Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4392 ggr
[LoveNasse]
0

Vad gäller som helfodervärd?

Hur funkar det i det flesta fall när man är fodervärd om hästen skadar sig?

Exempel:

Låt säga att jag tar en häst på foder för en "kortare" period (3-12 månader) (om tex ägaren precis fått barn)och att sedan ska ägaren ha tillbaka hästen igen. Om hästen då tex skadar sig allvarligt i hagen eller kanske blir sparkad (alltså en olyckshändelse) medens den är på foder hos mig, så kan man vill inte kräva att man som fodervärd ska stå för veterinär kostnaden på många många tusen, eller?

Thorsson
0

Jag tror det beror helt på hur man som ägare och fodervärd kommit överens om.

Cilla89a
0

I de flesta fall, eller alla fall jag vet, då brukar fodervärden få kosta på sig alla veterinärkostnader som ev uppkommer under tiden då denna hyr/lånar hästen.
Men hästen är ju otast försäkrad, så man brukar ju "bara" behöva betala självrisken, visserligen kan det bli ganska många tusenlappar ändå.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sus-sharon
0

som fodervärd har man i regel alla kostnader för hästen (utom möjligtvis försäkringskostnad) under lånetid om ej annat anges i kontraktet.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[LoveNasse]
0

Tycker det är "dåligt" faktiskt, men samtidigt förstår jag ju hästägaren..

jn84
1

Jag tycker inte det är dåligt. När man har en häst på foder så har man den ju som sin egen och har fullt ansvar över den.

Men som #1 säger så är det ju sånt man kommer överens om mellan ägare och fodervärd innan man lånar ut hästen.

När jag hade min häst på foder och han skadade sig så stod dåvarande ägaren för det. Nu i efterhand tycker jag det är konstigt, men vi hade inget kontrakt och jag tog bara hand om hästen för att ingen annan hade tid. Från början stod jag endast för boxplats, men sen blev det mer och mer jag fick betala själv och till sist köpte jag honom.

[LoveNasse]
0

Jag tycker det beror på vad det är, om hästen skadar sig i hagen tycker jag ägaren ska stå för det om man bara har hästen över en kort period men om den skadar sig när man rider pågrund av att man rider för snabbt på dåligt underlag tex. tycker ajg fodervärden ska stå för skadan :)

CelsiusT
0

#4 Varför är det dåligt?

Under den tiden du har hästen hos dig (alltså under fodervärdskontraktets tid) så har du hand om hästen som om det vore din egen, med fullt ansvar (om inte kontraktet säger något annat). Fullt ansvar innebär bla att man kan råka ut för att plötsligt behöva betala självrisken för att hästen råkar ut för en olycka - det är så det är att ha häst. Om inte jag missminner mig så planerade/funderade du på att ta en häst på foder en tid för att se hur det är att ha egen häst, och så är det att ha egen häst - det kan hända olyckor om kostar massa pengar.

Det är det vanliga sättet att det går till, sen kan det ju finnas anledningar som gör att det inte blir så. Ett fodervärdsavtal är inte färdigskrivet och det ser inte alltid ut på samma sätt, utan det är ett kontrakt mellan ägare och fodervärd och då är allt förhandlingsbart. Sålänge båda är överrens och sksriver under kontraktet så är det riktigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[LoveNasse]
0

#4 joo det är ju dåligt för mig ifall det skulle hända nått :P

Men iaf, joo vi kanske ska köpa eller ta en häst på foder (kanske), det jag menade är bara att om man har en häst i 6 månader och så skadar den sig i hagen (som mlika gärna kunde hänt hos ägaren) och så ska man som fodervärd få betala sjukt mycket pengar för skadan och sedan ha en häst som inte går att rida för att sedan när hästen är i bra skick igen lämna tillbaka till ägaren som hade tur med att sin häst inte skadade sig med henne/honom. .. Är det lxm ens egen häst man ska ha i många år så känns det alf som man betalar för någonting mer. men jag vet ju att det inte riktigt funkar så , men åndå. :)

Thorsson
0

#8. Men om du skulle ha en häst som du lämnade ut på foder, skulle du vilja stå för skadan som hästen åkommit i hagen?

