Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2645 ggr
lisette
0

sorterar ut mineralerna

blir lite tokig på hästen här hemma.

båda pållarna får kraffts granulat mineraler utrörda i betfor.

ponnyn slukar allt, men hästen lyckas på något sätt sortera ut mineralerna ut betforen.

jag vet inte hur jag ska göra, det slutar ju alltid med en hög i krubban.

har hällt av allt vatten i betforen när den svällt klart. men hon lyckas ändå. provat att blanda ner bröd med, men mineralerna ligger ändå kvar.

tips?

AusaBausa
0

samma här m Ludde, krubban full med lämnade mineraler, utplockade ur betforen..

kanske man skulle köpa en sån hink med mineraler som dem kan slicka i sig själva när dem vill.. funkade ju på sommarbetet..

bebbe
0

Hon känner väl inget behov av mineralerObestämd prova att hänga in en mineralsten, då tar hon nog själv vad hon behöver.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

halludu
0

Men blöttlägg pelletsen så den "smälter" Eller köp mineralpulver och blanda i : )

LinaN
0

granulat är hopplöst, dessutom så KAN det bidra till sandkolik.

Tänk själv att tugga i sig mineraltillskott som är i grusform *rysa* måste ju knastra något fruktansvärt i tänderna.

Harry som äter ALLT lämnade granulatet när jag gav honom, nu ger jag pelletterade mineraler (solid) och han lämnar aldrig. Vissa hästar gillar inte konsistensen. Prova o byt "sort" från granulat=grus till pelleterat.

iom att hon är unghäst också så måste hon ha i sig alla nödvändiga mineraler o bös.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

#1 nackdelen med en sån mineralhink är ju att de knarkar på den. en sån balja tar slut på nolltid för de gillar den.

#2 jag tror snarare på att hon inte gillar den. för en mineralsten äter hon mycket av.

#3 granulat är pulver, eller småstenar! =)

#4 hmm bra idé. får kanske göra det. dú vill inte skicka ngn dl för att se om det passar frun?

bebbe
0

Finns det inte i flytande form ?

bell
0

Jag hade förut både granultet och pelletssen till mina hästar eftersom inte  alla ville äta av båda sorterna.  Nu har jag dok snälla granult ätare Glad Den  kräsnaste av dem får ju bestämma mineralerna.Flört

halludu
0

#5 Men det finns väl sånt slätt pulver med?

LinaN
0

#5 jo jag kan skicka litet pelleterade mineraler :)

inga problem. Ska bara komma ihåg o köpa en postenpåse, för där kan man knö ner upp till 2 kg  ^^ har dålig koll på hurmycket en dl väger men dagsransonen för en unghäst av detta är 1 dl….. jag köpte en stor säck och den kommer hålla säsongen ut om inte mer ^^

Peppe
0

granulat är det rätt vanligt att hästar inte vill äta, varken Blacky eller Peppe äter det. ca hälften av de 22 hästarna i stallet lämnar granulaten. köp pellets istället =) tror det finns flytande också hos krafft

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

cathie
0

Pröva andra mineraler :) Vissa "försvinner" tex när du lägger dom i blöt tillsammans med betforn, så det finns inget att sortera ut för det är blandat med betforn :)

// Cathie @ www.cathie.se

lisette
0

#8 jag tror det bara finns granulat och pellets, ivf i kraffts sortiment?

#9 behöver ju inte så mycket som 2 kg ens! =) hade varit jättesött av dig.

#10,11 ja det tåls ju att kolla upp!

lisette
0

#8 jag tror det bara finns granulat och pellets, ivf i kraffts sortiment?

#9 behöver ju inte så mycket som 2 kg ens! =) hade varit jättesött av dig.

#10,11 ja det tåls ju att kolla upp!

Gronstedt
0

Jag köpte en säck granulat tillsammans med en massa andra tillbehör, innan jag ens fått hem hästen - för jag begrep inte bättre. Det enda sättet att få i henne det är att lägga kraftfoderpelletsen i blöt och hälla mineralgranulatet ovanpå, då äter hon glatt upp alltihop. Det finns andra hästar i stallet som älskar granulatet och äter det rent, men naturligtvis inte min plutta. En säck med 25 kg mineral räcker i evighet, om man ger 0,5 dl per dag, kan jag säga Flört. Nästa gång köper jag pellets!

Peppe
0

#9 på hinken står det 1 dl=80 g :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Repoort
0

http://www.steel-joint.se/

Steel joint mineralerna är inte av "korn" utan tunt pulver (puder)

halludu
0

#16 det var sånt jag menade : ) Det kan ju vara lite svårt att försöka ta ut det ut betfon ; )

Lorita
0

Jag ger mina mineralhinkar i hagen, dom för äta vad som vill ha, det är klart att det blir mer i början då hästarna behöver fyllaupp behovet.

