Galen häst >.<
Nu är det tredje gången den där galna hästen sparkar sönder boxväggen >.<
Vet inte om ni minns att jag berättade det, men en nordistravare (vid namn Julle) som står i stallet sparkade in två plankor till Astra förut när de stod bredvid varandra. Sen flyttade jag på Astra till andra sidan gången och Ciccis varmblodskille Dogge hamnade bredvid galningen. Vad gör Julle? Han sparkar sönder väggen igen!
Och häromdagen hade han sparkat och sparkat som en galning så 3/4 delar av väggen hängde lös mellan honom och Dogge! Julles ägare skyller på att "han blir så här när han är i kondition". Det är något allvarligt fel i skallen på den där hästen för ingen häst ska göra så där. Och vadå kondition? Han har ingen kondition för fem öre >.< Aarrgh, blir galen på både hästen och människan.

Ojdå….låter inte som någon mysig häst att ha bredvid sin. Gör han bara så när en annan häst står bredvid eller annars också?

hm, ojdå.. hoppas ingen häst blir skadad när dom står jämte honom, inte han själv heller ..
#1 Jag tror det bara är när nån annan står bredvid, men jag vet inte.
#2 Ja precis. Idag flyttade Cicci på Dogge och ställde dit ett dräckigt sto istället för att se om Julle kanske är snällare mot henne, för han behöver inte känna nån konkurrens från henne.

tänkte om han bara gör så när en annan häst står bredvid så kanske det skulle blir lugnare om han fick stå i en hörna och inte ha andra hästar så nära inpå sig…..om nu den möjligheten finns….. vet inte så mkt om problemet…bara en tanke

bara hästen inte skadar sig själv… lite läskigt han sparkar sönder väggarna så där stup i kvarten.
#4 Tyvärr finns inte den möjligheten. Det är fullt i stallet och Cicci vill inte ha in honom hos konvalescenterna. Jag hoppas verkligen att ägaren får bukt på sin häst snart, det är bara problem med honom, tråkigt nog =(

men om han bara sparkar sönder väggarna "bara sådär" så måste det ju vara någonting att han inte trivs eller något galet iaf….annars beteér sig ju inte en häst så…
Vet en häst som gjorde så (läste i en tidning) och det berodde på magnetfältet under stallet. Fälten (linjerna) möttes under hans box eller nåt sånt…minns inte riktigt.
Pim, det stämmer. Det var i en hästfocus under året som gick…..
Det finns två typer av energilinjer som går i marken. Curey linjer och leid linjer. De ligge rsom ett rutnät över hlea planeten och en del forskare tror att det är med hjälp av desa linjer fåglarna navigerar i sina flyttar.
Gör ha nså om ah nstår i en annan box? Fråga stallägare o hästägare om ni inte kna flytta honom till en annan box?
Sedan är det som så att djur är känsligare för naturens lagar och annat än vad vi är….. Katter sover gärna på curey-kors (dvs där två cureylinjer möter varandra) medan hundar gärna sover på leidkors.
Att ha leid eller curreylinjer akn göra att man får migrän och sover dåligt om man har sängen mitt över en linje elelr ett kors….
Ni kan okcså gå med slagrutan för att se om ni får utslag på någon linje eller nått kors i hans box…..
Förr i världen tog man hänsyn till sånt när ma nbyggde hus o stallar….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 tycker detta är mkt intressant Har du mer info om detta får du gärna pma mig….
ska ske Pim ^^
Fast det är kanske flera som är intressserade? För då startar jag upp en ny tråd…..

förstd inte så mkt där. Vill mer kunna läsa om olika händelser och upptäckter de gjort just runt detta med energin runt djur och människor. bl a hört om hästar som pga denna energin vägrade gå in på kvällen och rusade vilt ut på morgonen och var genomsvettig…….stackaren. visade sig sen att linjerna möttes under denna box

Han som jag köper probimin av i Stockholm. Frågade mig om jag hade kollat currycurry linjerna i stallet. Han tänkte på att mina två hästar som är dåliga i magen kunde stå på sådana fält och vara oroliga av det. Men jag sa att dom har inte stått i samma box hela tiden. För isf skulle dom ju blivit bra i magen om dom när dom flyttade.
Om du itne ahr oturen att hela jäkla stallet står i ett fält….. ibland är ju linjerna bara centimeter breda, o ibland metervis breda…..
Men detta är ju vekrligne inte mitt område inom det "övernaturliga"

Ja, man vet ju aldrig. Men å ena sidan har dom hittat fel på Sorro nu så…. tror inte att han får irritation på tjocktarmen pga det. Vi får se om det inte går över. Fast å ena sidan så vill jag ju inte riva stallet heller så.
sätta upp ngt emellan så den inte ser andra hästar??
/Elin
Vi har iallafall två hästar i stallet som är sådär att de sparkar och sparkar i den andra boxväggen om det står nån där. Den ena har fått flytta till en ensam box där den trivs jättebra, och den andra har de satt upp en filt över gallret på den sidan där den andra hästen står så att de inte ser varandra, och då slutade den sparka sådär hela tiden.
Det är svårt det där, särskillt om det inte finns möjligheter att byta box…

Har ni provat att ställa honom i spilta? det finns ju faktiskt hästar som inte trivs i box, Hade en gång ett sto som stod i box, men hon åt näsytan ingenting, ställde henne i spilta, oj oj oj vad hon åt.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Min förra häst sparkade också som en tok i väggarna… Testa sätta upp tomma bildäck (alltså ingen fälg) på väggarna, mycket obehagligt för hästarna att sparka på eftersom hovarna "studsar" tillbaka ;) Med lite tur slutar han sparka men i vilket fall som helst slipper ni laga boxväggar stup i kvarten :D
Tack för era tankar, tips och idéer =)
#16 Har testat det, men den rev dom ner istället..
#18 Finns ingen spilta i det stallet.