Du får ju tänka såhär!
En foderhäst är nästan som en alldelles egen häst, det dom flesta fodervärdarna inte betalar är försäkringen, men de betalar de resterna utgifterna.
Det är du som har ansvaret för att hästen håller sig i ett bra skick, samt har de övriga nöjerna som t.ex rida, mocka, sköta hästen. Det är samt ditt ansvar att hästen inte blir skadad. Klart att det är trist om hästen är skadad under hela den tiden man har den, men det är alltid inte så kul att ha egen häst/foderhäst.
Klart att olyckor händer, men det är ändåså ditt ansvar att se till att hästen får den vård den behöver och har man en försäkring på den kan en stor slant bli en mindre.

Flertal av oss här inne har köpt hästar som under näst intill hela tiden varit skadade under vår ägo. Vilket är rejält trist, men det är endel av livet som häst ägare. Är det ens egna häst, betalar man för allt, och en skadad häst är ofta väldigt svår att sälja medans foderhästen kan man lämna tillbaka när tiden gått ur och ta en ny på foder.

CelsiusT
0

#8 Nej det brukar ju inte fungera så. Men om du tar upp detta med hästägaren och förklarar tydligt hur du tänker så kan det ju hända att det går att diskutera. Som sagt, ett oskrivet kontrakt är förhandlingsbart, men det är verkligen ingen självklarhet.

Men jag kan förstå hur du menar, jag vill ju inte lägga pengar på en häst som jag inte kan nyttja under tiden jag har den. Varför ska jag ta hand om en skada hos hästen för ägaren och själv inte få ut något av det hela? Ska du ha häst på foder en sådan kort tid så är nog faktiskt detta något att diskutera, om inte annat att du i så fall vill ha möjlighet till att ha hästen längre tid (så du får nyttja hästen frisk). Sen beror det ju lite på varför ägaren vill lämna bort hästen på foder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[LoveNasse]
0

"Flertal av oss här inne har köpt hästar som under näst intill hela tiden varit skadade under vår ägo. Vilket är rejält trist, men det är endel av livet som häst ägare. Är det ens egna häst, betalar man för allt, och en skadad häst är ofta väldigt svår att sälja medans foderhästen kan man lämna tillbaka när tiden gått ur och ta en ny på foder."

Det har du iförsig väldigt rätt i, jo men hade jag varit hästägare hade jag ju självklart velat att fodervärden skulle få betala.

Men brukar det vara så att man max betalar självrisken isåfall?

Thorsson
0

#11. Ja, har man hästen försäkrad är det endast självrisk man betalar vad jag vet. Hade du velat att din fodervärd skulle betala, så får du som blivande fodervärd betala. :)

[LoveNasse]
0

#12 hehe joo de tär väl såå… men det är ju mina föräldrar som får betala isåfall, men man får hoppas att det inte händer något, och opftast gör det ju inte det =)

Thorsson
0

#13. Precis! :)

sus-sharon
0

#11 & #12 det beror lite på var hästen är försäkrad.

åtminstone Folksam (där jag har mina hästar) har självrisk +10% av överskjutande belopp.

och är det behandlingar som inte ingår i den typ av försäkring man har, ja då står man där och får betala hela kalaset själv.

så nej, det är inte alltid bara självrisk.

Cilla89a
0

#15 håller med, man kan inte gå och intala sig själv, att blir hästen sjuk/skadad, så är det enbart självrisken man behöver betala, försäkringsbolag försöker alltid sticka undan stolen och det finns skador/sjukdomar som försäkringsbolagen inte ersätter alls.

jag tycker man bör ha en buffert ifall hästen skadar sig eller blir sjuk.

[LoveNasse]
0

#16 Asså det är inte det som är problemet, om hästen skulle skada sig så har mina föräldrar självklart råd att betala vetrinär vård osv. Det är bara det att man alltid vill komma så lindrigt undan som möjligt. Men är det någon som har någon aning om hur mycket hästar i någon sorts statestik skadar sig varje år? :)

sus-sharon
0

#17 det kan du kolla upp hos försäkringsbolagen, om jag inte minns fel.