Nu dom senaste dagarna har dom också ätit massor, jag vet inte varför men det var väll något dom saknade, ibland kan det ta månader utan att dom rör mineralerna så hästarna känner nog själva vad dom behöver Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

jag ska nog ta o köpa sån mineralhink igen..så dem äter det dem behöver, funjade br ahär..annars får man köpa det i pulverform som jag gav skötarhästarna..

det jag ger nu är "grusigt" så det kan ju vara därför han ej äter det. Dock äter ju unghingsten det o det är ju viktigast..;-)

LinaN
0

#15 jag har ingen hink ^^ o säckarna är slängda ^^

Lisette, jag har packat 7dl mineraler till dig, ska köpa postpåse imorrn :) På en vecka lär man ju märka om hon äter dem eller inte.

lisette
0

tack lina, du är en ängel! =*

JoyBysen
0

Jag har likadana mineraler som du och en lika dan häst. Jag blötade mineralerna i minst en kvart innan fodringen. Funkade ganska bra, men han petar fortfarande bort lite. Men det han petar bort på kvällen äter han upp på morgonen. För han får bara mineraler på kvällen. Min är ännu värre med pulver än med pellets.

lisette
0

#22 fast om man låter det ligga så länge så sjunker de ju till botten? jag brukar lägga det i betforen precis innan servering.

Linnea
0

#23 Lägger man de i vatten en stund så löses de upp, iaf delvis.

Skynda långsamt så går det fortare.

Akerberg
0

När min häst gjorde så så la jag minrealerna överst mitt i hinken, då fick hon i sig dem i första tuggan =) Var nästan aldrig några kvar i hinken när jag gjorde så. Blandade jag däremot ihop dem med fodret låg allt var i botten när hon var klar.

lisette
0

#25 det ska jag testa idag!

JoyBysen
0

#25 Min rensar ut ännu värre när jag lägger det ovanpå. Men det kan ju vara olika på olika hästar.

Zaphix
0

Gröp ur äpplen, blanda mineraler med lite av det urgröpta, lägg i joxet och lägg på äppellocket.

Fungerar ibland.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Grabbarna-A]
0

Varför tvingar ni i hästarna mineralerna? Det är som #18 skriver, dom känner själva när dom behöver mineraler. Ibland är det varje dag och ibland kan det ta flera veckor innan dom äter det. 

Att dom hellre äter pellets än granulat är för att det är socker i pelletsen.

lisette
0

om man har en uträknad foderstat där det krävs mineraler så får man ju ge dem det. eller hur?

bara för att mitt barn säger att han inte är hungrig betyder det inte att det är rätt.

Lorita
0

#30 jo, ditt barn känner också om han är frisk vad han behöver och när han behöver mat, det har det gjorts underökningar på. Det är vi vuxna som tappar känslan för mat och att känna efter vad vi är sugna på. Sen erbjuds människa socker som smaksatts som mat och då kan det bli fel när man blir sugen.

När det gäller uträknad foderstat då är det ett snitt av hö från en åker/sändning. Jag vet att därifrån jag får hö är det hel olika vall på olika delar, nu är mitt rätt extremt då det är ekologisk-natur-vall men det skiljer ändå från bal till bal och hästar känner vad som behöver för tillfället.

lisette
0

mitt barn kan gå utan mat hela dagen om han får. en 2½ åring kan aldrig känna vad han behöver i matväg, visa gärna de undersökningarna.

hade det stått nyttig mat brevid godis hade han alla gånger valt godiset.

Lorita
0

Den var gammal men det gick ut på att man lät en grupp barn fritt plocka från olika bord och äta när dom kände för det, när man sen slog ut vad barnen åt under en lång tid (utan tjat från föräldrar) då åt dom automatiskt vad dom behövde både i näring och i mängd.

Tyvärr förstör vi vuxna, den egenskap hos våra barn, vi för in konflikt och tjat i deras ätande, mat blir inte naturligt.

Jag läste den när mina barn var små och jag bestämde mig för att låta barnen själva ta ansvar och bara erbjuda tillgång på mat. Mina barna har aldrig matvägrat eller överätit mat för att det är gott, dom kan också naturligt bli sugna på något och be mig köpa hem tex röd paprika (det bad min son om när jag skulle handla igår)

En 2½ åring kan mycket väl välja att använda mat som en del i sitt treårstrots, om du stålsätter dig och låter honom vara när ni äter han får bara äta det han vill, så kommer han själv ta ansvar för sin hunger och han kan inte använda mat som en maktfaktor mot dig.

Kommer han efter någon timme eller så och ber om mat ge honom mat, du kommer ge honom en möjlighet att själv känna sin hunger som vuxen, något som många vuxna saknar idag.

[Grabbarna-A]
0

#30 Mina foderstater har då fungerat ändå, de senast 10-12 åren, med att hästarna har haft fri tillgång på mineraler och ätit det när dom själva behövt Glad.

Elshira
0

Vi hade problem med att få i dem mineraler osv förr med tills vi började med peleterade. Har en som varit lite kinkig och bara ätit Krafts mineralpelets men alla de andra som annars inte äter pulver äter gärna pelets med eller utan annat kraftfoder ^^

Hakuna matata!

bebbe
0

Frågade Arias vet efter flytande, men han/hon viste inte om det fanns.

linasvovvar
0

Kommer du förbi en dag lisette så kan du få med dig hem lite mineraler i pellets form ! Använder Krafts blåa !