Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 3917 ggr
halludu
0

Trickträna

Hej allihopa!

Jag är supersugen på att börja trickträna, men vet inte riktigt var jag ska börja? Kan någon ge mig tips på vissa rörelser eller saker och hjälpa mig med lite steg var jag ska börja och så?

Tar gärna emot svar så snabbt som möjligt : )

Jättetacksam för svar!!

Thorsson
0

Gå in på Natural Horsemanship här på iFokus, dom kan nog hjälpa till lite mer :)

halludu
0

Är blockerad därifrån..

Det borde ju finnas en annledning till att vi har en sån grupp här inne för att man ska kunna ställa frågor inom det : )

CelsiusT
0

Hur du ska lära in det beror ju på vilka metoder du vill använda dig av. Själv klickertränar (KT) jag och då är allt möjligt, men du kan ju såklart använda dig av "locka/lura" metoden som många gör (alltå att man med hjälp av godis visar hästen vad den ska göra).

Du kan lära in:

buga: Håll en morot mellan hästens ben (Med KT: shejpa minsta rörelse neråt/bakåt, eller targetstick)

backa: Gå mot hästen och säg kommnadot, fortsätt träna och snart kan hästen backa ifrån dig. (med KT: shejpa, börja med minsta rörelse bakåt)

snurra: Hur man lär in det med locka/lura vet jag inte på rak arm, kanske at man håller en godis över ryggen på hästen så att den får vända sig från dig för att ta den och då "leder" man den runt med hjälp av godisen? (Med KT: skepja, börja med minsta rörelse åt sidan med huvudet) Tänk på att göra åt samma håll, sätt på kommando och sedan ta andra hållet (samtidigt viktigt att man faktiskt tar andra hållet om man gör det mkt för det är en strech-övning)

lyfta hoven: Många använder ett spö och petar på baksidan av benet när hästen lyfter benet belönar man. (Med KT: shejpa, börja med minsta lilla benlyft)

höga benlyft under gång: Först bör man kanske lära in ovanstående, när hästen kan det på kommando med båda benen ber man om benen var för sig.

skaka på huvudet: Med godis är det bara att locka/lura hästen till det och belöna. (Med KT: shejpa, börja med minsta lilla rörelse åt det håll du vill, men tänk på att belöna åt båda hållen)

Finns hur mkt som helst, bara fantasin som sätter gränser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

halludu
0

#3 Tack för tipsen, jag kommer hålla mig till godisvarianten : )

Birke
0

#3 Mkt bra tipps :D

halludu
0

Putt..

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns massor man kan göra och tusen sätt att göra det på.
Det finns den obehagliga tvångsvarianten där ben bindsfast eller hålls fast med rep eller liknande (>.<)
Finns klicker träning.
Finns locka.
Finns negativförstärkning.
Och possetiv förstärkning.

Jag trickar med grabbarna och använder mig av positivförstärckning och/eller locka. (positiv förstärkning är i många fall ytters lik klickerträning.).

Stå är den viktigaste grunden i trickträning.
Placera hästen ge komando och backa där ifrån (förs bara något steg sedan längre och längre). Rör sig hästen använd ett nej komando typ "aha" behöver inte vara arg eller hårt utan hästen ska bara kopla det till att den gör eller är påväg att göra fel (ingen bestraffning). Gå tillbaka placera hästen igen och börja om står den kvar mkt beröm.

Efter det kan man lära in yoga, bergsget, gå fot, snurr, inkallning, buga, kompliment, vinka (utveckla till spansk skritt), ligg, sitt m.m.
Tänk noga på hur tricker utförs då det ska vara nyttigt att tricka. Sedan jobba sakta fram tricken.
Var också noga med att lära in underlägsna tirck över dominanta^^

Personligen använder jag godis vid inlärning av underlägsna trick men inte dominanta, när tricket sedan sitter och vi har 100 koll så kan han få godis för allt möjligt men det är bara för att jag vill ge något när han är så duktigSkäms

CelsiusT
0

#7 Jag vill fortätta lite på det du skriver. Du skriver att positiv förstärknings-träning är väldigt lik klickerträning och jag vill reda ut begreppen. Positiv=tillför ngt, negativ=något tas bort, förstärkning=beteendet ökar, straff/förminskning=beteendet minskar.

Klickerträning bygger på:

• Positiv förstärkning
  • Individens egeninitiativ
  • Användning av en betingad markör
  • Det vi ser (vi funderar alltså inte så mycket över varför)

Så klickerträning bygger delvis på positiv förstärkning, men behöver verkligen inte vara det minsta lik positiv förstärknings-träning då klickerträning är så mkt mer.

Bl.a. skulle man i klickerträning absolut inte använda sig av en "nej"-signal som du visar på. Varför begränsa hästen när vi vill att den ska ta in något nytt? (Nu förstår jag att du i #7 inte menade att det är klickerträning, men ville endå bara reda ut det så ingen annan missförstår)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

En annan rolig och lätt sak att lära hästen är att rulla ut en matta. Lägg in ett par godisar i mattan. I början ganska många och när hästen kan det behövs bara en.
När hästen puttar på mattan med mulen hittar den en godis och då vill den fortsätta undersöka. Tillslut kopplar den att godiset kommer fram om man rullar mattar. :)
Alltså, rulla ihop mattan till en korv först så hästen rullar ut den. :)
Är en bra övning om man inte vill handmata hästen.

Animal-3 nämde yoga. Det är också en lätt övning. Börja först med att locka bak hästens huvud bak till rumpan på hästen. När den kan det så sätter du handen under hästens bakben, från svansens håll. Låt underarmen ta i bakbenet och låt hästen se godisen där.
Då kommer hästens huvud bakåt, vänta tills hästen höjer bakbenet, som om den skulle kissa påå hanhundsvis, och ge godis. :)
Urbra för stretching, jag gör det efter varje gång jag ridit.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

halludu
0

Putt!!