjligt, så 4x4 skulle kännas bättre. 3x3 tycker jag känns för litet, så större box än så har jag, minns inte exakt.

Kalle står kungligt i en box på 3x4.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
haha, min b-ponny står i en box ca 4x4 :D
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Min lilla älsklingsshettis har en på 4x3

Min häst box är rektangulär, hur stor har jag ingen riktig koll på. Ska mäta i morgon

#4, 5 Wow, då har de gott om plats!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Skulle jag ställa mina hästar på box igen så skulle jag absolut inte gå efter godkända minimimått utan jag skulle göra stooora boxar, mer som rum =) åsså skulle dom få gå tillsammans och inte avskiljt.
På samma sätt som spiltor fejdas ut just nu så tror ju jag att (enskilda) boxar kommer att fejdas ut i framtiden, frågan är inte om utan när. Burar är ju inte längre godkänt för regelbunden förvaring av hund och propotionerna är domsamma som boxar för hästar. Men tyvärr tror jag att det kommer dröja.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#7 Hehe, Han ligger ner med som en plattfisk så det är inte roligt att mocka.
Snart ska vi också bygga ut stallet i nästa del av byggnaden då får vi två boxar till, Dom i samma storlek. Då ska vi köpa en stor häst samt en shettis eller ett fullblod som vi ska utbilda och sedan sälja. Så då kommer stallet bli stort. Fast en box för hö. Så förhoppningsvis händer det nästa sommar. Men liten förändring på boxarna blir det. Tre stycken i 4x4 och han får stå kvar i sin box på 4x3.
#8 Jag håller delvis med dig
alla vill väl att ens hästar ska stå så rymligt som möjligt,
men i många fall skulle det vara omöjligt att bygga om befintliga stall utan att ruinera sig, att bygga så stort skulle innebära att många inte skulle ha råd att ha stall alls.
#10 Jo visst är det så =) Men för inte så längesedan stog nästan alla hästar på spilta, det var inte alls konstigt. Man tänkte, precis som du skriver, att det skulle ruinera en om det bara hade varit tillåtet med box. Och det hade det gjort på många ställen om det kommit plötsligt. Det var så långt bort att man tänkte inte att spilta skulle bli förbjudet. Men allt eftersom att box har blivit mer vanligt så har spiltan blivit mer och mer utfejdad. Snart kommer den att ha fejdats ut helt (det är ju idag inte längre tillåtet att bygga nya spiltor för regelbunden uppspiltning). Hur lång tid kommer det dröja innan boxen har fejdats ut? Buren för hundar har redan påbörjat sin process. Jag tror knappast att boxen kommer bli otillåten inom 10 år, men jag hoppas att den kommer bli otillåten under min livstid =) Men även det kan vara att hoppas på för mkt, tyvärr.

3*4 med ingången på kortsidan, jag tror hästarna håller renast så.
Själv har jag mina på lösdrift.
#11 Ja många ridskolor hade spilta men i mindre privatstall va det ju ialla fall vanligare med boxar (ialla fall i de stall jag va i på 70-80 talet). Jag hoppas inte boxen kommer att bli otillåten.
Själv har jag både lösdrift och några boxar och tycker om båda alternativen. Men visst jag tycker inte box är ok om man har en väldigt kort utevistelse/dag.
Vi har 8 vanliga boxar (4st 3x4, 4st 3,5x4) sen har vi två storboxar på 4x11. Tycker det finns för och nackdelar med storbox. Vi har inte galler eller helväggar mellan våra vanliga boxar, tycker att det är ett bra allternativ till storbox.
#13 Nu pratar jag kanske lite längre tillbaka i tiden. Sen, så vissts tycker jag fortfarande om bur till hund, men jag tycker inte det är okej att dagligen ha hunden i bur och dessutom bara låta den vara utanför buren 10-12 h/dygn. Visst kan det vara bra och praktiskt med box, men att varje dygn året runt (eller halva året) ha hästen på box 10-12h/dygn känns inte bra tycker jag.
Jag skulle nog välja att ha 3,5*3,5m i sådanna fall.
Har själv ingen koll hur stor box min ponny har. Får väl ta och mäta någon dag.