[LoveNasse]
0

Okej, så bra :) tack!

Cilla89a
0

#17 det känns som du är väldigt orolig för att hästen skulle skada sig.
det är ju helt omöjligt att säga om den gör det eller inte.
Japp, som jag haft i 10 år, har varit skadad en gång under dessa 10 åren! Och det var för några månder sedan, då han sprang och lekte i hagen, han har troligen gått omkull eller vridit om benet ganska ordentligt, då han var blockhalt på ett av sina ben, distriksveterinären kom, klämde lite, gav smärtstillande, och gav 2 veckors butta, och det kalaset gick på 4000 kr.
tack och lov hade han bara skadat muskeln i benet och blev bra ett par veckor senare.
Så Japp har kostat 4000 kr i veterinärkostander under 10 år.

Jag har haft tur med mina hästar, dem har aldrig direkt varit halta eller skadade, min gammla häst Schess, under dem 2 åren jag ägde honom fick han en liten släng kotledsinflammation på ett ben och blev stående några veckor, det kalaet gick på 8000 kr.

Brimad som jag haft nu ett år än så länge, har aldrig varit sjuk/skadad under detta året.

Men sen har jag vänner vars hästar har åkt på buköppningar och har fått punga upp 30-40.000 kr.
En bekants häst fick en spricka en benet för några veckorsedan och står i hängmatta på djursjukhuset, dem har än sålänge fått punga upp 10.000.
En annan har opererat bort lösa benbitar på sin häst, hon fick punga upp 15.000 kr.

Men det ska ju till otur. Det jag vill komma fram till är, att det är dyrt med veterinärvård och en buffert är nödvändig, man kan inte ha 2500 kr på ett konto och tro att det ska räcka vid skada för det är vad självrisken kostar. 

Men jag skulle tro att det igentligen är en ganska liten del av alla Sveriges hästar som är sjuka och skadade, jag skulle tro och hoppas i alla fall att majoriteten av alla hästar lever ett friskt liv.

[LoveNasse]
0

#20 Tack för ditt långa svar :)

Jo det är klart man inte vill att sin häst skadar sig det första den gör, inte så att jag är rädd för det men det vore väldigt tråkigt. Anledningen till att jag frågar är också att ifall man köper egen häst om det är värt att lägga till en "vetrinär extra" i försäkingen och inte bara ha A1 försäkring. Självklart har vi råd att betala ifall hästen väl skulle skada sig, men det känns ju aldrig roligt eftersom man då får välja bort något annat som man inte kan göra. Så därför måste man överväga om de tär värt att betala några tusen extra om året för extra vetrinärvårds försäkring eller om man hoppas på att hästen håller sig frisk och att man bara har vanlig A1 försäkring. ..

Cilla89a
0

#21 men sån där extra veterinärvård är väl mest sådana småsaker som resor, medecin m.m…
visst är det tråkigt att behöva lägga massa tusenlappar på veterinärvård, och speciellt om det är någon annans häst, men det finns ju en anledning till varför man inte köper en egen häst, utan lånar.

[LoveNasse]
0

#22 jo det är sant. Det här är vekrligen svårt… egen häst eller fodervärd eller medryttare. Det jag vill är liksom att komma någon stans. Jag vill ha en snäll häst men som inte kan allt inom ridningen så man har något att jobba med och se framstegen… Att vara medryttare känns som att man inte har något att säga till om, jag har varit det i flera år nu på lite olika hästar och jag vill ha mer seriös träning där jag sjåälv bestämmer. Men jag vill inte heller jobba med hästen mycket för att sedan lämna tillbaka den till ägaren som man gör som fodervärd.

ååhh det här är så svårt :S

WinterPrince
0

Jag var helfodervärd till två hästar förra vintern. Vi hade skrivet i avtalet att ägaren står för skador som inte jag medvetet orsakat.

[LoveNasse]
0

#24 Det låter väldigt förmånligt :)